Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. / Ulriksen, Lars; Andersen, Hanne Leth.
In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 2015, No. 2, 06.2015, p. 61-75.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Hvad sker der med vores uddannelser?
T2 - Læringsmæssige konsekvenser af karakterer
AU - Ulriksen, Lars
AU - Andersen, Hanne Leth
PY - 2015/6
Y1 - 2015/6
N2 - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.
AB - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2015
SP - 61
EP - 75
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 2
ER -
ID: 138622332