Tid til læring i laboratoriet: farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Tid til læring i laboratoriet : farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. / Finne, Laura Teinholt; Gammelgaard, Bente; Christiansen, Frederik Voetmann .

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 16, No. 30, 2021, p. 43-58.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Finne, LT, Gammelgaard, B & Christiansen, FV 2021, 'Tid til læring i laboratoriet: farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, vol. 16, no. 30, pp. 43-58. <https://tidsskrift.dk/dut/article/view/121856/172530>

APA

Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021). Tid til læring i laboratoriet: farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(30), 43-58. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/121856/172530

Vancouver

Finne LT, Gammelgaard B, Christiansen FV. Tid til læring i laboratoriet: farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2021;16(30):43-58.

Author

Finne, Laura Teinholt ; Gammelgaard, Bente ; Christiansen, Frederik Voetmann . / Tid til læring i laboratoriet : farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2021 ; Vol. 16, No. 30. pp. 43-58.

Bibtex

@article{68532bf33ce24d3a8065d1e6b3813db9,
title = "Tid til l{\ae}ring i laboratoriet: farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen",
abstract = "Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, s{\ae}rligt p{\aa} de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi s{\o}gt at afd{\ae}kke farmaceutstuderendes perspektiv p{\aa} l{\ae}ring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver p{\aa} deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adf{\ae}rd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle p{\aa}, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og l{\ae}ring eller som spild af tid. De studerendes m{\aa}de at anskue tiden p{\aa} p{\aa}virker i h{\o}j grad deres opfattelse af l{\ae}ringen og deres orientering mod eksamen.",
author = "Finne, {Laura Teinholt} and Bente Gammelgaard and Christiansen, {Frederik Voetmann}",
year = "2021",
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "43--58",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "30",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tid til læring i laboratoriet

T2 - farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen

AU - Finne, Laura Teinholt

AU - Gammelgaard, Bente

AU - Christiansen, Frederik Voetmann

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, særligt på de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver på deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adfærd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle på, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og læring eller som spild af tid. De studerendes måde at anskue tiden på påvirker i høj grad deres opfattelse af læringen og deres orientering mod eksamen.

AB - Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, særligt på de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver på deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adfærd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle på, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og læring eller som spild af tid. De studerendes måde at anskue tiden på påvirker i høj grad deres opfattelse af læringen og deres orientering mod eksamen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 43

EP - 58

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 30

ER -

ID: 269602594