11. maj 2022

Professor Richard Staley slutter sig til IND og Niels Bohr-arkivet i København

Forskning

Institut for Naturfagenes Didaktik og Niels Bohr-arkivet byder professor Richard Staley velkommen til København.

Richard Staley
Richard Staley vil dele sin tid ligeligt mellem Cambridge og København.

Richard Staley startede den 1. oktober 2021 sit professorat på Institut for Naturfagenes Didaktik. Nu er han også fysisk til stede i København.

Professor Staley arbejder på projekter om klimaforandringer og kunstig intelligens historie samt skabelsen af ​​moderne fysik i det tyvende århundrede og vil udføre forskning baseret på materiale fra Niels Bohr-arkivet.

Hensigten med stillingen er at styrke forskningen i Niels Bohrs liv og virke og yderligere at øge samarbejdet mellem Niels Bohr-arkivet og andre dele af universitetet.

"Richard Staley er en bemærkelsesværdig forsker, som har haft en kontinuerlig indflydelse på sit felt. Han har mange interessante ideer, der kan bygge bro mellem flere af instituttets forskningsområder og udbygge sammenhængen mellem instituttet og Niels Bohr-arkivet,” siger Jan Alexis Nielsen, institutleder ved Institut for Naturfagenes DIdaktik.

En fremragende videnskabshistoriker

Richard har en ph.d. i videnskabshistorie og -filosofi fra Cambridge University. Han er i øjeblikket professor i historie og videnskabsfilosofi ved Cambridge og har tidligere haft forsknings- og undervisningsstillinger i Tyskland, Australien og USA.

"Jeg er meget begejstret - ikke kun for IND og Niels Bohr-arkivet, men også personligt - for, at Richard Staley har sagt ja til at komme til København", siger Christian Joas, direktør for Niels Bohr-arkivet.

”Jeg ser meget frem til at arbejde sammen med ham. Richard er ikke bare en fremragende videnskabshistoriker med utrolig bredde og kreativitet, han er også en innovativ underviser og en utrolig dygtig formidler. Hans tilstedeværelse vil styrke det igangværende samarbejde mellem Niels Bohr-arkivet og IND, det vil give et boost til vores tværfaglige aktiviteter, der bygger bro mellem naturvidenskaben og humaniora, og det vil hjælpe med at etablere en stærk forbindelse mellem et af verdens samlingspunkter for videnskabshistorie, Cambridge, og Københavns Universitet."

En ny og bedre forståelse

Niels Bohr-arkivets bestyrelse, og i særdeleshed dets tidligere formand Vilhelm Bohr samt dets nuværende formand John Renner Hansen, har været medvirkende til at etablere den nye stilling.

“Ansættelsen af ​​Richard Staley som professor i videnskabshistorie fuldender et mangeårigt ønske om at styrke forskningen i Niels Bohr-arkivets omfattende materialesamlinger om Niels Bohr,” siger John Renner Hansen, bestyrelsesformand for Niels Bohr-arkivet.

“Professor Staleys unikke internationale position vil gøre Niels Bohr-arkivet til et endnu mere attraktivt sted at besøge for internationale forskere i videnskabshistorie såvel som for studerende med spirende interesse for området. Det bliver spændende at følge professor Staleys og hans samarbejdspartneres arbejde på arkivet mod en ny og bedre forståelse af Niels Bohrs enestående bidrag til videnskaben og samfundet”.

For fremtidens fysik

Richard vil fortsætte sin tilknytning til Cambridge University og dele sin tid ligeligt mellem København og Cambridge.

”Niels Bohr spillede en enorm vigtig rolle i udviklingen af ​​moderne fysik, og det har naturligvis stor kulturel betydning for fysikken i Danmark. Og med Niels Bohr-arkivets tætte tilknytning til Niels Bohr Institutet er arkivet enestående positioneret til at hjælpe med at finde måder, hvorpå arkiver og forskningen i dem kan udvide vores forståelse af fortiden, samtidig med at vi ser fremad,” siger Richard Staley.

"Som historiker kan jeg rigtig godt lide, at IND er optaget af, hvordan videnskabshistorie og -filosofi kan forbedre videnskaben. Det er også min vision for Niels Bohr-arkivet, og jeg ser frem til at blive en del af et arkiv, der arbejder sammen med danske og internationale forskere for fremtidens fysik.”