Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Standard

Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. / Sølberg, Jan; Waaddegaard, Nina Holst.

Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education, 2024. 58 p.

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Harvard

Sølberg, J & Waaddegaard, NH 2024, Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education.

APA

Sølberg, J., & Waaddegaard, N. H. (2024). Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education.

Vancouver

Sølberg J, Waaddegaard NH. Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education, 2024. 58 p.

Author

Sølberg, Jan ; Waaddegaard, Nina Holst. / Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education, 2024. 58 p.

Bibtex

@book{3db3e44424e8454f8e563eca1dec62a2,
title = "Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review",
abstract = "Dette review unders{\o}ger tilgange, metoder og v{\ae}rkt{\o}jer til at vurdere elevers naturfaglige kompetencer og analysere deres styrker og svagheder. Baseret p{\aa} 40 udvalgte tekster fra en systematisk s{\o}gning blandt 2626 publikationer besvarer det fem forskningssp{\o}rgsm{\aa}l:1. Hvilke forskellige forst{\aa}elser af naturfaglig kompetence optr{\ae}der i litteraturen?2. Hvordan oms{\ae}ttes kompetencem{\aa}l til praksis?3. Hvad er v{\ae}sentlige overvejelser vedr{\o}rende validitet og reliabilitet?4. Hvilke muligheder og udfordringer peger eksisterende evalueringsmetoder p{\aa}?5. Hvilke typer af form{\aa}l med evalueringsaktiviteten udpeges?Reviewet afsluttes med en oversigt over centrale aspekter p{\aa}kr{\ae}vet for at kunne gennemf{\o}re en kvalificeret evaluering af elevers naturfaglige kompetencer.H{\ae}ftet er udarbejdet for Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education af Jan S{\o}lberg, K{\o}benhavns Universitet og Nina Holst Waaddegaard, K{\o}benhavns Universitet.",
author = "Jan S{\o}lberg and Waaddegaard, {Nina Holst}",
year = "2024",
language = "Dansk",
publisher = "Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review

AU - Sølberg, Jan

AU - Waaddegaard, Nina Holst

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Dette review undersøger tilgange, metoder og værktøjer til at vurdere elevers naturfaglige kompetencer og analysere deres styrker og svagheder. Baseret på 40 udvalgte tekster fra en systematisk søgning blandt 2626 publikationer besvarer det fem forskningsspørgsmål:1. Hvilke forskellige forståelser af naturfaglig kompetence optræder i litteraturen?2. Hvordan omsættes kompetencemål til praksis?3. Hvad er væsentlige overvejelser vedrørende validitet og reliabilitet?4. Hvilke muligheder og udfordringer peger eksisterende evalueringsmetoder på?5. Hvilke typer af formål med evalueringsaktiviteten udpeges?Reviewet afsluttes med en oversigt over centrale aspekter påkrævet for at kunne gennemføre en kvalificeret evaluering af elevers naturfaglige kompetencer.Hæftet er udarbejdet for Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education af Jan Sølberg, Københavns Universitet og Nina Holst Waaddegaard, Københavns Universitet.

AB - Dette review undersøger tilgange, metoder og værktøjer til at vurdere elevers naturfaglige kompetencer og analysere deres styrker og svagheder. Baseret på 40 udvalgte tekster fra en systematisk søgning blandt 2626 publikationer besvarer det fem forskningsspørgsmål:1. Hvilke forskellige forståelser af naturfaglig kompetence optræder i litteraturen?2. Hvordan omsættes kompetencemål til praksis?3. Hvad er væsentlige overvejelser vedrørende validitet og reliabilitet?4. Hvilke muligheder og udfordringer peger eksisterende evalueringsmetoder på?5. Hvilke typer af formål med evalueringsaktiviteten udpeges?Reviewet afsluttes med en oversigt over centrale aspekter påkrævet for at kunne gennemføre en kvalificeret evaluering af elevers naturfaglige kompetencer.Hæftet er udarbejdet for Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education af Jan Sølberg, Københavns Universitet og Nina Holst Waaddegaard, Københavns Universitet.

UR - https://nafa.nu/nafa-viden/cese-viden/

M3 - Rapport

BT - Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review

PB - Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education

ER -

ID: 384581473