Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Standard

Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene? / Vitting-Seerup, Sabrina.

2021. Abstract from Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Harvard

Vitting-Seerup, S 2021, 'Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?', Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark, 07/10/2021 - 08/10/2021.

APA

Vitting-Seerup, S. (2021). Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?. Abstract from Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark.

Vancouver

Vitting-Seerup S. Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?. 2021. Abstract from Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark.

Author

Vitting-Seerup, Sabrina. / Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?. Abstract from Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021, Vejle, Denmark.

Bibtex

@conference{3a05bf1219c1422ebd9238b25c0ab223,
title = "Kan fiktion hj{\ae}lpe os med at n{\aa} verdensm{\aa}lene?",
abstract = "En test af, hvordan undervisning, der fokuserer p{\aa} verdens b{\ae}redygtighedsudfordringer, kan anvende {\ae}stetiske v{\ae}rker som en katalysator for at skabe transdisciplin{\ae}re l{\ae}ringsmilj{\o}er.Baggrund N{\aa}r vi skal arbejde med verdens b{\ae}redygtighedsudfordringer, m{\aa} vi bev{\ae}ge os udover de monodisciplin{\ae}re tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men ogs{\aa} ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sj{\ae}ldent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. B{\aa}de Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog p{\aa}, at ogs{\aa} fiktion kan skabe den {\o}nskede effekt. Kun f{\aa}, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel p{\aa} i denne workshop.",
author = "Sabrina Vitting-Seerup",
year = "2021",
language = "Dansk",
note = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Netv{\ae}rkskonference 2021 : N{\ae}rhed og nysgerrighed, DUNK21 ; Conference date: 07-10-2021 Through 08-10-2021",
url = "https://dun-net.dk/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?

AU - Vitting-Seerup, Sabrina

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - En test af, hvordan undervisning, der fokuserer på verdens bæredygtighedsudfordringer, kan anvende æstetiske værker som en katalysator for at skabe transdisciplinære læringsmiljøer.Baggrund Når vi skal arbejde med verdens bæredygtighedsudfordringer, må vi bevæge os udover de monodisciplinære tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men også ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sjældent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. Både Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog på, at også fiktion kan skabe den ønskede effekt. Kun få, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel på i denne workshop.

AB - En test af, hvordan undervisning, der fokuserer på verdens bæredygtighedsudfordringer, kan anvende æstetiske værker som en katalysator for at skabe transdisciplinære læringsmiljøer.Baggrund Når vi skal arbejde med verdens bæredygtighedsudfordringer, må vi bevæge os udover de monodisciplinære tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men også ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sjældent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. Både Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog på, at også fiktion kan skabe den ønskede effekt. Kun få, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel på i denne workshop.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - Dansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021

Y2 - 7 October 2021 through 8 October 2021

ER -

ID: 375977906