Et internationalt STM-perspektiv på evaluering

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Et internationalt STM-perspektiv på evaluering. / Dolin, Jens; Bruun, Jesper; Nielsen, Jan Alexis.

In: Sammenlignende Fagdidaktik, No. 7, 2023, p. 57-76.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Dolin, J, Bruun, J & Nielsen, JA 2023, 'Et internationalt STM-perspektiv på evaluering', Sammenlignende Fagdidaktik, no. 7, pp. 57-76. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

APA

Dolin, J., Bruun, J., & Nielsen, J. A. (2023). Et internationalt STM-perspektiv på evaluering. Sammenlignende Fagdidaktik, (7), 57-76. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

Vancouver

Dolin J, Bruun J, Nielsen JA. Et internationalt STM-perspektiv på evaluering. Sammenlignende Fagdidaktik. 2023;(7):57-76. https://doi.org/10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

Author

Dolin, Jens ; Bruun, Jesper ; Nielsen, Jan Alexis. / Et internationalt STM-perspektiv på evaluering. In: Sammenlignende Fagdidaktik. 2023 ; No. 7. pp. 57-76.

Bibtex

@article{705bdfdc654946b4b7bb87d01aec790a,
title = "Et internationalt STM-perspektiv p{\aa} evaluering",
abstract = "ASSIST-ME var et 4-{\aa}rigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europ{\ae}iske lande i perioden 2013-2016. Det unders{\o}gte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan st{\o}tte og forbedre unders{\o}gelsesbaserede tilgange i europ{\ae}isk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik p{\aa} at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante akt{\o}rer. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang r{\ae}kke udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire f{\ae}lles forskningssp{\o}rgsm{\aa}l. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative form{\aa}l med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udv{\ae}lgelsen af relevante akt{\o}rer, samt fremtidige forskningssp{\o}rgsm{\aa}l, som udspringer af projektet.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Formativ evaluering, Summativ evaluering, Unders{\o}gelsesbaseret undervisning, Policy",
author = "Jens Dolin and Jesper Bruun and Nielsen, {Jan Alexis}",
year = "2023",
doi = "10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201",
language = "Dansk",
pages = "57--76",
journal = "Sammenlignende Fagdidaktik",
issn = "2794-1663",
number = "7",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Et internationalt STM-perspektiv på evaluering

AU - Dolin, Jens

AU - Bruun, Jesper

AU - Nielsen, Jan Alexis

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.

AB - ASSIST-ME var et 4-årigt forskningsprojekt, som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande i perioden 2013-2016. Det undersøgte, hvorledes formative og summative evalueringsmetoder kan støtte og forbedre undersøgelsesbaserede tilgange i europæisk science, teknologi og matematik uddannelser med henblik på at formulere guidelines og anbefalinger rettet mod relevante aktører. Det meget komplekse projekt var rammen om en lang række udviklingselementer, med rum for betydelig national variation, koncentreret om fire fælles forskningsspørgsmål. Artiklen beskriver hovedideerne i projektet og derefter koncentrerer sig om tre aspekter: Relationerne mellem formative og summative formål med evaluering og mulighederne for at kombinere dem, det policy-relaterede arbejde, og herunder udvælgelsen af relevante aktører, samt fremtidige forskningsspørgsmål, som udspringer af projektet.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Formativ evaluering

KW - Summativ evaluering

KW - Undersøgelsesbaseret undervisning

KW - Policy

U2 - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

DO - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138201

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 57

EP - 76

JO - Sammenlignende Fagdidaktik

JF - Sammenlignende Fagdidaktik

SN - 2794-1663

IS - 7

ER -

ID: 368724051