Små tavler som dialogredskab
Udfordring
Traditionel klasserumsdialog har ofte en tendens til at appellere til bestemte typer af elever. Elever, der er glade for at tale, ikke er bange for at begå fejl eller har meget høj faglig selvtillid. Det kan i sig selv være selvforstærkende og gøre deltagelsesmulighederne for andre elever mere eksklusive. Som forskningen fra GATE viser kan sådan dialogform i undervisningen forstærke særligt unge kvinders usikkerhed.
Aktion
Denne aktion beskriver, hvordan mindre tavler kan åbne klasserumsdialogen for flere elever – særligt de stille og de usikre. Tavlerne, som har været brugt til disse aktioner, har enten været omkring A1-størrelse til 3 elever eller omkring A4-størrelse til individuelle elever. Tavlerne bruges til, at eleverne kan skrive eller tegne om faglige emner gruppevis eller individuelt og derigennem have dialog med andre elever og læreren. Dermed kan både elever og lærer få indsigt i elevernes læringsproces, hvad der er svært og hvordan de kan hjælpes videre. De erstatter altså dialog, hvor læren stiller spørgsmål ud i klassen, og enkelte elever deltager ved at række hånden op.
Gruppetavlerne kan både bruges, når elever skal lave opgaver, arbejde med teori eller forberede et elev- eller demoforsøg. Da alle disse sekvenser er længere, er det vigtigt at stilladsere brugen af tavlerne for eleverne, eksempelvis ved at lave en skabelon for, hvad der skal være på tavlen. Ved forsøgsforberedelse kan de forskellige felter i tavlen eksempelvis være:
- Hypotese
- Formler, der skal bruges
- “Hvordan vil grafen se ud”
- Tegning af forsøgsopstilling
- Hvor er der måleusikkerheder
Ved at inddele tavlerne i felter kan hver af grupperne eksempelvis sættes til at præsentere et felt hver for klassen. Når læreren har været i dialog med grupperne, mens de arbejder med tavlerne, kan indsigt i elevernes arbejde anvendes til at styre hvilke grupper, der præsenterer hvilke felter.
Baseret på aktioner og refleksioner af
Julie Hougaard, Roskilde Gymnasium
Malene Lønvig, Viborg Katedralskole
Jacob Jensen, Birkerød Gymnasium
Ressourcer
De individuelle tavler kan bruges til at tydeliggøre og inddrage forskellige elevbidrag fra åbne spørgsmål, som:
- Hvad lavede vi i sidste modul?
- Hvad er energi?
- Tegn et instrument (som intro til akustik)
De kan også bruges i mere lukkede spørgsmål til at aktivere flere elever og gøre det muligt at fremhæve andre elever end dem, der selv ville melde sig:
- Hvorfor har vi sommer og vinter i Danmark?
- Tegn en bølgelængde.
- Hvordan så grafen vi tegnede til forsøget sidste gang ud?
Et vigtigt element for al brugen af tavler er, at læreren, mens eleverne arbejder, “går på opdagelse” blandt eleverne. Her kan man spørge ind til, hvad der tegnes og hjælpe.
Perspektiver
- Lærerne observerede, at de mere stille elever var mere villige til at dele deres tanker når læreren spurgte: “vil du forklare, hvorfor I har tegnet sådan?”, end i traditionel klasserumsdialog.
- Det tager tid at vænne sig til arbejdsformen - både som elev og lærer.
- Hvis eleverne får en tusch uden en instruks, begynder de at tegne for sjov på tavlen. Derfor er det vigtigt med tydelige rammer for, hvordan og hvornår arbejdet starter.
- Variation er stadig vigtigt. Tavlearbejde skal ikke være den eneste undervisningsform man bruger.
- Der kan stadig være udfordringer med elever, der ikke bliver del af en gruppes arbejde. Man skal forsat være opmærksom på elever, der ekskluderes fra gruppearbejdet.