Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Engagementssociologien i uddannelsesstudier : En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle. / Hjerrild Carlsen, Mathilde; Ryberg, Marie L.; Hansen, Magnus Paulsen.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 10.08.2023.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hjerrild Carlsen, M, Ryberg, ML & Hansen, MP 2023, 'Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle', Dansk Pædagogisk Tidsskrift.

APA

Hjerrild Carlsen, M., Ryberg, M. L., & Hansen, M. P. (2023). Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle. Manuscript submitted for publication.

Vancouver

Hjerrild Carlsen M, Ryberg ML, Hansen MP. Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023 Aug 10.

Author

Hjerrild Carlsen, Mathilde ; Ryberg, Marie L. ; Hansen, Magnus Paulsen. / Engagementssociologien i uddannelsesstudier : En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2023.

Bibtex

@article{bca5a110c2364020b8220415e4a3f319,
title = "Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til l{\ae}ring, magt og de professionelles rolle",
abstract = "Uddannelsessystemet har i de senere {\aa}r udviklet sig p{\aa} en m{\aa}de, hvor flere nye former for sp{\ae}ndinger er opst{\aa}et, fx mellem krav om standardisering, kreativitet, dannelse, omsorg, b{\o}rn og unges personlige udvikling og mangel p{\aa} arbejdskraft. Dette kr{\ae}ver nye vinkler p{\aa}, hvordan vi mennesker engagerer os og anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til Engagementssociologien med s{\ae}rligt fokus p{\aa} dens anvendelighed til at udforske problemstillinger inden for uddannelse. Artiklen har s{\aa}ledes to form{\aa}l: For det f{\o}rste giver den en kort pr{\ae}sentation af engagementssociologiens kernebegreber. For det andet udfolder artiklen teoriens bidrag til at forst{\aa} magt, l{\ae}ring og de professionelles rolle inden for uddannelse med eksempler fra grunduddannelse og videreg{\aa}ende uddannelse. Artiklen viser her engagementssociologiens bidrag til analyser af sociale sp{\ae}ndinger i praksis og kaster lys p{\aa} de professionelles arbejde med aktuelle problemstillinger om fx standardisering, tv{\ae}rg{\aa}ende samarbejde og innovation som en vanskelig kompositionskunst.",
author = "{Hjerrild Carlsen}, Mathilde and Ryberg, {Marie L.} and Hansen, {Magnus Paulsen}",
year = "2023",
month = aug,
day = "10",
language = "Dansk",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Engagementssociologien i uddannelsesstudier

T2 - En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle

AU - Hjerrild Carlsen, Mathilde

AU - Ryberg, Marie L.

AU - Hansen, Magnus Paulsen

PY - 2023/8/10

Y1 - 2023/8/10

N2 - Uddannelsessystemet har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor flere nye former for spændinger er opstået, fx mellem krav om standardisering, kreativitet, dannelse, omsorg, børn og unges personlige udvikling og mangel på arbejdskraft. Dette kræver nye vinkler på, hvordan vi mennesker engagerer os og anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til Engagementssociologien med særligt fokus på dens anvendelighed til at udforske problemstillinger inden for uddannelse. Artiklen har således to formål: For det første giver den en kort præsentation af engagementssociologiens kernebegreber. For det andet udfolder artiklen teoriens bidrag til at forstå magt, læring og de professionelles rolle inden for uddannelse med eksempler fra grunduddannelse og videregående uddannelse. Artiklen viser her engagementssociologiens bidrag til analyser af sociale spændinger i praksis og kaster lys på de professionelles arbejde med aktuelle problemstillinger om fx standardisering, tværgående samarbejde og innovation som en vanskelig kompositionskunst.

AB - Uddannelsessystemet har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor flere nye former for spændinger er opstået, fx mellem krav om standardisering, kreativitet, dannelse, omsorg, børn og unges personlige udvikling og mangel på arbejdskraft. Dette kræver nye vinkler på, hvordan vi mennesker engagerer os og anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til Engagementssociologien med særligt fokus på dens anvendelighed til at udforske problemstillinger inden for uddannelse. Artiklen har således to formål: For det første giver den en kort præsentation af engagementssociologiens kernebegreber. For det andet udfolder artiklen teoriens bidrag til at forstå magt, læring og de professionelles rolle inden for uddannelse med eksempler fra grunduddannelse og videregående uddannelse. Artiklen viser her engagementssociologiens bidrag til analyser af sociale spændinger i praksis og kaster lys på de professionelles arbejde med aktuelle problemstillinger om fx standardisering, tværgående samarbejde og innovation som en vanskelig kompositionskunst.

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

ER -

ID: 366784314