Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet
Research output: Book/Report › Report › Research
Standard
Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen : Anden delrapport fra VAP-projektet. / Dolin, Jens; Krogh, Lars Brian.
Institut for Naturfagenes Didaktik, 2008. 64 p. (INDs Skriftserie, Vol. 17).Research output: Book/Report › Report › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen
T2 - Anden delrapport fra VAP-projektet
AU - Dolin, Jens
AU - Krogh, Lars Brian
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Formålet med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de ældste klasser i den danske folkeskole. Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstræk i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur gøres her til genstand for overvejelser.Herefter følger en gennemgang af en række undersøgelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater. Rapportens centrale afsnit udgøres af empiriske undersøgelser af hvorledes danske naturfagslærere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.Der anvendes såvel interviews som spørgeskema, og i et metodeafsnit redegøres for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres på en spørgeskemaundersøgelse af 1159 naturfagslæreres brug af evaluering. Gennem såvel åbne som lukkede spørgsmål afdækkes lærernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen. Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.
AB - Formålet med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de ældste klasser i den danske folkeskole. Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstræk i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur gøres her til genstand for overvejelser.Herefter følger en gennemgang af en række undersøgelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater. Rapportens centrale afsnit udgøres af empiriske undersøgelser af hvorledes danske naturfagslærere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.Der anvendes såvel interviews som spørgeskema, og i et metodeafsnit redegøres for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres på en spørgeskemaundersøgelse af 1159 naturfagslæreres brug af evaluering. Gennem såvel åbne som lukkede spørgsmål afdækkes lærernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen. Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.
M3 - Rapport
VL - 17
T3 - INDs Skriftserie
BT - Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen
CY - Institut for Naturfagenes Didaktik
ER -
ID: 8828663