Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder? / Georgsen, Marianne; Jørnø, Rasmus Leth; Rehder, Mads Middelboe ; Nørgaard, Rikke Toft; Andersen, Lars Bo; Hjorth, Mikkel; Misfeldt, Morten; Buhl, Mie.

In: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), Vol. 16, No. 28, 2023.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Georgsen, M, Jørnø, RL, Rehder, MM, Nørgaard, RT, Andersen, LB, Hjorth, M, Misfeldt, M & Buhl, M 2023, 'Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder?', Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), vol. 16, no. 28. https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136296

APA

Georgsen, M., Jørnø, R. L., Rehder, M. M., Nørgaard, R. T., Andersen, L. B., Hjorth, M., Misfeldt, M., & Buhl, M. (2023). Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder? Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 16(28). https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136296

Vancouver

Georgsen M, Jørnø RL, Rehder MM, Nørgaard RT, Andersen LB, Hjorth M et al. Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder? Tidsskriftet Læring og Medier (LOM). 2023;16(28). https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136296

Author

Georgsen, Marianne ; Jørnø, Rasmus Leth ; Rehder, Mads Middelboe ; Nørgaard, Rikke Toft ; Andersen, Lars Bo ; Hjorth, Mikkel ; Misfeldt, Morten ; Buhl, Mie. / Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder?. In: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM). 2023 ; Vol. 16, No. 28.

Bibtex

@article{b836c3e9d5c948a48751e60fb687071a,
title = "Hvordan bliver teknologiforst{\aa}elsesfaglighed til i m{\o}det med eksisterende fagligheder?",
abstract = "Teknologiforst{\aa}else har siden dets lancering som en ny dansk faglighed v{\ae}ret valplads for en r{\ae}kke akt{\o}rers fors{\o}g p{\aa} at definere og afgr{\ae}nse faget indadtil og udadtil. I denne artikel analyseres tre kompetenceudviklingsforl{\o}b i teknologiforst{\aa}else, der fandt sted inden for rammerne af projekt ”Teknologiforst{\aa}else i uddannelse af l{\ae}rere og andet p{\ae}dagogisk personale” i perioden 2020 – 2021. Analyserne viser, hvordan projektdeltagernes forskellige antagelser om egen faglighed og teknologiforst{\aa}elsesfaglighed indvirker p{\aa}, hvordan underviserkompetencer og teknologiforst{\aa}elsesfaglighed udvikler sig gennem kompetenceudviklingsforl{\o}bet. P{\aa} baggrund af Bruno Latours begreb om science in the making analyseres de tre forl{\o}b for at unders{\o}ge, hvordan deltagernes faglighed udvikler sig under kompetenceudviklingsforl{\o}bet, og hvilke(n) videnskabsforst{\aa}else(r), deltagerne l{\ae}gger til grund for deres kompetence- og fagudvikling. Analyserne viser, at deltagernes udgangspunkt for at m{\o}de teknologiforst{\aa}elsesfaglighed synes at v{\ae}re, at deres egen faglighed er ready made, og at denne kun skal uds{\ae}ttes for mindre revideringer, mens de over tid ser muligheder for at udvikle p{\aa} egen fagligehed, og nogle endda indg{\aa}r i arbejdet med skabe nye faglige m{\o}desteder mellem begge fagligheder.",
author = "Marianne Georgsen and J{\o}rn{\o}, {Rasmus Leth} and Rehder, {Mads Middelboe} and N{\o}rgaard, {Rikke Toft} and Andersen, {Lars Bo} and Mikkel Hjorth and Morten Misfeldt and Mie Buhl",
year = "2023",
doi = "10.7146/lom.v16i28.136296",
language = "Dansk",
volume = "16",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "28",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvordan bliver teknologiforståelsesfaglighed til i mødet med eksisterende fagligheder?

AU - Georgsen, Marianne

AU - Jørnø, Rasmus Leth

AU - Rehder, Mads Middelboe

AU - Nørgaard, Rikke Toft

AU - Andersen, Lars Bo

AU - Hjorth, Mikkel

AU - Misfeldt, Morten

AU - Buhl, Mie

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Teknologiforståelse har siden dets lancering som en ny dansk faglighed været valplads for en række aktørers forsøg på at definere og afgrænse faget indadtil og udadtil. I denne artikel analyseres tre kompetenceudviklingsforløb i teknologiforståelse, der fandt sted inden for rammerne af projekt ”Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale” i perioden 2020 – 2021. Analyserne viser, hvordan projektdeltagernes forskellige antagelser om egen faglighed og teknologiforståelsesfaglighed indvirker på, hvordan underviserkompetencer og teknologiforståelsesfaglighed udvikler sig gennem kompetenceudviklingsforløbet. På baggrund af Bruno Latours begreb om science in the making analyseres de tre forløb for at undersøge, hvordan deltagernes faglighed udvikler sig under kompetenceudviklingsforløbet, og hvilke(n) videnskabsforståelse(r), deltagerne lægger til grund for deres kompetence- og fagudvikling. Analyserne viser, at deltagernes udgangspunkt for at møde teknologiforståelsesfaglighed synes at være, at deres egen faglighed er ready made, og at denne kun skal udsættes for mindre revideringer, mens de over tid ser muligheder for at udvikle på egen fagligehed, og nogle endda indgår i arbejdet med skabe nye faglige mødesteder mellem begge fagligheder.

AB - Teknologiforståelse har siden dets lancering som en ny dansk faglighed været valplads for en række aktørers forsøg på at definere og afgrænse faget indadtil og udadtil. I denne artikel analyseres tre kompetenceudviklingsforløb i teknologiforståelse, der fandt sted inden for rammerne af projekt ”Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale” i perioden 2020 – 2021. Analyserne viser, hvordan projektdeltagernes forskellige antagelser om egen faglighed og teknologiforståelsesfaglighed indvirker på, hvordan underviserkompetencer og teknologiforståelsesfaglighed udvikler sig gennem kompetenceudviklingsforløbet. På baggrund af Bruno Latours begreb om science in the making analyseres de tre forløb for at undersøge, hvordan deltagernes faglighed udvikler sig under kompetenceudviklingsforløbet, og hvilke(n) videnskabsforståelse(r), deltagerne lægger til grund for deres kompetence- og fagudvikling. Analyserne viser, at deltagernes udgangspunkt for at møde teknologiforståelsesfaglighed synes at være, at deres egen faglighed er ready made, og at denne kun skal udsættes for mindre revideringer, mens de over tid ser muligheder for at udvikle på egen fagligehed, og nogle endda indgår i arbejdet med skabe nye faglige mødesteder mellem begge fagligheder.

U2 - 10.7146/lom.v16i28.136296

DO - 10.7146/lom.v16i28.136296

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 28

ER -

ID: 380109897