Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review

Research output: Book/ReportReportResearch

  • Sven Erik Nordenbo
  • Peter Allerup
  • Hanne Leth Andersen
  • Helena Korp
  • Dolin, Jens
  • Michael Søgaard Larsen
  • Rolf Vegar Olsen
  • Majken Mosegaard Svendsen
  • Neriman Tiftikçi
  • Rikke Eline Wendt
  • Susan Østergaard

Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundspørgsmål er:

Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet vedrører alene testtyper, som indgår i nationale test i
de nordiske lande. Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd?

Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for.
Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende.

Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser.

Publikationen redegør for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres.

Original languageDanish
PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Number of pages173
ISBN (Print)978-87-7684-293-2
Publication statusPublished - 2009

ID: 12166016