Venskabets dannelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

Venskabets dannelse. / Emmeche, Claus.

Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer.. ed. / Steen Nepper Larsen; Jens Raahauge. Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse, 2017. p. 56-73.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Emmeche, C 2017, Venskabets dannelse. in SN Larsen & J Raahauge (eds), Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer.. Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse, pp. 56-73.

APA

Emmeche, C. (2017). Venskabets dannelse. In S. N. Larsen, & J. Raahauge (Eds.), Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer. (pp. 56-73). Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse.

Vancouver

Emmeche C. Venskabets dannelse. In Larsen SN, Raahauge J, editors, Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer.. Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse. 2017. p. 56-73

Author

Emmeche, Claus. / Venskabets dannelse. Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer.. editor / Steen Nepper Larsen ; Jens Raahauge. Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse, 2017. pp. 56-73

Bibtex

@inbook{54886bbb1a70419782016e8c07a8bc66,
title = "Venskabets dannelse",
abstract = "Hvis en opgave for kritisk t{\ae}nkning om dannelse best{\aa}r i (for at citere Steen Nepper Larsen) “p{\aa} en gang at tilegne sig og at overskride dannelsest{\ae}nkningen”, er der brug for at kunne skifte perspektiv, spejde efter traditionens blinde pletter, og ogs{\aa} unders{\o}ge de steder, hvor dannelse udfolder sig i det daglige, uden den helt store politisk-ideologiske bev{\aa}genhed. Kapitlet argumenterer for, at et af de steder er venskabet. At venskab kan optr{\ae}de som et dannelsens sted er ganske vist ingen nyhed, men er ret overset i den europ{\ae}iske dannelsestradition, som rummer en vis individualistisk sk{\ae}vhed. Traditionen glemmer, at dannelsen af et myndigt individ er en proces der udfolder sig i b{\aa}de offentlige og private rum, og i de gr{\ae}nseflader mellem offentligt og privat (og mellem selvet og den anden), som ogs{\aa} venskabet bev{\ae}ger sig i. Kapitlet afs{\o}ger sociologiske og psykologiske sider af {"}venskabets dannelse{"} og afslutter med et politisk aspekt, som har v{\ae}ret overset af de fleste politiske traditioner bortset fra republikanismen og feminismen, nemlig ideen om civilt venskab. -- L{\ae}s mere om antologien her: http://www.sophia-tt.org/da/Dannelsep{\aa}Universitetet",
author = "Claus Emmeche",
note = "L{\ae}s mere om bogen her http://www.sophia-tt.org/da/Dannelsep{\aa}Universitetet",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-995279-7-7",
pages = "56--73",
editor = "Larsen, {Steen Nepper} and Jens Raahauge",
booktitle = "Dannelse p{\aa} universitetet – fordringer og udfordringer.",
publisher = "Sophia - t{\ae}nketank for p{\ae}dagogik og dannelse",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Venskabets dannelse

AU - Emmeche, Claus

N1 - Læs mere om bogen her http://www.sophia-tt.org/da/DannelsepåUniversitetet

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Hvis en opgave for kritisk tænkning om dannelse består i (for at citere Steen Nepper Larsen) “på en gang at tilegne sig og at overskride dannelsestænkningen”, er der brug for at kunne skifte perspektiv, spejde efter traditionens blinde pletter, og også undersøge de steder, hvor dannelse udfolder sig i det daglige, uden den helt store politisk-ideologiske bevågenhed. Kapitlet argumenterer for, at et af de steder er venskabet. At venskab kan optræde som et dannelsens sted er ganske vist ingen nyhed, men er ret overset i den europæiske dannelsestradition, som rummer en vis individualistisk skævhed. Traditionen glemmer, at dannelsen af et myndigt individ er en proces der udfolder sig i både offentlige og private rum, og i de grænseflader mellem offentligt og privat (og mellem selvet og den anden), som også venskabet bevæger sig i. Kapitlet afsøger sociologiske og psykologiske sider af "venskabets dannelse" og afslutter med et politisk aspekt, som har været overset af de fleste politiske traditioner bortset fra republikanismen og feminismen, nemlig ideen om civilt venskab. -- Læs mere om antologien her: http://www.sophia-tt.org/da/DannelsepåUniversitetet

AB - Hvis en opgave for kritisk tænkning om dannelse består i (for at citere Steen Nepper Larsen) “på en gang at tilegne sig og at overskride dannelsestænkningen”, er der brug for at kunne skifte perspektiv, spejde efter traditionens blinde pletter, og også undersøge de steder, hvor dannelse udfolder sig i det daglige, uden den helt store politisk-ideologiske bevågenhed. Kapitlet argumenterer for, at et af de steder er venskabet. At venskab kan optræde som et dannelsens sted er ganske vist ingen nyhed, men er ret overset i den europæiske dannelsestradition, som rummer en vis individualistisk skævhed. Traditionen glemmer, at dannelsen af et myndigt individ er en proces der udfolder sig i både offentlige og private rum, og i de grænseflader mellem offentligt og privat (og mellem selvet og den anden), som også venskabet bevæger sig i. Kapitlet afsøger sociologiske og psykologiske sider af "venskabets dannelse" og afslutter med et politisk aspekt, som har været overset af de fleste politiske traditioner bortset fra republikanismen og feminismen, nemlig ideen om civilt venskab. -- Læs mere om antologien her: http://www.sophia-tt.org/da/DannelsepåUniversitetet

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-995279-7-7

SP - 56

EP - 73

BT - Dannelse på universitetet – fordringer og udfordringer.

A2 - Larsen, Steen Nepper

A2 - Raahauge, Jens

PB - Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse

ER -

ID: 188411938