Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test. / Dreyøe, Jonas; Tamborg, Andreas Lindenskov; Lisborg, Sanne; Hermansen, Jonathan.

In: Studier i Læreruddannelse og Profession, 01.07.2019.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Dreyøe, J, Tamborg, AL, Lisborg, S & Hermansen, J 2019, 'Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test', Studier i Læreruddannelse og Profession.

APA

Dreyøe, J., Tamborg, A. L., Lisborg, S., & Hermansen, J. (2019). Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test. Studier i Læreruddannelse og Profession.

Vancouver

Dreyøe J, Tamborg AL, Lisborg S, Hermansen J. Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test. Studier i Læreruddannelse og Profession. 2019 Jul 1.

Author

Dreyøe, Jonas ; Tamborg, Andreas Lindenskov ; Lisborg, Sanne ; Hermansen, Jonathan. / Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test. In: Studier i Læreruddannelse og Profession. 2019.

Bibtex

@article{e1639cb4a3264100826a6df5b6a8f944,
title = "Teknologiforst{\aa}else og adaptive tests i skolen - L{\ae}reres viden om og anvendelse af de nationale test",
abstract = "Denne artikel omhandler sammenh{\ae}ngen mellem l{\ae}reres holdninger til og viden om de nationale tests og deres anvendelse af testdata. Vi unders{\o}ger en tese om, at l{\ae}rernes viden om resultaterne fra de nationale test er betinget af deres forst{\aa}else af den bagvedliggende teknologi udtrykt gennem deres holdninger og anvendelse af de nationale test. Artiklen er baseret p{\aa} en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse af Bundsgaard og Puck (2016), der omhandler l{\ae}rernes anvendelse af resultaterne fra de nationale test, deres holdninger til testen og deres faktuelle viden om hvordan testen kan bruges. Bundsgaard og Puck har gjort deres indsamlede data tilg{\ae}ngelige, og det rummer muligheden for at nuancere og udvide deres konklusioner. Sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelsen indeholder besvarelser fra 768 danske folkeskolel{\ae}rere. P{\aa} baggrund af datas{\ae}ttet har vi udvalgt en r{\ae}kke sp{\o}rgsm{\aa}l vedr{\o}rende l{\ae}reres anvendelse, opfattelse af og viden om fortolkningen af de nationale testresultater. Datas{\ae}ttet rummer mulighed for at sammenholde l{\ae}rernes viden om, anvendelse af og holdninger til de nationale test, hvilket ikke tidligere er blevet unders{\o}gt. I vores artikel konkluderer vi, at l{\ae}rernes viden om udl{\ae}gningen af resultaterne fra de nationale test h{\ae}nger sammen med deres anvendelse af testresultaterne. L{\ae}rerne, der har en st{\o}rre viden om fortolkningen af testresultaterne, er mere tilb{\o}jelige til at unders{\o}ges elevernes konkrete svar samt sammenholde resultaterne med tidligere {\aa}r. Omvendt finder vi ikke umiddelbart nogen sammenh{\ae}ng mellem l{\ae}rernes holdning til de nationale test og deres viden om udl{\ae}gningen af testresultaterne. Analysen pr{\ae}senterer s{\aa}ledes ny viden om sammenh{\ae}ngen mellem viden, forst{\aa}else og anvendelse af de nationale test blandt danske l{\ae}rere p{\aa} baggrund af regressionsanalyser, der tager h{\o}jde for l{\ae}rernes erfaring med testen, anciennitet i l{\ae}rergerningen og undervisningsfag. I diskussionen fremh{\ae}ves implikationerne ved at introducere et teknologisk komplekst redskab som de nationale test i folkeskolen som evalueringsv{\ae}rkt{\o}j og didaktisk udviklingsredskab. Artiklen bidrager s{\aa}ledes med at identificere nogle af de mulige konsekvenser ved at anvende de nationale test som udgangspunkt for l{\ae}rernes formative evalueringspraksisser.",
keywords = "Nationale test, Sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse, Adaptiv algoritme, Data literacy, Teknologiforst{\aa}else",
author = "Jonas Drey{\o}e and Tamborg, {Andreas Lindenskov} and Sanne Lisborg and Jonathan Hermansen",
year = "2019",
month = jul,
day = "1",
language = "Dansk",
journal = "Studier i L{\ae}reruddannelse og Profession",
issn = "2445-8538",
publisher = "L{\ae}reruddannelsens Ledernetv{\ae}rk",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Teknologiforståelse og adaptive tests i skolen - Læreres viden om og anvendelse af de nationale test

AU - Dreyøe, Jonas

AU - Tamborg, Andreas Lindenskov

AU - Lisborg, Sanne

AU - Hermansen, Jonathan

PY - 2019/7/1

Y1 - 2019/7/1

N2 - Denne artikel omhandler sammenhængen mellem læreres holdninger til og viden om de nationale tests og deres anvendelse af testdata. Vi undersøger en tese om, at lærernes viden om resultaterne fra de nationale test er betinget af deres forståelse af den bagvedliggende teknologi udtrykt gennem deres holdninger og anvendelse af de nationale test. Artiklen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse af Bundsgaard og Puck (2016), der omhandler lærernes anvendelse af resultaterne fra de nationale test, deres holdninger til testen og deres faktuelle viden om hvordan testen kan bruges. Bundsgaard og Puck har gjort deres indsamlede data tilgængelige, og det rummer muligheden for at nuancere og udvide deres konklusioner. Spørgeskemaundersøgelsen indeholder besvarelser fra 768 danske folkeskolelærere. På baggrund af datasættet har vi udvalgt en række spørgsmål vedrørende læreres anvendelse, opfattelse af og viden om fortolkningen af de nationale testresultater. Datasættet rummer mulighed for at sammenholde lærernes viden om, anvendelse af og holdninger til de nationale test, hvilket ikke tidligere er blevet undersøgt. I vores artikel konkluderer vi, at lærernes viden om udlægningen af resultaterne fra de nationale test hænger sammen med deres anvendelse af testresultaterne. Lærerne, der har en større viden om fortolkningen af testresultaterne, er mere tilbøjelige til at undersøges elevernes konkrete svar samt sammenholde resultaterne med tidligere år. Omvendt finder vi ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem lærernes holdning til de nationale test og deres viden om udlægningen af testresultaterne. Analysen præsenterer således ny viden om sammenhængen mellem viden, forståelse og anvendelse af de nationale test blandt danske lærere på baggrund af regressionsanalyser, der tager højde for lærernes erfaring med testen, anciennitet i lærergerningen og undervisningsfag. I diskussionen fremhæves implikationerne ved at introducere et teknologisk komplekst redskab som de nationale test i folkeskolen som evalueringsværktøj og didaktisk udviklingsredskab. Artiklen bidrager således med at identificere nogle af de mulige konsekvenser ved at anvende de nationale test som udgangspunkt for lærernes formative evalueringspraksisser.

AB - Denne artikel omhandler sammenhængen mellem læreres holdninger til og viden om de nationale tests og deres anvendelse af testdata. Vi undersøger en tese om, at lærernes viden om resultaterne fra de nationale test er betinget af deres forståelse af den bagvedliggende teknologi udtrykt gennem deres holdninger og anvendelse af de nationale test. Artiklen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse af Bundsgaard og Puck (2016), der omhandler lærernes anvendelse af resultaterne fra de nationale test, deres holdninger til testen og deres faktuelle viden om hvordan testen kan bruges. Bundsgaard og Puck har gjort deres indsamlede data tilgængelige, og det rummer muligheden for at nuancere og udvide deres konklusioner. Spørgeskemaundersøgelsen indeholder besvarelser fra 768 danske folkeskolelærere. På baggrund af datasættet har vi udvalgt en række spørgsmål vedrørende læreres anvendelse, opfattelse af og viden om fortolkningen af de nationale testresultater. Datasættet rummer mulighed for at sammenholde lærernes viden om, anvendelse af og holdninger til de nationale test, hvilket ikke tidligere er blevet undersøgt. I vores artikel konkluderer vi, at lærernes viden om udlægningen af resultaterne fra de nationale test hænger sammen med deres anvendelse af testresultaterne. Lærerne, der har en større viden om fortolkningen af testresultaterne, er mere tilbøjelige til at undersøges elevernes konkrete svar samt sammenholde resultaterne med tidligere år. Omvendt finder vi ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem lærernes holdning til de nationale test og deres viden om udlægningen af testresultaterne. Analysen præsenterer således ny viden om sammenhængen mellem viden, forståelse og anvendelse af de nationale test blandt danske lærere på baggrund af regressionsanalyser, der tager højde for lærernes erfaring med testen, anciennitet i lærergerningen og undervisningsfag. I diskussionen fremhæves implikationerne ved at introducere et teknologisk komplekst redskab som de nationale test i folkeskolen som evalueringsværktøj og didaktisk udviklingsredskab. Artiklen bidrager således med at identificere nogle af de mulige konsekvenser ved at anvende de nationale test som udgangspunkt for lærernes formative evalueringspraksisser.

KW - Nationale test

KW - Spørgeskemaundersøgelse

KW - Adaptiv algoritme

KW - Data literacy

KW - Teknologiforståelse

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Studier i Læreruddannelse og Profession

JF - Studier i Læreruddannelse og Profession

SN - 2445-8538

ER -

ID: 231957203