Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder. / Ryberg, Marie L.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11.09.2023.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Ryberg, ML 2023, 'Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.

APA

Ryberg, M. L. (2023). Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder. Manuscript submitted for publication.

Vancouver

Ryberg ML. Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2023 Sep 11.

Author

Ryberg, Marie L. / Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2023.

Bibtex

@article{6b8f3ec6b3a7442a939376472a9e6c4c,
title = "Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder",
abstract = "De senere {\aa}rtiers debatter om forholdet mellem forskning og undervisning p{\aa} universitetet har peget p{\aa}, at forskningsbaseret undervisning m{\aa} gent{\ae}nkes i masseuniversitetet. Der er imidlertid f{\aa} praksisn{\ae}re studier af, hvordan dette konkret kan tage form. Denne artikel pr{\ae}senterer resultater fra et etnografisk studie af kurser, der har eksperimenteret med at integrere forskning i undervisningen. Artiklen peger p{\aa}, at tvivl er et centralt aspekt af studerendes arbejde og udviklingen af deres unders{\o}gelseskompetencer i disse kurser. Med afs{\ae}t i den amerikanske pragmatismes id{\'e}er om tvivl som foruds{\ae}tning for videnskabelig t{\ae}nkning, samt den nyere franske pragmatismes ideer om tvivl som grundlag for kritik, udfolder artiklen tvivlens centrale rolle i forskningsbaseret undervisning. Artiklen udpeger fire opm{\ae}rksomhedspunkter for, hvordan man i praksis s{\ae}tter rammerne for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning: stoffet, undervisningsforl{\o}bet, eksamen, undervisningsmilj{\o}et samt underviserrollen, der p{\aa} forskellige m{\aa}der kan give studerende mulighed for at spejle sig i hinandens og forskerens produktive tvivl. ",
author = "Ryberg, {Marie L.}",
year = "2023",
month = sep,
day = "11",
language = "Dansk",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder

AU - Ryberg, Marie L.

PY - 2023/9/11

Y1 - 2023/9/11

N2 - De senere årtiers debatter om forholdet mellem forskning og undervisning på universitetet har peget på, at forskningsbaseret undervisning må gentænkes i masseuniversitetet. Der er imidlertid få praksisnære studier af, hvordan dette konkret kan tage form. Denne artikel præsenterer resultater fra et etnografisk studie af kurser, der har eksperimenteret med at integrere forskning i undervisningen. Artiklen peger på, at tvivl er et centralt aspekt af studerendes arbejde og udviklingen af deres undersøgelseskompetencer i disse kurser. Med afsæt i den amerikanske pragmatismes idéer om tvivl som forudsætning for videnskabelig tænkning, samt den nyere franske pragmatismes ideer om tvivl som grundlag for kritik, udfolder artiklen tvivlens centrale rolle i forskningsbaseret undervisning. Artiklen udpeger fire opmærksomhedspunkter for, hvordan man i praksis sætter rammerne for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning: stoffet, undervisningsforløbet, eksamen, undervisningsmiljøet samt underviserrollen, der på forskellige måder kan give studerende mulighed for at spejle sig i hinandens og forskerens produktive tvivl.

AB - De senere årtiers debatter om forholdet mellem forskning og undervisning på universitetet har peget på, at forskningsbaseret undervisning må gentænkes i masseuniversitetet. Der er imidlertid få praksisnære studier af, hvordan dette konkret kan tage form. Denne artikel præsenterer resultater fra et etnografisk studie af kurser, der har eksperimenteret med at integrere forskning i undervisningen. Artiklen peger på, at tvivl er et centralt aspekt af studerendes arbejde og udviklingen af deres undersøgelseskompetencer i disse kurser. Med afsæt i den amerikanske pragmatismes idéer om tvivl som forudsætning for videnskabelig tænkning, samt den nyere franske pragmatismes ideer om tvivl som grundlag for kritik, udfolder artiklen tvivlens centrale rolle i forskningsbaseret undervisning. Artiklen udpeger fire opmærksomhedspunkter for, hvordan man i praksis sætter rammerne for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning: stoffet, undervisningsforløbet, eksamen, undervisningsmiljøet samt underviserrollen, der på forskellige måder kan give studerende mulighed for at spejle sig i hinandens og forskerens produktive tvivl.

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

ER -

ID: 366784143