Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Pædagogisk brug af test : – Et systematisk review. / Nordenbo, Sven Erik; Allerup, Peter; Andersen, Hanne Leth; Korp, Helena; Dolin, Jens; Søgaard Larsen, Michael; Olsen, Rolf Vegar; Svendsen, Majken Mosegaard; Tiftikçi, Neriman; Wendt, Rikke Eline; Østergaard, Susan.

Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. 173 p.

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Nordenbo, SE, Allerup, P, Andersen, HL, Korp, H, Dolin, J, Søgaard Larsen, M, Olsen, RV, Svendsen, MM, Tiftikçi, N, Wendt, RE & Østergaard, S 2009, Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

APA

Nordenbo, S. E., Allerup, P., Andersen, H. L., Korp, H., Dolin, J., Søgaard Larsen, M., Olsen, R. V., Svendsen, M. M., Tiftikçi, N., Wendt, R. E., & Østergaard, S. (2009). Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Vancouver

Nordenbo SE, Allerup P, Andersen HL, Korp H, Dolin J, Søgaard Larsen M et al. Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. 173 p.

Author

Nordenbo, Sven Erik ; Allerup, Peter ; Andersen, Hanne Leth ; Korp, Helena ; Dolin, Jens ; Søgaard Larsen, Michael ; Olsen, Rolf Vegar ; Svendsen, Majken Mosegaard ; Tiftikçi, Neriman ; Wendt, Rikke Eline ; Østergaard, Susan. / Pædagogisk brug af test : – Et systematisk review. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. 173 p.

Bibtex

@book{a02763a03d4411de87b8000ea68e967b,
title = "P{\ae}dagogisk brug af test: – Et systematisk review",
abstract = "Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundsp{\o}rgsm{\aa}l er: Hvordan kan grundskolel{\ae}reres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre l{\ae}reres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Sp{\o}rgsm{\aa}let vedr{\o}rer alene testtyper, som indg{\aa}r i nationale test ide nordiske lande. Og hvordan indvirker indf{\o}relsen af testning p{\aa} l{\ae}reres didaktiske beslutninger og elevers l{\ae}ringsadf{\ae}rd? Vi fandt frem til at grundskolel{\ae}reres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, n{\aa}r de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger p{\aa} test, som l{\ae}rerne oplever et medejerskab for.Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det form{\aa}l at indvirke p{\aa} undervisning og elevers l{\ae}ringsadf{\ae}rd har virkninger p{\aa} curriculum, undervisning og tidsforbrug, p{\aa} elevernes f{\o}lelsesreaktioner, motivation, l{\ae}ringsadf{\ae}rd og selvv{\ae}rd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, is{\ae}r for de svagt pr{\ae}sterende elevers vedkommende. Den information, som kan f{\aa}s fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at l{\ae}reruddannelsen b{\o}r inddrage l{\ae}rerkompetencer til b{\aa}de at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser. Publikationen redeg{\o}r for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres. ",
author = "Nordenbo, {Sven Erik} and Peter Allerup and Andersen, {Hanne Leth} and Helena Korp and Jens Dolin and {S{\o}gaard Larsen}, Michael and Olsen, {Rolf Vegar} and Svendsen, {Majken Mosegaard} and Neriman Tiftik{\c c}i and Wendt, {Rikke Eline} and Susan {\O}stergaard",
year = "2009",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-293-2",
publisher = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsforlag",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Pædagogisk brug af test

T2 - – Et systematisk review

AU - Nordenbo, Sven Erik

AU - Allerup, Peter

AU - Andersen, Hanne Leth

AU - Korp, Helena

AU - Dolin, Jens

AU - Søgaard Larsen, Michael

AU - Olsen, Rolf Vegar

AU - Svendsen, Majken Mosegaard

AU - Tiftikçi, Neriman

AU - Wendt, Rikke Eline

AU - Østergaard, Susan

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundspørgsmål er: Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet vedrører alene testtyper, som indgår i nationale test ide nordiske lande. Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd? Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for.Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende. Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser. Publikationen redegør for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres.

AB - Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundspørgsmål er: Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet vedrører alene testtyper, som indgår i nationale test ide nordiske lande. Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd? Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for.Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende. Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser. Publikationen redegør for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres.

M3 - Rapport

SN - 978-87-7684-293-2

BT - Pædagogisk brug af test

PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

ER -

ID: 12166016