Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Standard

Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. / Ulriksen, Lars; Andersen, Hanne Leth.

In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 2015, No. 2, 06.2015, p. 61-75.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Harvard

Ulriksen, L & Andersen, HL 2015, 'Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, vol. 2015, no. 2, pp. 61-75.

APA

Ulriksen, L., & Andersen, H. L. (2015). Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2015(2), 61-75.

Vancouver

Ulriksen L, Andersen HL. Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2015 Jun;2015(2):61-75.

Author

Ulriksen, Lars ; Andersen, Hanne Leth. / Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2015 ; Vol. 2015, No. 2. pp. 61-75.

Bibtex

@article{2261583f4e1146c8be0a825cd57d1f0f,
title = "Hvad sker der med vores uddannelser?: L{\ae}ringsm{\ae}ssige konsekvenser af karakterer",
abstract = "I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videreg{\aa}ende uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforl{\o}b, men frafald, gennemf{\o}relse og anvendelse af uddannelse handler ogs{\aa} om meget andet, herunder social og kulturel integration p{\aa} uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering p{\aa} karakterer viser sig at have omfattende l{\ae}ringsm{\ae}ssige konsekvenser. M{\aa}let med artiklen er at unders{\o}ge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at {\ae}ndre grundl{\ae}ggende p{\aa} det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og l{\ae}ring.",
author = "Lars Ulriksen and Andersen, {Hanne Leth}",
year = "2015",
month = jun,
language = "Dansk",
volume = "2015",
pages = "61--75",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvad sker der med vores uddannelser?

T2 - Læringsmæssige konsekvenser af karakterer

AU - Ulriksen, Lars

AU - Andersen, Hanne Leth

PY - 2015/6

Y1 - 2015/6

N2 - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.

AB - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2015

SP - 61

EP - 75

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 2

ER -

ID: 138622332