Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning : Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse . / Løkkegaard, Emil Bøgh ; Nøhr, Liv; Stenalt, Maria Hvid.

In: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), Vol. 15, No. 26, 2022.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Løkkegaard, EB, Nøhr, L & Stenalt, MH 2022, 'Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse ', Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), vol. 15, no. 26. https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130480

APA

Løkkegaard, E. B., Nøhr, L., & Stenalt, M. H. (2022). Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse . Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 15(26). https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130480

Vancouver

Løkkegaard EB, Nøhr L, Stenalt MH. Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse . Tidsskriftet Læring og Medier (LOM). 2022;15(26). https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130480

Author

Løkkegaard, Emil Bøgh ; Nøhr, Liv ; Stenalt, Maria Hvid. / Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning : Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse . In: Tidsskriftet Læring og Medier (LOM). 2022 ; Vol. 15, No. 26.

Bibtex

@article{d36da8996eb0437785acb12706f5b3e4,
title = "Fra n{\o}dundervisning til b{\ae}redygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring h{\ae}nger sammen med behov for organisatorisk underst{\o}ttelse ",
abstract = "Den tvungne digitalisering af undervisningen under corona-nedlukningerne har rejst sp{\o}rgsm{\aa}l om, hvorvidt, og i s{\aa} fald hvordan, erfaringerne fra denne tid skal efterlade et aftryk p{\aa} fremtidig undervisning. B{\aa}de danske og internationale unders{\o}gelser peger p{\aa}, at organisatorisk underst{\o}ttelse er vigtig, hvis en evt. udvikling skal v{\ae}re b{\ae}redygtig. Her fremh{\ae}ves bl.a. en styrkelse af underviseres tekniske kunnen og selvtillid (erfaring) samt anerkendelse og bel{\o}nning af digitale undervisningsinitiativer. Denne artikel unders{\o}ger, hvad undervisere selv finder vigtigt, og om der er en relation mellem, hvad underviserne fremh{\ae}ver og deres erfaringsniveau, baseret p{\aa} fritekstssvar fra universitetsundervisere indsamlet i forbindelse med evalueringer p{\aa} K{\o}benhavns Universitet i hhv. efter{\aa}ret 2020 og for{\aa}ret 2021. Via en epistemisk netv{\ae}rksanalyse unders{\o}ges forbindelser i svarene mellem organisatoriske behov fordelt p{\aa} undervisernes selvopfattede erfaringsniveau. Artiklen finder, at behovene for organisatorisk underst{\o}ttelse {\ae}ndrer sig alt efter erfaringsniveau, men at barriererne samtidigt er t{\ae}t forbundet, ligegyldigt hvilken erfaring man har. ",
author = "L{\o}kkegaard, {Emil B{\o}gh} and Liv N{\o}hr and Stenalt, {Maria Hvid}",
year = "2022",
doi = "10.7146/lom.v15i26.130480",
language = "Dansk",
volume = "15",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "26",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning

T2 - Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse

AU - Løkkegaard, Emil Bøgh

AU - Nøhr, Liv

AU - Stenalt, Maria Hvid

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Den tvungne digitalisering af undervisningen under corona-nedlukningerne har rejst spørgsmål om, hvorvidt, og i så fald hvordan, erfaringerne fra denne tid skal efterlade et aftryk på fremtidig undervisning. Både danske og internationale undersøgelser peger på, at organisatorisk understøttelse er vigtig, hvis en evt. udvikling skal være bæredygtig. Her fremhæves bl.a. en styrkelse af underviseres tekniske kunnen og selvtillid (erfaring) samt anerkendelse og belønning af digitale undervisningsinitiativer. Denne artikel undersøger, hvad undervisere selv finder vigtigt, og om der er en relation mellem, hvad underviserne fremhæver og deres erfaringsniveau, baseret på fritekstssvar fra universitetsundervisere indsamlet i forbindelse med evalueringer på Københavns Universitet i hhv. efteråret 2020 og foråret 2021. Via en epistemisk netværksanalyse undersøges forbindelser i svarene mellem organisatoriske behov fordelt på undervisernes selvopfattede erfaringsniveau. Artiklen finder, at behovene for organisatorisk understøttelse ændrer sig alt efter erfaringsniveau, men at barriererne samtidigt er tæt forbundet, ligegyldigt hvilken erfaring man har.

AB - Den tvungne digitalisering af undervisningen under corona-nedlukningerne har rejst spørgsmål om, hvorvidt, og i så fald hvordan, erfaringerne fra denne tid skal efterlade et aftryk på fremtidig undervisning. Både danske og internationale undersøgelser peger på, at organisatorisk understøttelse er vigtig, hvis en evt. udvikling skal være bæredygtig. Her fremhæves bl.a. en styrkelse af underviseres tekniske kunnen og selvtillid (erfaring) samt anerkendelse og belønning af digitale undervisningsinitiativer. Denne artikel undersøger, hvad undervisere selv finder vigtigt, og om der er en relation mellem, hvad underviserne fremhæver og deres erfaringsniveau, baseret på fritekstssvar fra universitetsundervisere indsamlet i forbindelse med evalueringer på Københavns Universitet i hhv. efteråret 2020 og foråret 2021. Via en epistemisk netværksanalyse undersøges forbindelser i svarene mellem organisatoriske behov fordelt på undervisernes selvopfattede erfaringsniveau. Artiklen finder, at behovene for organisatorisk understøttelse ændrer sig alt efter erfaringsniveau, men at barriererne samtidigt er tæt forbundet, ligegyldigt hvilken erfaring man har.

U2 - 10.7146/lom.v15i26.130480

DO - 10.7146/lom.v15i26.130480

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 26

ER -

ID: 337288848