At lære at undervise undersøgelsesbaseret i felten
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Denne artikel giver et eksempel på hvordan vi gennem faget ’geofagenes
didaktik’ bidrager til at give de geofagsstuderende på Københavns universitet
en dobbelt kvalificering, både som geografer og geologer, på faguddannelserne
og som gymnasieundervisere gennem didaktiske kurser.
Vi har gode erfaringer med at starte denne dobbelte kvalificering allerede
på universitetet, således at de studerende der gerne vil være gymnasielærere
får muligheder for at arbejde didaktisk med deres fag undervejs i
deres studie. Dette opfatter vi som et godt afsæt for deres senere teoretiske
pædagogikum, når de kommer ud i gymnasieverdenen. At sikre gode
undervisere er en af forudsætningerne for en geografi for fremtiden.
didaktik’ bidrager til at give de geofagsstuderende på Københavns universitet
en dobbelt kvalificering, både som geografer og geologer, på faguddannelserne
og som gymnasieundervisere gennem didaktiske kurser.
Vi har gode erfaringer med at starte denne dobbelte kvalificering allerede
på universitetet, således at de studerende der gerne vil være gymnasielærere
får muligheder for at arbejde didaktisk med deres fag undervejs i
deres studie. Dette opfatter vi som et godt afsæt for deres senere teoretiske
pædagogikum, når de kommer ud i gymnasieverdenen. At sikre gode
undervisere er en af forudsætningerne for en geografi for fremtiden.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Geografisk Orientering |
Volume | 50 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 44-49 |
Number of pages | 6 |
ISSN | 0105-4848 |
Publication status | Published - 2020 |
ID: 242773670