Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab. / Emmeche, Claus.

In: Passage, Vol. 32, No. 78, 2017, p. 69-82.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Emmeche, C 2017, 'Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab', Passage, vol. 32, no. 78, pp. 69-82. <https://tidsskrift.dk/passage/article/view/102954/152014>

APA

Emmeche, C. (2017). Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab. Passage, 32(78), 69-82. https://tidsskrift.dk/passage/article/view/102954/152014

Vancouver

Emmeche C. Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab. Passage. 2017;32(78):69-82.

Author

Emmeche, Claus. / Fortæller du mig? Viden om venskab i litteratur og videnskab. In: Passage. 2017 ; Vol. 32, No. 78. pp. 69-82.

Bibtex

@article{d3396fae0c0f4369aa819c73af5293dc,
title = "Fort{\ae}ller du mig?: Viden om venskab i litteratur og videnskab",
abstract = "Venskab som en interpersonlig relation diskuteres - som bidrag til dette temanummer af Passage der omhandler {"}prek{\ae}r viden{"} - i et videnshistorisk perspektiv som en historisk kontingent relation, der kan modelleres i sk{\o}nlitteratur, ligesom humanistiske fag som fx filosofi, antropologi og historie kan give beskrivelser og modeller af forskellige venskabsformer. Artiklen kommenterer nogle modsat rettede synspunkter p{\aa} romanens mulighed for at fremstille venskab, som de kommer til udtryk hos filosoffen Alexander Nehemas og litteraten Gregory Jusdanis. Det sker bl.a. ved at tr{\ae}kke p{\aa} litter{\ae}re studier af venskab hos fx Janet Todd og Victor Luftig. Med udgangspunkt i dels selve Napoli-romanserien af Elena Ferrante (som beskriver et sv{\ae}rt, p{\aa} en gang t{\ae}t og distant, livslagt venskab mellem to kvinder og den prek{\ae}re viden, som forholdet afs{\ae}tter) og dels aktuelle studier af Ferrantes romankunst, viser artiklen, at romanserien ikke alene er inspireret af, men ogs{\aa} rummer en kritisk kommentar til den italienske litteraturteoretiker Adriana Cavarero og hendes arbejde med narrativt venskab og det narrative beg{\ae}r efter ens egen historie. -- Link til den trykte artikel: https://tidsskrift.dk/passage/article/view/102954/152014 ",
author = "Claus Emmeche",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "32",
pages = "69--82",
journal = "Passage",
issn = "0901-8883",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "78",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fortæller du mig?

T2 - Viden om venskab i litteratur og videnskab

AU - Emmeche, Claus

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Venskab som en interpersonlig relation diskuteres - som bidrag til dette temanummer af Passage der omhandler "prekær viden" - i et videnshistorisk perspektiv som en historisk kontingent relation, der kan modelleres i skønlitteratur, ligesom humanistiske fag som fx filosofi, antropologi og historie kan give beskrivelser og modeller af forskellige venskabsformer. Artiklen kommenterer nogle modsat rettede synspunkter på romanens mulighed for at fremstille venskab, som de kommer til udtryk hos filosoffen Alexander Nehemas og litteraten Gregory Jusdanis. Det sker bl.a. ved at trække på litterære studier af venskab hos fx Janet Todd og Victor Luftig. Med udgangspunkt i dels selve Napoli-romanserien af Elena Ferrante (som beskriver et svært, på en gang tæt og distant, livslagt venskab mellem to kvinder og den prekære viden, som forholdet afsætter) og dels aktuelle studier af Ferrantes romankunst, viser artiklen, at romanserien ikke alene er inspireret af, men også rummer en kritisk kommentar til den italienske litteraturteoretiker Adriana Cavarero og hendes arbejde med narrativt venskab og det narrative begær efter ens egen historie. -- Link til den trykte artikel: https://tidsskrift.dk/passage/article/view/102954/152014

AB - Venskab som en interpersonlig relation diskuteres - som bidrag til dette temanummer af Passage der omhandler "prekær viden" - i et videnshistorisk perspektiv som en historisk kontingent relation, der kan modelleres i skønlitteratur, ligesom humanistiske fag som fx filosofi, antropologi og historie kan give beskrivelser og modeller af forskellige venskabsformer. Artiklen kommenterer nogle modsat rettede synspunkter på romanens mulighed for at fremstille venskab, som de kommer til udtryk hos filosoffen Alexander Nehemas og litteraten Gregory Jusdanis. Det sker bl.a. ved at trække på litterære studier af venskab hos fx Janet Todd og Victor Luftig. Med udgangspunkt i dels selve Napoli-romanserien af Elena Ferrante (som beskriver et svært, på en gang tæt og distant, livslagt venskab mellem to kvinder og den prekære viden, som forholdet afsætter) og dels aktuelle studier af Ferrantes romankunst, viser artiklen, at romanserien ikke alene er inspireret af, men også rummer en kritisk kommentar til den italienske litteraturteoretiker Adriana Cavarero og hendes arbejde med narrativt venskab og det narrative begær efter ens egen historie. -- Link til den trykte artikel: https://tidsskrift.dk/passage/article/view/102954/152014

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 32

SP - 69

EP - 82

JO - Passage

JF - Passage

SN - 0901-8883

IS - 78

ER -

ID: 186757313