Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen : Anden delrapport fra VAP-projektet. / Dolin, Jens; Krogh, Lars Brian.

Institut for Naturfagenes Didaktik, 2008. 64 p. (INDs Skriftserie, Vol. 17).

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Dolin, J & Krogh, LB 2008, Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet. INDs Skriftserie, vol. 17, vol. 17, Institut for Naturfagenes Didaktik.

APA

Dolin, J., & Krogh, L. B. (2008). Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet. INDs Skriftserie Vol. 17

Vancouver

Dolin J, Krogh LB. Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet. Institut for Naturfagenes Didaktik, 2008. 64 p. (INDs Skriftserie, Vol. 17).

Author

Dolin, Jens ; Krogh, Lars Brian. / Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen : Anden delrapport fra VAP-projektet. Institut for Naturfagenes Didaktik, 2008. 64 p. (INDs Skriftserie, Vol. 17).

Bibtex

@book{eff98b00c0c211dd8ca2000ea68e967b,
title = "Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet",
abstract = "Form{\aa}let med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de {\ae}ldste klasser i den danske folkeskole. Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstr{\ae}k i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur g{\o}res her til genstand for overvejelser.Herefter f{\o}lger en gennemgang af en r{\ae}kke unders{\o}gelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater. Rapportens centrale afsnit udg{\o}res af empiriske unders{\o}gelser af hvorledes danske naturfagsl{\ae}rere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.Der anvendes s{\aa}vel interviews som sp{\o}rgeskema, og i et metodeafsnit redeg{\o}res for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres p{\aa} en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse af 1159 naturfagsl{\ae}reres brug af evaluering. Gennem s{\aa}vel {\aa}bne som lukkede sp{\o}rgsm{\aa}l afd{\ae}kkes l{\ae}rernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen. Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.",
author = "Jens Dolin and Krogh, {Lars Brian}",
year = "2008",
language = "Dansk",
volume = "17",
series = "INDs Skriftserie",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen

T2 - Anden delrapport fra VAP-projektet

AU - Dolin, Jens

AU - Krogh, Lars Brian

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Formålet med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de ældste klasser i den danske folkeskole. Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstræk i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur gøres her til genstand for overvejelser.Herefter følger en gennemgang af en række undersøgelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater. Rapportens centrale afsnit udgøres af empiriske undersøgelser af hvorledes danske naturfagslærere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.Der anvendes såvel interviews som spørgeskema, og i et metodeafsnit redegøres for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres på en spørgeskemaundersøgelse af 1159 naturfagslæreres brug af evaluering. Gennem såvel åbne som lukkede spørgsmål afdækkes lærernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen. Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.

AB - Formålet med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de ældste klasser i den danske folkeskole. Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstræk i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur gøres her til genstand for overvejelser.Herefter følger en gennemgang af en række undersøgelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater. Rapportens centrale afsnit udgøres af empiriske undersøgelser af hvorledes danske naturfagslærere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.Der anvendes såvel interviews som spørgeskema, og i et metodeafsnit redegøres for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres på en spørgeskemaundersøgelse af 1159 naturfagslæreres brug af evaluering. Gennem såvel åbne som lukkede spørgsmål afdækkes lærernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen. Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.

M3 - Rapport

VL - 17

T3 - INDs Skriftserie

BT - Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen

CY - Institut for Naturfagenes Didaktik

ER -

ID: 8828663