Praktisk arbejde II: Køn og gruppearbejde 

Udfordring

Hvem der arbejder sammen med hvem i det praktiske arbejde, er et spørgsmål, både elever og lærere kan have ret tydelige holdninger til. Men som forskning fra GATE viser, er det knap så tydeligt, at elever eller lærere gør det til en aktiv del af det praktiske arbejde at reflektere over arbejdsfordeling. Det kan være problematisk, hvis det altid er de samme elever, der står med notesblok, opvaskebørsten eller buretten af hensyn til elevernes læringspotentiale fra det praktiske arbejde. Første skridt er at sikre, at elever og lærere ikke er blinde for sådanne uligheder, så de kan adresseres i undervisningen.

Aktion

Denne aktion arbejder med den kønnede bias i arbejdsdeling i praktisk arbejde ved dels at få eleverne aktivt til at forholde sig til denne på forhånd og dels ved at opleve og dokumentere den efterfølgende.

For at undersøge bias i, hvem der tager hvilke roller, kan man, hvis man arbejder med beskrevne roller som i aktion 10, starte med at bede eleverne fordele rollerne i deres grupper. Derefter sættes eleverne til at forklare deres valg i grupperne. Man kan eksempelvis bede eleverne reflektere over:

  • Hvordan blev I enige om fordelingen af roller?
  • Hvilke grunde er der til, at personen der fik [rolle] blev valg til den? (gentaget for hver rolle)

Herefter kan forskellige strategier til at fordele rollerne diskuteres i klassen, og man kan fremhæve mønstre i, hvem der ofte tager bestemte roller og grundene hertil. Aktionen skal adressere ubevidst bias i gruppearbejde og skabe refleksion over kønsroller i naturvidenskab.

Hvis man vil fokusere mere på den samlede kønsdynamik i grupper, kan man gennem klassedialog eller spørgeskema spørge eleverne:

  • Hvad er forskellene på, hvordan det er at arbejde i en gruppe med både mænd og kvinder og en, hvor alle har samme køn?
  • Synes du, at der er nogle opgaver i laboratoriet/værkstedet som i højere eller i mindre grad laves af mænd og kvinder? Hvilke?
  • Har du i gymnasiet eller i folkeskolen oplevet, at køn har haft betydning for arbejdet i laboratoriet/værkstedet?

Eleverne skal herefter prøve at arbejde mindst en gang i en homogen og en heterogen kønsgruppe til deres praktiske arbejde og reflektere over forskellene. Her kan man bruge samme spørgsmål som før, eller fokusere på bestemte elementer, der kom frem i klassedialogen. Man kan med fordel lade eleverne arbejde systematisk med at notere, hvad de selv laver, eller hvordan arbejdet i en gruppe fordeles, som er beskrevet mere uddybende i aktion 10.

I klasserne, hvor dette er afprøvet, havde eleverne svært ved at identificere kønsforskelle i deres nuværende klasse, men havde lettere ved at finde eksempler fra folkeskolen. På trods af dette kunne lærerne dog observere, at særligt håndteringen af udstyr i heterogene grupper ofte blev overtaget af mændene.

Aktionen skal primært adressere ubevidste bias i gruppearbejde og -dynamik, mens at det ikke tænkes at være en langsigtet strategi at lave kønsopdelte grupper.

Perspektiver

  • Lærerne der har lavet disse aktioner, fandt det godt at fokusere på enten roller eller gruppesammensætning, sådan at begge ting ikke ændres på en gang.
  • I arbejdet med bias skal man være opmærksom på, at det kan være svært at se sin egen bias. Derfor kan der være interessante forskelle mellem de undersøgtes egen umiddelbare opfattelse af roller og dynamikker, samt hvad man kan dokumentere gennem observationer.