Konference: Vær med til at åbne STEM-fagene for alle

GATE
GATE-projektet inviterer til konference d. 13. november 2025.

Forskningsprojektet GATE inviterer til konference for både lærere, der ønsker konkrete redskaber til at gøre deres undervisning mere inkluderende, og ledere, der arbejder strategisk med at fremme inkluderende læringsmiljøer på deres skole.

Det foregår den 13. november 2025 på Sukkertoppen Gymnasium, København.

Tilmelding her.

Du får:

  • Indblik i aktuel forskning fra GATE-projektet, som afslører de ofte skjulte mekanismer, der skaber barrierer for unges science-identitet og deltagelsesmuligheder.
  • Inspiration til, hvordan du kan nedbryde barrierer i STEM-fag – med særligt fokus på kemi, fysik og teknologi i gymnasiet. 
  • Oplæg i plenum samt parallelle sessioner, målrettet lærere og ledere, så du får fagligt udbytte, der er relevant for din rolle.
  • Konkrete, forskningsbaserede undervisningstiltag, du kan tage med hjem og bruge direkte i praksis.

Program

14.00 Velkomst v. Jette Rygaard, rektor, Vesthimmerlands Gymnasium og HF, medlem af Astras bestyrelse, medlem af LIFE’s bestyrelse, medlem af SCIENCE Advisory Board på KU.
14.15 Forskningsindsigter fra GATE: Hvordan åbner vi STEM for alle?
15.00 Parallelle Workshops
Session 1

Inkluderende undervisning – tavler som dialogredskab i fysik og kemi

v. Julie Hougaard, Roskilde Gymnasium

Session 2

Hvordan forestillinger om den gode elev i kemi kan skabe dialog og inklusion

v. Marie Eiland, Køge Gymnasium & Dinna Christensen, HTX Hjørring

Session 3

Strategisk arbejde med køn i din organisation. Eksempler fra skoleinitiativ på Frederiksberg gymnasium og arbejde i lærerteams på Århus HF og VUC

v. Maja Aasted, Frederiksberg Gymnasium & Kristian Jerslev, Aarhus VUC og HF

15.45 Parallelle Workshops fortsat
Session 4

Lige adgang til kompetencer i praktisk arbejde

v. Kathrine Long, H.C. Ørsted Gymnasium & Stine Buchmann Frederiksen, Nørre Gymnasium

Session 5

Hvordan elever kan inddrages i samtale om køn i naturvidenskab

v. Morten Bjørnskov Nielsen, Sct. Knuds Gymnasium & Lars Lundberg, Hillerød Tekniske Gymnasium

Session 6

Hvordan læreres forestillinger om køn spiller sammen med deres praksisser. Eksempler fra fritidslivet (på engelsk)

v. Jasmin Colakoglu, IPN, Kiel University

16.30 Afrunding v. Hanne Hautop, Rektor, Rosborg Gymnasium og HF
  Reception med Poster Session med lærere i GATE. 

Inkluderende undervisning

Forskningsprojektet GATE undersøger, hvorfor mange unge, der vælger STEM som studieretning, ikke vælger STEM som levevej. Det er ikke et spørgmål, der kan reduceres til interesse. Det handler i højere grad om, hvorvidt unge mennesker kan se sig selv i STEM. 

Mellem tidlig barndom og endt uddannelse mødes mange børn og unge af barrierer, der udfordrer deres mulighed for at opbygge en science identitet – og dermed muligheden for at se sig selv, som en, der hører til i STEM-fagene.