At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

At være få blandt de mange : Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. / Madsen, Lene Møller; Holmegaard, Henriette Tolstrup; Ulriksen, Lars.

Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. ed. / Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2013. p. 169-186.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Madsen, LM, Holmegaard, HT & Ulriksen, L 2013, At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. in CH Jørgensen (ed.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, pp. 169-186.

APA

Madsen, L. M., Holmegaard, H. T., & Ulriksen, L. (2013). At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. In C. H. Jørgensen (Ed.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (pp. 169-186). Roskilde Universitetsforlag.

Vancouver

Madsen LM, Holmegaard HT, Ulriksen L. At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. In Jørgensen CH, editor, Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2013. p. 169-186

Author

Madsen, Lene Møller ; Holmegaard, Henriette Tolstrup ; Ulriksen, Lars. / At være få blandt de mange : Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. editor / Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2013. pp. 169-186

Bibtex

@inbook{91156c95488b462c9499d2460247d221,
title = "At v{\ae}re f{\aa} blandt de mange: Om hvordan k{\o}n forhandles p{\aa} tekniske og naturvidenskabelige uddannelser",
abstract = "Denne artikel handler om at studere p{\aa} tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi unders{\o}ger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes k{\o}n. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de k{\o}nnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at b{\aa}de kvindelige og mandlige studerende m{\aa} engagere sig i k{\o}nnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser p{\aa} begge niveauer. Den k{\o}nnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsm{\ae}ssigt g{\ae}ldende normer og stereotyper og i relation til k{\o}nnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det k{\o}n, som er i mindretal, som skal forhandle sit k{\o}n. Variationer inden for m{\aa}derne at g{\o}re flertalsk{\o}nnet p{\aa} betyder, at begge k{\o}n m{\aa} forhandle deres praksis. ",
author = "Madsen, {Lene M{\o}ller} and Holmegaard, {Henriette Tolstrup} and Lars Ulriksen",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7867-397-8",
pages = "169--186",
editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
booktitle = "Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne",
publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - At være få blandt de mange

T2 - Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.

AB - Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7867-397-8

SP - 169

EP - 186

BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne

A2 - Jørgensen, Christian Helms

PB - Roskilde Universitetsforlag

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 48811831