Praktisk arbejde III: Elevroller 

Udfordring

Praktiske kompetencer anses som vigtige i de naturvidenskabelige fag, og når eleverne udfører praktisk arbejde, foregår det ofte sådan, at de selv står for at fordele arbejdsopgaverne mellem sig i grupperne. I forskningen i GATE, kan vi se, at der er en kønnet forskel på, hvilke opgaver mandlige og kvindelige elever ofte har en tendens til at tage, når der laves praktisk arbejde. Hvis elever ikke er opmærksomme på at skiftes til opgaverne, bliver det derfor tit de samme elever, der laver samme opgaver, og alle elever får dermed ikke mulighed for at opnå de forskellige praktiske kompetencer.

Aktion

I denne aktion arbejdes der med at adressere ulige fordeling af praktisk arbejde eleverne imellem. Der angives både en metode til at afdække elevernes arbejdsfordeling, når de selv står for det, og en metode, hvor læreren arbejder struktureret med at tildele eleverne forskellige roller. Hvis man inden da vil undersøge elevernes forventninger til praktisk arbejde kan man lave aktion 8.

Som metode til at afdække, hvem der gør hvad i praktiske øvelser, kan man lade hver elev besvare et spørgeskema, hvor de angiver, hvilke arbejdsopgaver de har lavet i den pågældende øvelse. Eksempelvis kan elever angive, hvilke tre opgaver de har brugt mest tid på, eller de kan give deres bud på en procentvis fordeling af deres arbejde.

Eksempel på arbejdsopgaver:

  • Bruge udstyr
  • Hente udstyr
  • Afmåle og hente kemikalier
  • Ryde op
  • Noterer data
  • Tage billeder
  • Organisere gruppens arbejde
  • Snakke med lærer om øvelse
  • Diskutere øvelse med andre elever
  • Klargøre journal.

Resultatet af elevernes svar kan man efterfølgende både vise og diskutere med eleverne, så de får øje på forskellene, og/eller bruge som udgangspunkt for at bede eleverne være opmærksomme på at varetage forskellige opgaver de efterfølgende forsøg. Spørgeskemaet er derfor også oplagt at gentage efter en intervention for at se effekten.

Den anden metode er at definere og tildele elever roller i det praktiske arbejde. Beskrivelserne af de forskellige roller kan både være nogle, man laver som lærer eller som laves i dialog med eleverne. Vigtigst er dog, at rollerne passer til det specifikke fag, niveau og gruppestørrelse.

Ud over rollenavnene er det vigtigt, at eleverne får præcise beskrivelser af rollernes opgave, samt anvisninger til, hvad der stadig er fælles opgaver, så som at alle stadig skal udføre beregninger.

Eksempel på elevroller

Skilte med beskrivelser og ikoner for elevernes rolle kan med fordel printes og bæres, så ‘spillereglerne’ også er synlige, mens det praktiske arbejde foregår.

For at alle elever kan opnå erfaring med alle roller er det nødvendigt at lave aktionen over flere sessioner med praktisk arbejde. For at sikre, at eleverne skifter roller, kan læreren de efterfølgende gange fortælle eleverne, at de skal påtage sig en ny rolle eller lade enten elever eller lærer føre logbog over, hvem der har gjort hvad.

Perspektiver

  • Lav et system, så alle elever prøver flest mulige roller. Eleverne føler sig mest trygge i en rolle, de har prøvet før, men så snart de prøver de nye roller, finder de ud af, de også kan det.
  • Lærerne oplever, at eleverne går op i at få en rolle, og at de er glade for at få en præcis opgave. Det giver mindre forstyrrelse, mere fokus på eksperimentet og mere bevidsthed om de praktiske kompetencer.
  • Det er oplagt at få en kollega til at observere ens undervisning, når man arbejder med roller i det praktiske arbejde. Den observerende lærer kan eksempelvis fokusere på om alle elever aktiveres, om eleverne varetager deres rolle, og hvordan tvivl håndteres.
  • Ved at blive opfordret til at lave andre opgaver end de typiske, rapporterer nogle elever, at det er sværere at komme i gang, når de får en uvant rolle, men at det også bliver mere sjovt pga. en følelse af at kunne ’knække koden’.