Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

Standard

Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst. / Dolin, Jens; Krogh, Lars Brian.

Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices: Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education. ed. / Allison Macdonald. Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi, 2008. p. 97-99.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

Harvard

Dolin, J & Krogh, LB 2008, Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst. in A Macdonald (ed.), Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices: Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education. Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi, pp. 97-99, 9. nordiske forskersymposium i naturfagenes didaktik, Reykjavik, Iceland, 11/06/2008.

APA

Dolin, J., & Krogh, L. B. (2008). Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst. In A. Macdonald (Ed.), Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices: Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education (pp. 97-99). Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi.

Vancouver

Dolin J, Krogh LB. Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst. In Macdonald A, editor, Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices: Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education. Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi. 2008. p. 97-99

Author

Dolin, Jens ; Krogh, Lars Brian. / Hvor langt er PISA fra Danmark? – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst. Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices: Proceedings of the 9th Nordic Research Symposium on Science Education. editor / Allison Macdonald. Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi, 2008. pp. 97-99

Bibtex

@inproceedings{d02cbe70c0c011dd8ca2000ea68e967b,
title = "Hvor langt er PISA fra Danmark?: – delresultater fra et projekt til validering af PISA 2006 i en dansk kontekst.",
abstract = "I Danmark, s{\aa}vel som i andre lavtplacerede lande, har PISA haft omfattende medied{\ae}kning, og de politiske konsekvenser har v{\ae}ret betydelige. V{\ae}sentligst i denne sammenh{\ae}ng er formentlig indf{\o}relsen af nationale tests i dansk/l{\ae}sning, matematik og samtlige naturfag – og med stort fokus p{\aa} samme aldersgruppe, som PISA tester (8. klasse, typisk 15-{\aa}rige). Undervejs i hele processen har der v{\ae}ret heftig debat: er PISA-resultaterne overhovedet relevante m{\aa}l for ”det man {\o}nsker at opn{\aa} med den danske folkeskole – og i s{\ae}rdeleshed naturfagsundervisningen i denne?”, er resultaterne d{\ae}kkende udtryk for danske elevers reelle naturfagskompetence? Hvis PISA vitterligt udpeger problemer i dansk naturfagsundervisning, er udvidet testning s{\aa} den mest hensigtsm{\ae}ssige l{\o}sning?  Validering Af PISA (VAP) projektet s{\o}ger gennem en r{\ae}kke delunders{\o}gelser at svare p{\aa} disse sp{\o}rgsm{\aa}l ved at afd{\ae}kke gyldigheden af PISA 2006 science testen i en dansk kontekst.I det f{\o}rste delprojekt sammenlignes PISA science frameworket med de danske m{\aa}l for naturfagsuddannelserne. I det andet delprojekt unders{\o}ges hvorledes PISA testformatet er i overensstemmelse med evalueringspraksis i naturfagene i den danske folkeskole. I det tredje delprojekt sammenlignes elevers score i PISA science testen med deres resultater i en mere dialogbaseret evalueringssituation. De tre delunders{\o}gelser betjener sig af forskellige metoder, nemlig henholdsvis tekstanalyse, sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse/ interview samt en egentlig feltvalidering (konkret unders{\o}gelse af PISA-testede elevers viden). Resultaterne vil blive gennemg{\aa}et i pr{\ae}sentationen og sat ind i en naturfagsdidaktisk sammenh{\ae}ng. Specielt vil der blive lagt op til en diskussion af hvad der forst{\aa}s ved viden, og hvorledes denne viden kan evalueres. Dette vil kunne bidrage til en bedre vurdering af PISA-testens gyldighedsomr{\aa}de og dermed dens {\o}nskv{\ae}rdige uddannelsespolitiske r{\ae}kkevidde.",
author = "Jens Dolin and Krogh, {Lars Brian}",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-9979-9851-7-4",
pages = "97--99",
editor = "Allison Macdonald",
booktitle = "Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices",
publisher = "Stofnun {\'A}rna Magn{\'u}rssonar {\'a} {\'I}slandi",
note = "9. nordiske forskersymposium i naturfagenes didaktik ; Conference date: 11-06-2008 Through 15-06-2008",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Hvor langt er PISA fra Danmark?

T2 - 9. nordiske forskersymposium i naturfagenes didaktik

AU - Dolin, Jens

AU - Krogh, Lars Brian

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - I Danmark, såvel som i andre lavtplacerede lande, har PISA haft omfattende mediedækning, og de politiske konsekvenser har været betydelige. Væsentligst i denne sammenhæng er formentlig indførelsen af nationale tests i dansk/læsning, matematik og samtlige naturfag – og med stort fokus på samme aldersgruppe, som PISA tester (8. klasse, typisk 15-årige). Undervejs i hele processen har der været heftig debat: er PISA-resultaterne overhovedet relevante mål for ”det man ønsker at opnå med den danske folkeskole – og i særdeleshed naturfagsundervisningen i denne?”, er resultaterne dækkende udtryk for danske elevers reelle naturfagskompetence? Hvis PISA vitterligt udpeger problemer i dansk naturfagsundervisning, er udvidet testning så den mest hensigtsmæssige løsning?  Validering Af PISA (VAP) projektet søger gennem en række delundersøgelser at svare på disse spørgsmål ved at afdække gyldigheden af PISA 2006 science testen i en dansk kontekst.I det første delprojekt sammenlignes PISA science frameworket med de danske mål for naturfagsuddannelserne. I det andet delprojekt undersøges hvorledes PISA testformatet er i overensstemmelse med evalueringspraksis i naturfagene i den danske folkeskole. I det tredje delprojekt sammenlignes elevers score i PISA science testen med deres resultater i en mere dialogbaseret evalueringssituation. De tre delundersøgelser betjener sig af forskellige metoder, nemlig henholdsvis tekstanalyse, spørgeskemaundersøgelse/ interview samt en egentlig feltvalidering (konkret undersøgelse af PISA-testede elevers viden). Resultaterne vil blive gennemgået i præsentationen og sat ind i en naturfagsdidaktisk sammenhæng. Specielt vil der blive lagt op til en diskussion af hvad der forstås ved viden, og hvorledes denne viden kan evalueres. Dette vil kunne bidrage til en bedre vurdering af PISA-testens gyldighedsområde og dermed dens ønskværdige uddannelsespolitiske rækkevidde.

AB - I Danmark, såvel som i andre lavtplacerede lande, har PISA haft omfattende mediedækning, og de politiske konsekvenser har været betydelige. Væsentligst i denne sammenhæng er formentlig indførelsen af nationale tests i dansk/læsning, matematik og samtlige naturfag – og med stort fokus på samme aldersgruppe, som PISA tester (8. klasse, typisk 15-årige). Undervejs i hele processen har der været heftig debat: er PISA-resultaterne overhovedet relevante mål for ”det man ønsker at opnå med den danske folkeskole – og i særdeleshed naturfagsundervisningen i denne?”, er resultaterne dækkende udtryk for danske elevers reelle naturfagskompetence? Hvis PISA vitterligt udpeger problemer i dansk naturfagsundervisning, er udvidet testning så den mest hensigtsmæssige løsning?  Validering Af PISA (VAP) projektet søger gennem en række delundersøgelser at svare på disse spørgsmål ved at afdække gyldigheden af PISA 2006 science testen i en dansk kontekst.I det første delprojekt sammenlignes PISA science frameworket med de danske mål for naturfagsuddannelserne. I det andet delprojekt undersøges hvorledes PISA testformatet er i overensstemmelse med evalueringspraksis i naturfagene i den danske folkeskole. I det tredje delprojekt sammenlignes elevers score i PISA science testen med deres resultater i en mere dialogbaseret evalueringssituation. De tre delundersøgelser betjener sig af forskellige metoder, nemlig henholdsvis tekstanalyse, spørgeskemaundersøgelse/ interview samt en egentlig feltvalidering (konkret undersøgelse af PISA-testede elevers viden). Resultaterne vil blive gennemgået i præsentationen og sat ind i en naturfagsdidaktisk sammenhæng. Specielt vil der blive lagt op til en diskussion af hvad der forstås ved viden, og hvorledes denne viden kan evalueres. Dette vil kunne bidrage til en bedre vurdering af PISA-testens gyldighedsområde og dermed dens ønskværdige uddannelsespolitiske rækkevidde.

M3 - Konferencebidrag i proceedings

SN - 978-9979-9851-7-4

SP - 97

EP - 99

BT - Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices

A2 - Macdonald, Allison

PB - Stofnun Árna Magnúrssonar á Íslandi

Y2 - 11 June 2008 through 15 June 2008

ER -

ID: 8828651