PISA - komparativ evaluering i storskalaformat

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

PISA - komparativ evaluering i storskalaformat. / Dolin, Jens.

Evalueringens spændingsfelter. ed. / Karen Borgnakke. 1. udgave. ed. Århus : Klim, 2008. p. 67-99.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Dolin, J 2008, PISA - komparativ evaluering i storskalaformat. in K Borgnakke (ed.), Evalueringens spændingsfelter. 1. udgave edn, Klim, Århus, pp. 67-99. <http://www.folkeskolen.dk/~/Documents/79/58279.pdf>

APA

Dolin, J. (2008). PISA - komparativ evaluering i storskalaformat. In K. Borgnakke (Ed.), Evalueringens spændingsfelter (1. udgave ed., pp. 67-99). Klim. http://www.folkeskolen.dk/~/Documents/79/58279.pdf

Vancouver

Dolin J. PISA - komparativ evaluering i storskalaformat. In Borgnakke K, editor, Evalueringens spændingsfelter. 1. udgave ed. Århus: Klim. 2008. p. 67-99

Author

Dolin, Jens. / PISA - komparativ evaluering i storskalaformat. Evalueringens spændingsfelter. editor / Karen Borgnakke. 1. udgave. ed. Århus : Klim, 2008. pp. 67-99

Bibtex

@inbook{36c1bf20d92411dd9473000ea68e967b,
title = "PISA - komparativ evaluering i storskalaformat",
abstract = "Internationale evalueringer som PISA s{\ae}tter i stadig h{\o}jere grad dagsordenen i den uddannelsespolitiske debat og har stor indflydelse p{\aa} deltagerlandenes uddannelsespolitiske beslutninger. Men berettiger unders{\o}gelserne til den st{\aa}hej, de ofte afstedkommer?Artiklen vil g{\aa} ind i krydsfeltet mellem de testmetodiske forhold og de uddannelsesm{\ae}ssige konsekvenser ved at fokusere p{\aa}, hvorledes de komparative test har en r{\ae}kke testtekniske bindinger, som har stor indflydelse p{\aa} deres anvendelsespotentiale.Med PISA som case vil de komparative evalueringers funktionsm{\aa}de, resultater og metodiske problemer blive unders{\o}gt. Specielt vil sp{\o}rgsm{\aa}let om PISA-testens p{\aa}lidelighed og gyldighed blive unders{\o}gt. Analysen vil dern{\ae}st koncentreres om forholdet mellem PISAs grundl{\ae}ggende antagelser, de internationale unders{\o}gelser og de nationale konsekvenser af deltagelse.",
author = "Jens Dolin",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7955-667-6",
pages = "67--99",
editor = "Karen Borgnakke",
booktitle = "Evalueringens sp{\ae}ndingsfelter",
publisher = "Klim",
edition = "1. udgave",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - PISA - komparativ evaluering i storskalaformat

AU - Dolin, Jens

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Internationale evalueringer som PISA sætter i stadig højere grad dagsordenen i den uddannelsespolitiske debat og har stor indflydelse på deltagerlandenes uddannelsespolitiske beslutninger. Men berettiger undersøgelserne til den ståhej, de ofte afstedkommer?Artiklen vil gå ind i krydsfeltet mellem de testmetodiske forhold og de uddannelsesmæssige konsekvenser ved at fokusere på, hvorledes de komparative test har en række testtekniske bindinger, som har stor indflydelse på deres anvendelsespotentiale.Med PISA som case vil de komparative evalueringers funktionsmåde, resultater og metodiske problemer blive undersøgt. Specielt vil spørgsmålet om PISA-testens pålidelighed og gyldighed blive undersøgt. Analysen vil dernæst koncentreres om forholdet mellem PISAs grundlæggende antagelser, de internationale undersøgelser og de nationale konsekvenser af deltagelse.

AB - Internationale evalueringer som PISA sætter i stadig højere grad dagsordenen i den uddannelsespolitiske debat og har stor indflydelse på deltagerlandenes uddannelsespolitiske beslutninger. Men berettiger undersøgelserne til den ståhej, de ofte afstedkommer?Artiklen vil gå ind i krydsfeltet mellem de testmetodiske forhold og de uddannelsesmæssige konsekvenser ved at fokusere på, hvorledes de komparative test har en række testtekniske bindinger, som har stor indflydelse på deres anvendelsespotentiale.Med PISA som case vil de komparative evalueringers funktionsmåde, resultater og metodiske problemer blive undersøgt. Specielt vil spørgsmålet om PISA-testens pålidelighed og gyldighed blive undersøgt. Analysen vil dernæst koncentreres om forholdet mellem PISAs grundlæggende antagelser, de internationale undersøgelser og de nationale konsekvenser af deltagelse.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7955-667-6

SP - 67

EP - 99

BT - Evalueringens spændingsfelter

A2 - Borgnakke, Karen

PB - Klim

CY - Århus

ER -

ID: 9452187