Køn som tema for faggruppemøde
Udfordring
Det kan være svært at se kønnede udfordringer og bias i egen undervisning, og det kan være svært at komme i gang med aktioner i ens klasse, hvis man er på opgaven alene. Denne aktion viser, hvordan man kan skærpe sin egen opmærksomhed på og reflektion over kønnede udfordringer ved at arbejde med det i ens faggruppe og derigennem sætte didaktiske og pædagogiske diskussioner i gang med kollegaer.
Aktion
Som forberedelse til et faggruppemøde forbereder man sig på rollen som facilitator. På ind.ku.dk/gate kan man finde materiale, som er klar til brug, men det en god idé at tilpasse det til ens skolesituation. Aktionen består af to forskellige øvelser: dilemmakort og klasserumsobservationer. Tilsammen kan de to øvelser udgøre 35-45 minutter af et faggruppemøde.
For begge øvelser laves der en introduktion, hvor faggruppen får stillet rammerne for opgaven.
Rammerne for øvelsen med dilemmakort er at diskutere kønnede uhensigtsmæssige handlinger. Faggruppen sættes sammen i par. Hvert par får et dilemmakort med diskussionsspørgsmål på og sættes til at diskutere internt og skrive svar ned i 4 minutter. Derefter roterer grupperne dilemmakort indtil man har været igennem 3 kort. Derefter diskuteres de forskellige dilemmaer fælles. De enkelte dilemmakort tager udgangspunkt i korte generelle situationer, som vist i boksen:
Eksempel på dilemmakort
"Vi er enige om, at den afgiver varme, ikke?"
Drengene bekræfter hinanden i deres forståelse og udveksler forklaringer. Pigerne inddrages ikke aktivt i denne faglige diskussion.
Diskussionsspørgsmål:
- Hvordan kan vi fremme lige deltagelse i faglige diskussioner i grupperne?
- Hvordan spotter man, hvis en gruppe ender i en kønnet rollefordeling under dialogen?
Rammerne for øvelsen med klasserumsobservationer er implicitte forskelle i den måde læreren er i dialog med eleverne af forskelligt køn. Faggruppen deles op i par og starter med at læse forskningsfeltnoter fra en specifik klasserumsobservation og går derefter i gang med at diskutere arbejdsspørgsmålene, der er hertil. Grupperne kan herefter gå videre til næste klasserumsobservation og arbejdsspørgsmål. Efter 20 minutter diskuteres refleksionerne i hele faggruppen.
Uddrag fra klasserumsobservation
“Eleverne Sophie og Emma præsenterer i fysik. Sophie begynder at forklare noget om alfa-, beta- og gammastråling. Læreren afbryder hende efter kort tid: "Det handler ikke kun om ladningen. Hvad er det, der gør dem forskellige?" Han venter et par sekunder på, at de skal svare, men de ser begge lidt usikre ud. "I skal vide det her," fastslår han. Sophie forklarer noget om protoner og neutroner. Læreren afbryder hende igen og siger: "I ved, jeg er meget nøjagtig med at bruge de rigtige betegnelser... Eleven Emma tager over i præsentationen, mens Sophie skriver. Læreren afbryder dem og fjerner deres noter til præsentationen og siger:" Brug jeres noter som rådgivning, men kig ikke på dem hele tiden. Det er ikke en god måde at bruge jeres noter på." Han forklarer, at det virker som usikkerhed, hvis de kigger på deres noter for ofte...Eleverne William og Arjun vil også gerne nå at præsentere. William fortæller om omsætning af energi fra mekanisk energi til brugbar energi. Arjun afbryder og beskriver mekanisk energi først. De supplerer hinanden godt og fremstår begge selvsikre og velformulerede. Deres emne virker mere simpelt end pigernes, men de præsenterer det godt og virker til at have et godt overblik over emnet. James retter Arjun en enkelt gang, men lader dem ellers tale.”
Øvelserne er tilsigtet at skærpe en faggruppes opmærksomhed og det vil være oplagt at opfølge aktionen med aktioner i de enkelte læreres undervisning. Man kan evt. kigge efter inspiration til, hvad man kan arbejde med i resten af dette hæfte.
Perspektiver
- Det er gavnligt for didaktisk og pædagogisk diskussion, at man på faggruppemøder tager udgangspunkt i konkrete observationer lavet i en klasse. Lærerne udtrykte begejstring over den måde at arbejde refleksivt med forskning og undervisningspraksis.
- Det er svært for lærere at veksle den indsigt, de får gennem diskussionerne i faggruppen om ulighed, til at få øje på blinde vinkler i deres egen undervisning. Man kan med fordel styrke dette gennem etablering af tidlidsfulde observationspraksisser af hinandens undervisning, som efterfølgende gøres til genstand for fælles diskussioner i faggruppen.
Ressourcer
Baseret på aktioner og refleksioner af Kristian Jerslev, Aarhus HF og VUC