Tidligere elever som relaterbare rollemodeler

Udfordring 

Bare fordi man har naturvidenskabelige fag på høje niveauer i gymnasiet er det ikke givet, at man kan forestille sig at læse videre inden for området. Hvis man ikke har familie eller venner, der kan berette om livet som studerende eller færdiguddannet, kan ens forestilling om personer i naturvidenskab og teknologi være præget af uklare forestillinger, uhensigtsmæssige stereotyper fra popkultur eller geni-fremstillinger af naturvidenskabspersoner. 

Aktion 

Denne aktion har til formål at fremhæve nære og relaterbare rollemodeller inden for naturvidenskab, så eleverne kan få realistiske billeder af, hvad studier og arbejdsliv inden for naturvidenskab og teknologi er og måske se, at naturvidenskabspersoner engang har været som dem. Da aktionen orienterer sig direkte mod videre uddannelse og job, er det oplagt at lave som en del af karrierelæring.  

Et element af aktionen er at producere en række plakater med tidligere elever fra gymnasiet, deres studieveje og nuværende stilling på arbejdsmarkedet.  Plakaterne kan være en permanent installation til at udsmykke kemilokalet, gangene ved naturvidenskab, eller alternativt noget som kan sættes op i kortere perioder, hvor gymnasiet eller 3.G’erne arbejder med karrierelæring og studievalg.  

Designet af plakaterne, hvad de skal indeholde og hvilke tidligere elever, man vil repræsentere, kan man tilpasse ens lokale gymnasie. Men det er vigtigt, at disse rollemodeller er relaterbare og beskriver helheden af deres job og uddannelse. Så giv plads til, at plakaterne eksempelvis kan vise nogle af rollemodellernes interesser, der kan aflive myter om deres job/uddannelse eller fortælle fordele og ulemper ved deres job/uddannelse. Ved selv at lave plakaterne kan man også få et repræsentativt udvalg af rollemodeller.   

Når plakaterne hænger eller har hængt fremme i nogle uger, kan man i en lektion planlægge, at eleverne skal ud og kigge på dem og diskutere deres indtryk og tanker om dem samt diskutere deres egne tanker om fremtiden. 

Som et ekstra element kan man også lave aftaler med tidligere elever om at komme på besøg til karrierelæring, så eleverne kan stille spørgsmål til dem. Bed eleverne om at reflektere over deres karrierevej, og lav en simpel øvelse som eksempelvis walk-and-talk med hinanden.

Perspektiver 

  • At finde relevante kandidater kræver en del tid og kan med fordel gøres sammen i en hel faggruppe. Husk, at have en lige kønsfordeling, samt at der gerne skal være nogle unge rollemodeller.
  • Eleverne bliver meget energiske og interesserede, når de ser tidligere elever og deres karrierevej. De stiller mange spørgsmål, som selvfølgelig ville være spændende at kunne svare på, hvorfor mødet med de tidligere elever giver god mening at lave. 
  • Elever har svært ved at se alle de muligheder, bump på vejen, valg, situationer og konflikter, som kommer efter et studie. Inviter gerne mere end én rollemodel indenfor i klasserummet. 
  • Prøv at tage et kig på hvad der beklæder væggene i og omkring skolens lokaler i naturvidenskab – ældre udstyr, som ikke bruges, plakater af nobelprismodtagere fra 1910’erne, plakater på svensk om frontforskning i radioaktivitet fra 80’erne? Er det retvisende repræsentationer af, hvad naturvidenskab er i dag?