Teknologiforståelse gennem fag – INDsigter fra Albatros

Teknologiske problemstillinger findes overalt i samfundet, men kun sjældent byder fagene i folkeskolen ind med aktiviteter, der kan hjælpe eleverne til at forholde (kritisk) sig til den teknologi, de omgiver sig med. I projekt Albatros har vi sat os for at lade eleverne i udskolingens matematikundervisning møde datalogisk forskning i algoritmisk bias. I vores projekt behandler vi problemstillinger forbindelse med algoritmisk bias gennem matematisk faglighed, som lærere er bekendte med, og som elever alligevel skal lære. Vi vil fortælle om overvejelserne bag projektet, vores metoder og give eksempler på, hvordan undervisningen kan se ud.

Selvom vores udgangspunkt har været matematik, indbyder vi lærere fra alle skolens fag til at deltage i dette INDsigt seminar og diskutere, hvilke teknologiske problemstillinger der er værd at tage op i undervisningen, og hvordan netop jeres fag kan bidrage til elevernes teknologiforståelse.

Andreas Lindenskov Tamborg: Tenure track adjunkt på IND og projektleder på Albatros.
Peter Wied Stenkilde: Kandidat i STEM-undervisning og videnskabelig assistent på Albatros.

Tilmeld dig her senest 14. november kl. 10