Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet

Research output: Book/ReportReportCommunication

Documents

Et projektarbejde under Institut for Naturfagenes Didaktik har beskrevet hvad der er afgørende for et godt fysisk undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Anbefalingerne konkretiseres med bud på mulige ombygninger af HCØ-komplekset, Universitetsparken 5. Arbejdet er sket på opdrag af Københavns Universitets Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) gennem Campus Plan og Byg.

Et af de vigtigste budskaber er at forskningsbaseret uddannelse kræver integration med forskningsfaciliteter. Det betyder at undervisningsmiljøet bør være integreret med forskningsmiljøet, således at studerende og ansatte har deres daglige gang imellem hinanden. Funktioner og faciliteter blandes i den samme bygning, og fælles faciliteter (kantiner, kaffemaskiner, bibliotek, etc.) bruges både af studerende og ansatte. Det fysiske undervisningsmiljø bør også indeholde faciliteter hvor studerende kan arbejde som forskere - enten i form af særlige studenterfaciliteter eller i form af adgang til forskningsfaciliteter.

En anden central konklusion er at fremtidens universitetsundervisning skal være varieret og fleksibel. Fra uddannelsesforskningen ved vi at variation i undervisningen er en nøgleparameter til at opnå læring. Derfor skal det fysiske undervisningsmiljø skal understøtte variation. Og vi ved også at læring ikke sker enten kollektivt eller individuelt, men både og. Formidling til større og mindre grupper skal derfor veksle med de studerendes selvstændige arbejde individuelt og i grupper. Og teoretisk arbejde skal veksle med praktisk og eksperimentelt arbejde. Kravet om variation kræver enten adgang til forskelligt indrettede undervisningsrum eller fleksible undervisningsrum der kan facilitere forskellige undervisningsformer. Dette betyder også at de enkelte bygninger skal tænkes i sammenhæng - campustanken skal bidrage til at skabe et varieret undervisningsmiljø hvor der både er plads til individuelt og kollektivt arbejde.

Uden om den formelt planlagte undervisning er det afgørende at der findes et attraktivt uformelt læringsmiljø, dvs. faciliteter hvor de studerende har lyst til at opholde sig, og som giver mulighed for at integrere sociale og faglige aktiviteter.

Rapporten "Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet" giver et overblik anbefalingerne samt ideer til ombygninger af HCØ. Der er også udarbejdet en baggrundsrapport som giver et dybere indblik i de faktorer der spiller en rolle for det fysiske undervisningsmiljø. Teksten tilbyder et begrebsapparat til brug for de kommende ny- og ombygninger af undervisningsmiljøer på Københavns Universitet. Læs mere om projektet og find rapporterne på https://www.ind.ku.dk/udvikling/projekter/undervisningsmiljo/.

Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherMuseum Tusculanum
Edition1.
Number of pages16
Publication statusPublished - 2010

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 19096838