INDsigt: GATEtools: Ressourcer til inkluderende STEM-undervisning
Forskningsprojektet GATE (Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering) har omsat tre års forskning i gymnasiernes STEM-fag til 12 konkrete undervisningsaktioner, der giver gymnasielærere viden og greb til at arbejde med køn og inklusion i undervisningen. I dette INDsigt seminar får du indsigt i den forskning, der ligger til grund for aktionerne, samt viden om hvordan du kan bruge de såkaldte GATEtools i din undervisning i fag som fysik, kemi og teknologi.
Forskningsprojektet GATE undersøger, hvorfor mange unge, der vælger STEM som studieretning, ikke vælger STEM som levevej. Det er ikke et spørgmål, der kan reduceres til interesse. Det handler i højere grad om, hvorvidt unge mennesker kan se sig selv i STEM. Det kan det være svært at få øje på, hvad der skaber ulighed i elevernes møde med den naturvidenskabelige undervisning, men forskningen fra GATE viser, at køn trækker spor i, hvem der får taletid og hvem der bliver set som ‘naturligt dygtige'. Det er netop disse små, næsten usynlige forskelle, der former unges oplevelse af, om de hører hjemme i STEM, og som du på dette seminar får redskaber til at arbejde med.
Alle aktioner er udviklet af gymnasielærere fra HTX, STX og HF med vejledning og inspiration fra forskere i GATE-projektet. Nogle af aktionerne er rettet mod en bestemt gruppe af elever, mens andre aktioner retter sig mod klassen som helhed, og endelig er nogle aktioner fokuseret på at ændre den struktur, undervisningen foregår i, som gør det svært for bestemte elever at deltage.