Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv

Research output: Working paperResearch

Standard

Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv. / Mathiasen, Helle.

Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, 2016.

Research output: Working paperResearch

Harvard

Mathiasen, H 2016 'Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv' Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. <https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/45/45-vedkommende_undervisning-HM-mforside.pdf>

APA

Mathiasen, H. (2016). Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv. Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. IND's Skriftserie No. 45 https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/45/45-vedkommende_undervisning-HM-mforside.pdf

Vancouver

Mathiasen H. Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv. Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet. 2016 Jun 9.

Author

Mathiasen, Helle. / Vedkommende undervisning - for hvem? Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv. Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, 2016. (IND's Skriftserie; No. 45).

Bibtex

@techreport{de6602e07a894b69a79dd47217989603,
title = "Vedkommende undervisning - for hvem?: Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv",
abstract = "De sidste 20 {\aa}rs it-forskning og it-udviklingsprojekter p{\aa} de danske gymnasiale uddannelser har vist, at eleverne {\o}nsker variation og at undervisningen skal opleves som meningsfuld. Her h{\o}rer enigheden op, da eleverne ikke er enige om, hvad der giver mening og heller ikke hvorn{\aa}r, hvordan og i hvilket omfang undervisningen skal byde p{\aa} variation. Analysen viser, at eleverne har forskellige {\o}nsker til undervisningsformer, l{\ae}rer- og elevrelationer, hjemmearbejde, afleveringsformater, feedbackformer, brug af computere, tilbudte l{\ae}ringsressourcer/undervisningsmaterialer, l{\ae}rerkompetencer og elevmedbestemmelse.Artiklen tr{\ae}kker tr{\aa}de tilbage til de f{\o}rste danske it- didaktiske udviklingsprojekter p{\aa} de gymnasiale uddannelser, og dykker ned i det netop afsluttede st{\o}rste forsknings- og udviklingsprojekt af sin art i Danmark, hvor nyt{\ae}nkning af undervisningen var omdrejningspunktet. It-anvendelser i undervisningen betragtes i artiklen som en anledning og invitation til didaktisk nyt{\ae}nkning.",
author = "Helle Mathiasen",
year = "2016",
month = jun,
day = "9",
language = "Dansk",
series = "IND's Skriftserie",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "45",
type = "WorkingPaper",
institution = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Vedkommende undervisning - for hvem?

T2 - Deltagererfaringer fra it-projekter - et elevperspektiv

AU - Mathiasen, Helle

PY - 2016/6/9

Y1 - 2016/6/9

N2 - De sidste 20 års it-forskning og it-udviklingsprojekter på de danske gymnasiale uddannelser har vist, at eleverne ønsker variation og at undervisningen skal opleves som meningsfuld. Her hører enigheden op, da eleverne ikke er enige om, hvad der giver mening og heller ikke hvornår, hvordan og i hvilket omfang undervisningen skal byde på variation. Analysen viser, at eleverne har forskellige ønsker til undervisningsformer, lærer- og elevrelationer, hjemmearbejde, afleveringsformater, feedbackformer, brug af computere, tilbudte læringsressourcer/undervisningsmaterialer, lærerkompetencer og elevmedbestemmelse.Artiklen trækker tråde tilbage til de første danske it- didaktiske udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser, og dykker ned i det netop afsluttede største forsknings- og udviklingsprojekt af sin art i Danmark, hvor nytænkning af undervisningen var omdrejningspunktet. It-anvendelser i undervisningen betragtes i artiklen som en anledning og invitation til didaktisk nytænkning.

AB - De sidste 20 års it-forskning og it-udviklingsprojekter på de danske gymnasiale uddannelser har vist, at eleverne ønsker variation og at undervisningen skal opleves som meningsfuld. Her hører enigheden op, da eleverne ikke er enige om, hvad der giver mening og heller ikke hvornår, hvordan og i hvilket omfang undervisningen skal byde på variation. Analysen viser, at eleverne har forskellige ønsker til undervisningsformer, lærer- og elevrelationer, hjemmearbejde, afleveringsformater, feedbackformer, brug af computere, tilbudte læringsressourcer/undervisningsmaterialer, lærerkompetencer og elevmedbestemmelse.Artiklen trækker tråde tilbage til de første danske it- didaktiske udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser, og dykker ned i det netop afsluttede største forsknings- og udviklingsprojekt af sin art i Danmark, hvor nytænkning af undervisningen var omdrejningspunktet. It-anvendelser i undervisningen betragtes i artiklen som en anledning og invitation til didaktisk nytænkning.

M3 - Working paper

T3 - IND's Skriftserie

BT - Vedkommende undervisning - for hvem?

PB - Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

ER -

ID: 165618348