"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning" : Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet. / Madsen, Lene Møller; Holm, Christine; Seidelin, Lasse.

In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Vol. 4, No. 1, 2009, p. 7-30.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Madsen, LM, Holm, C & Seidelin, L 2009, '"Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet', MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, vol. 4, no. 1, pp. 7-30.

APA

Madsen, L. M., Holm, C., & Seidelin, L. (2009). "Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, 4(1), 7-30.

Vancouver

Madsen LM, Holm C, Seidelin L. "Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning": Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2009;4(1):7-30.

Author

Madsen, Lene Møller ; Holm, Christine ; Seidelin, Lasse. / "Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning" : Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet. In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2009 ; Vol. 4, No. 1. pp. 7-30.

Bibtex

@article{c7bc06d01ea111deb43e000ea68e967b,
title = "{"}Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning{"}: Erfaringer fra et eksperimentelt laboratoriefors{\o}g i fysik i gymnasiet",
abstract = "I for{\aa}ret 2008 gennemf{\o}rte 2.x p{\aa} Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimenteltlaboratorieforl{\o}b om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere iDASG-projektet {"}Dataopsamling og Databehandling{"} har det v{\ae}ret muligt for de deltagende l{\ae}rerep{\aa} Rysensteen at indk{\o}be forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen ifysik. Det er elevernes anvendelse - og l{\ae}rernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af detteudstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret p{\aa} observationer, interviews og samtalerredeg{\o}r artiklen for de undervisningsm{\ae}ssige overvejelser f{\o}r, under og efter det gennemf{\o}rte undervisningsforl{\o}b.Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiskeudfordringer l{\ae}rerne st{\aa}r over for i et eksperimentelt fysikforl{\o}b der skal {\o}ge elevernes naturfagligekompetencer.",
author = "Madsen, {Lene M{\o}ller} and Christine Holm and Lasse Seidelin",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "7--30",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - "Ude i verden har man heller ikke en brugsanvisning"

T2 - Erfaringer fra et eksperimentelt laboratorieforsøg i fysik i gymnasiet

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Holm, Christine

AU - Seidelin, Lasse

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimenteltlaboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere iDASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærerepå Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen ifysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af detteudstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtalerredegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiskeudfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfagligekompetencer.

AB - I foråret 2008 gennemførte 2.x på Rysensteen Gymnasium et ugelangt eksperimenteltlaboratorieforløb om mekanik. Som medlem af Danske Science Gymnasier - DASG - og deltagere iDASG-projektet "Dataopsamling og Databehandling" har det været muligt for de deltagende lærerepå Rysensteen at indkøbe forskelligt dataopsamlings- og databehandlingsudstyr til undervisningen ifysik. Det er elevernes anvendelse - og lærernes didaktiske overvejelser omkring anvendelsen - af detteudstyr der er omdrejningspunktet for denne artikel. Baseret på observationer, interviews og samtalerredegør artiklen for de undervisningsmæssige overvejelser før, under og efter det gennemførte undervisningsforløb.Samtidig gives der indsigt i hvordan eleverne anvender udstyret, og hvilke didaktiskeudfordringer lærerne står over for i et eksperimentelt fysikforløb der skal øge elevernes naturfagligekompetencer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 7

EP - 30

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 1

ER -

ID: 11686966