At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
At være få blandt de mange : Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. / Madsen, Lene Møller; Holmegaard, Henriette Tolstrup; Ulriksen, Lars.
Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. ed. / Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2013. p. 169-186.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - At være få blandt de mange
T2 - Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser
AU - Madsen, Lene Møller
AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup
AU - Ulriksen, Lars
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
AB - Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7867-397-8
SP - 169
EP - 186
BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
A2 - Jørgensen, Christian Helms
PB - Roskilde Universitetsforlag
CY - Frederiksberg
ER -
ID: 48811831