Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene? / Dolin, Jens.

In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 4, 2018, p. 7-27.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Dolin, J 2018, 'Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, vol. 4, pp. 7-27.

APA

Dolin, J. (2018). Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene? MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 4, 7-27.

Vancouver

Dolin J. Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene? MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2018;4:7-27.

Author

Dolin, Jens. / Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?. In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2018 ; Vol. 4. pp. 7-27.

Bibtex

@article{d47bd9bca3fc4a5ba0b3cd0a2176b860,
title = "Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?",
abstract = "Det er en aktuel debat, hvorvidt de naturvidenskabelige fag skal undervises integreret i dele af uddannelsessystemet, eller hvorvidt de skal undervises og l{\ae}res som adskilte fag. Debatten afspejler b{\aa}de uddannelsespolitiske, faginterne og didaktiske skillelinjer, hvor de bagvedliggende pr{\ae}misser ikke altid er tydelige. Artiklen tager udgangspunkt i det grundl{\ae}ggende sp{\o}rgsm{\aa}l i enhver didaktik {\textquoteright}Hvorfor skal b{\o}rn og unge have naturvidenskab?{\textquoteright} og afd{\ae}kker konsekvenserne heraf, hvis svaret er {\textquoteright}fordi de skal v{\ae}re naturvidenskabeligt dannede{\textquoteright}.Artiklen argumenterer for at integreret naturfag fremmer elevernes naturvidenskabelige dannelse mere end enkeltfag. Det vises hvorledes fagenes lukkethed og status vanskeligg{\o}r integration og giver nogle bud p{\aa} hvorledes integration kan realiseres p{\aa} forskellige uddannelsesniveauer.",
author = "Jens Dolin",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "7--27",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?

AU - Dolin, Jens

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Det er en aktuel debat, hvorvidt de naturvidenskabelige fag skal undervises integreret i dele af uddannelsessystemet, eller hvorvidt de skal undervises og læres som adskilte fag. Debatten afspejler både uddannelsespolitiske, faginterne og didaktiske skillelinjer, hvor de bagvedliggende præmisser ikke altid er tydelige. Artiklen tager udgangspunkt i det grundlæggende spørgsmål i enhver didaktik ’Hvorfor skal børn og unge have naturvidenskab?’ og afdækker konsekvenserne heraf, hvis svaret er ’fordi de skal være naturvidenskabeligt dannede’.Artiklen argumenterer for at integreret naturfag fremmer elevernes naturvidenskabelige dannelse mere end enkeltfag. Det vises hvorledes fagenes lukkethed og status vanskeliggør integration og giver nogle bud på hvorledes integration kan realiseres på forskellige uddannelsesniveauer.

AB - Det er en aktuel debat, hvorvidt de naturvidenskabelige fag skal undervises integreret i dele af uddannelsessystemet, eller hvorvidt de skal undervises og læres som adskilte fag. Debatten afspejler både uddannelsespolitiske, faginterne og didaktiske skillelinjer, hvor de bagvedliggende præmisser ikke altid er tydelige. Artiklen tager udgangspunkt i det grundlæggende spørgsmål i enhver didaktik ’Hvorfor skal børn og unge have naturvidenskab?’ og afdækker konsekvenserne heraf, hvis svaret er ’fordi de skal være naturvidenskabeligt dannede’.Artiklen argumenterer for at integreret naturfag fremmer elevernes naturvidenskabelige dannelse mere end enkeltfag. Det vises hvorledes fagenes lukkethed og status vanskeliggør integration og giver nogle bud på hvorledes integration kan realiseres på forskellige uddannelsesniveauer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 7

EP - 27

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

ER -

ID: 209101064