Semantiske bølger i natur/ teknologi-undervisningen – sprogligt arbejde med fagligt fokus
INDsigt FYSISK ved Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Københavns Professionshøjskole
(NB: Seminaret var oprindeligt planlagt til tirsdag den 17. september. Vi har været nødt til at rykke det til torsdag den 6. marts 2025 i stedet. Tilmeldingssiden opdateres snarest.)
Oplægget tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet "Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle: En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder". Formålet med projektet har været at gøre natur-/teknologiundervisningen på mellemtrinnet mere tilgængeligt især for flersprogede elever. Samtidigt har de sprogpædagogiske tilgange vist sig at øge deltagelsesmuligheder for alle elever.
Projektet tager afsæt i teorien om de Semantiske Bølger, som hjælper os til få øje på udfordringer i fagsproget. Samtidigt er projektet inspireret af Beverly Derewiankas såkaldte Sneglemodel, som fremhæver elevernes måde at bruge sproget på i forskellige aktiviteter i natur-/teknologiundervisningen. Gennem projektet har vi afprøvet forløb til natur-/teknologundervisningen på mellemtrinnet og udviklet sprogpædagogiske aktiviteter. I oplægget vises eksempler fra forløbene for at illustrere hvordan elever opbygger naturfaglig forståelse gennem sprogligt arbejde. Eksemplerne danner grundlag for refleksioner over hvad læreren kan holde for øje ifm. planlægningen af naturfagsforløb. På seminaret vil vi præsentere nogle af eksemplerne og diskutere, hvad det vil sige at arbejde sprogpædagogisk for at understøtte flere elevers adgang til naturfagsundervisningen.
Man kan læse mere om projektet MONA-artiklen: Semantiske bølger i natur/ teknologi-undervisningen.
Vi vil gerne have din tilmelding til INDsigt-seminaret ca. 3 dage før, så vi , så vi kan forberede seminaret bedst muligt: Tilmeldingsskema