Hvem der arbejder sammen med hvem i det praktiske arbejde, er et spørgsmål, både elever og lærere kan have ret tydelige holdninger til.
Praktisk arbejde I: Elevpræferencer
Udfordring
Elever kan have stereotype forestillinger om, hvem der kan lide eller får noget ud af det praktiske arbejde, eller hvordan de bedst organiserer deres arbejde. En af disse forestillinger kan eksempelvis være at mandlige elever bedre kan lide det praktiske arbejde og er bedst til det, mens de kvindelige elever bedre kan lide det teoretiske. Men hvis alle elever skal have lige adgang til læringspotentialet i det praktiske arbejde, er det en vigtig opgave at arbejde med de stereotype forestillinger indenfor fagene.
Aktion
Aktionerne her præsenterer en undersøgende tilgang til, hvordan man som lærer kan blive klogere på elevernes præferencer for deltagelse i praktisk arbejde, samt hvordan eleverne selv kan udfordre deres egne eller klassekammeraters forestillinger om, hvem der kan lave eller lide bestemte opgaver.
Lærerne, der har arbejdet med dette, har ofte brugt denne viden til at planlægge en aktion med arbejdsdeling eller elev roller i det praktiske arbejde, som beskrevet i aktion 9 og 10.
En måde at undersøge dette på er ved at give eleverne et spørgeskema, hvor man spørger ind til forhold omkring arbejdsdeling og gruppesammensætning, eksempelvis:
- Er der bestemte arbejdsopgaver i værkstedet, som du gerne vil fordybe dig mere i?
- Foretrækker du, at I selv vælge grupper, eller skal læreren sammensætte dem?
- Har du erfaringer med forskellige gruppesammensætninger, som har fungeret godt?
- Hvilken opgave bruger du mest tid på i laboratoriet/værkstedet?
- Er der opgaver du gerne vil udføre oftere, som du ikke gør i så høj grad nu?
En måde at blive klogere på det bagvedlæggende i spørgeskemabesvarelserne, er ved at interviewe nogle af ens elever om deres forventninger, mål og praksis ved praktisk arbejde. Interviewene kan tage udgangspunkt i elevernes respons til typiske stereotyper eller fordomme, eksempelvis:
”Det er meget naturligt, at mænd hellere vil udføre forsøg og kvinder organisere arbejde”
”Kvinder på HTX vil lige så gerne involveres i praktisk arbejde som mændene”
”Mænd har typisk nemmere ved at lave undersøgelser end kvinder”
”Kvinder er mere omhyggelige i det skriftlige arbejde efter forsøg”
Interviewene kan også tage udgangspunkt i nogle konkrete spørgsmål om eleverne selv som:
- Hvilke opgaver i lab kan du godt lide at lave? Hvorfor?
- Hvilke opgaver i lab ender du oftest med at lave? Hvorfor?
- Hvordan vælger du din gruppe, og har I faste måder at arbejde på?
Som en mere elevaktiverende aktion kan man lade eleverne interviewe hinanden. Det kræver dog øget stilladsering i spørgsmål og tanker om, hvilke interviewsituationer man sætter op: Er det hensigtsmæssigt, at elever der er venner eller tit er i gruppe sammen interviewer hinanden? Hvordan får man brugt elev-elev-interviews til at informere ens egen og elevernes praksis?
Perspektiver
- Lærerne oplevede, at svar på spørgeskemaet var øjenåbnere i forhold til den opfattelse, de selv havde om elevernes ønsker til arbejdsdeling og gruppedannelse.
- De fleste elever gav udtryk for præferencer, der gik mod typiske stereotyper. Eksempelvis havde kvinderne et lige så stort ønske som mændene om at deltage i praktisk arbejde og fandt udstyrshåndtering lige så svær.
- Det kan være særligt interessant at sammenligne elevers præferencer og forklaringer på arbejdsdeling med deres egentlige praksis. Hvis de ikke har særligt tydelige tanker eller aftaler om deres gruppepraksis, kan de nemt falde ind i stereotype roller.
Baseret på aktioner og refleksioner af
Joanna Maria Drews, H. C. Ørsted Gymnasiet
Anja Skaar Jacobsen, Københavns VUC
Simon Nielsen, Aarhus Katedralskole
Gorm Berthelsen, Tradium
Kristine Simone Nielsen, Sukkertoppen Gymnasium (NEXT)
Stine Frederiksen, Nørre Gymnasium

