Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Museumsmekanismer : Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte. / Mortensen, Marianne Foss.

In: MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 2010, No. 4, 12.2010, p. 44-56.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Mortensen, MF 2010, 'Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte', MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, vol. 2010, no. 4, pp. 44-56.

APA

Mortensen, M. F. (2010). Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte. MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2010(4), 44-56.

Vancouver

Mortensen MF. Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte. MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2010 Dec;2010(4):44-56.

Author

Mortensen, Marianne Foss. / Museumsmekanismer : Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte. In: MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2010 ; Vol. 2010, No. 4. pp. 44-56.

Bibtex

@article{521a931a287b480488e17b974d2b5d49,
title = "Museumsmekanismer: Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte",
abstract = "Uformelle milj{\o}er s{\aa}som museer og science-centre er vigtige l{\ae}ringsarenaer, men endnu findes der ganske lidt forskning der viser hvordan forholdet mellem den l{\ae}rende og museets l{\ae}ringsmilj{\o} – udstillingen – kan optimeres. I denne artikel gives der et bud p{\aa} et designv{\ae}rkt{\o}j der dels retter sig mod et veldokumenteret problem der forekommer i m{\o}det mellem museumsopstillingen og den l{\ae}rende, dels bidrager med en konkret metode til opstillings- og udstillingsudvikling i en museumskontekst. V{\ae}rkt{\o}jet, som tager udgangspunkt i begrebet prakseologi (Chevallard, 1999), kan bruges b{\aa}de deskriptivt som et analysev{\ae}rkt{\o}j og normativt som et designv{\ae}rkt{\o}j. Disse anvendelser af v{\ae}rkt{\o}jet illustreres i artiklen.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, museum, udstilling",
author = "Mortensen, {Marianne Foss}",
year = "2010",
month = dec,
language = "Dansk",
volume = "2010",
pages = "44--56",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Museumsmekanismer

T2 - Optimering af forholdet mellem udstillingsdesign og -udbytte

AU - Mortensen, Marianne Foss

PY - 2010/12

Y1 - 2010/12

N2 - Uformelle miljøer såsom museer og science-centre er vigtige læringsarenaer, men endnu findes der ganske lidt forskning der viser hvordan forholdet mellem den lærende og museets læringsmiljø – udstillingen – kan optimeres. I denne artikel gives der et bud på et designværktøj der dels retter sig mod et veldokumenteret problem der forekommer i mødet mellem museumsopstillingen og den lærende, dels bidrager med en konkret metode til opstillings- og udstillingsudvikling i en museumskontekst. Værktøjet, som tager udgangspunkt i begrebet prakseologi (Chevallard, 1999), kan bruges både deskriptivt som et analyseværktøj og normativt som et designværktøj. Disse anvendelser af værktøjet illustreres i artiklen.

AB - Uformelle miljøer såsom museer og science-centre er vigtige læringsarenaer, men endnu findes der ganske lidt forskning der viser hvordan forholdet mellem den lærende og museets læringsmiljø – udstillingen – kan optimeres. I denne artikel gives der et bud på et designværktøj der dels retter sig mod et veldokumenteret problem der forekommer i mødet mellem museumsopstillingen og den lærende, dels bidrager med en konkret metode til opstillings- og udstillingsudvikling i en museumskontekst. Værktøjet, som tager udgangspunkt i begrebet prakseologi (Chevallard, 1999), kan bruges både deskriptivt som et analyseværktøj og normativt som et designværktøj. Disse anvendelser af værktøjet illustreres i artiklen.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - museum

KW - udstilling

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2010

SP - 44

EP - 56

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -

ID: 32133294