Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?
Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research
Standard
Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene? / Vitting-Seerup, Sabrina.
2021. Abstract from Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark.Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - ABST
T1 - Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?
AU - Vitting-Seerup, Sabrina
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - En test af, hvordan undervisning, der fokuserer på verdens bæredygtighedsudfordringer, kan anvende æstetiske værker som en katalysator for at skabe transdisciplinære læringsmiljøer.Baggrund Når vi skal arbejde med verdens bæredygtighedsudfordringer, må vi bevæge os udover de monodisciplinære tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men også ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sjældent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. Både Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog på, at også fiktion kan skabe den ønskede effekt. Kun få, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel på i denne workshop.
AB - En test af, hvordan undervisning, der fokuserer på verdens bæredygtighedsudfordringer, kan anvende æstetiske værker som en katalysator for at skabe transdisciplinære læringsmiljøer.Baggrund Når vi skal arbejde med verdens bæredygtighedsudfordringer, må vi bevæge os udover de monodisciplinære tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men også ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sjældent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. Både Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog på, at også fiktion kan skabe den ønskede effekt. Kun få, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel på i denne workshop.
M3 - Konferenceabstrakt til konference
T2 - Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021
Y2 - 7 October 2021 through 8 October 2021
ER -
ID: 375977906