11. november 2025

Nyt netværk vil være samlingspunkt for viden om AI i undervisning

AI

Netværket samler lærere, forskere og undervisere, der ønsker at udforske, hvordan AI kan gøre en forskel i den daglige undervisning og læring på gymnasieniveau.

AIMSC (Artificial Intelligence in Mathematics and Science Classrooms) bliver det tredje netværk lanceret under forskningsprogrammet for undervisning i science og matematik i gymnasiet.
AIMSC (Artificial Intelligence in Mathematics and Science Classrooms) bliver det tredje netværk lanceret under forskningsprogrammet for undervisning i science og matematik i gymnasiet.

Generativ AI er godt i gang med at ændre, hvordan elever lærer – og hvordan lærere tilrettelægger deres undervisning. Nu lancerer Institut for Naturfagenes Didaktik et nyt forskningsnetværk, der skal tage en aktiv rolle i at forme, hvordan AI bruges i naturfag og matematik.

I spidsen for netværket står lektor Jesper Bruun.

“Teknologien rummer enorme potentialer for feedback, samarbejde og problemløsning, men også væsentlige udfordringer, som fx tillid, lærerrollen og risikoen for kognitiv afhængighed,” forklarer han.

“Vi håber, at netværket gennem eksperimenter i skoler og deling af erfaringer kan være med til at vise, hvordan AI bedst kan bidrage til meningsfuld læring.”

En vision om samarbejde og indsigt

Jesper Bruun
Det nye forskningsnetværk skal tage en aktiv rolle i at forme, hvordan AI bruges i naturfag og matematik. siger lektor Jesper Bruun. 

Forskerne bag netværket er allerede involveret i flere AI-projekter, og netværket tæller derudover også udviklere af nogle af de førende GenAI-teknologier, der bruges i skoler i dag. Sidst men ikke mindst skal netværket inkludere lærere og elever, der har interesse for brugen af AI-værktøjer.

“På den måde skal netværket fungere som et samlingspunkt for viden og erfaringer, der kan omsættes til konkrete løsninger i undervisningen,” siger Jesper Bruun.

“Ideen er at skabe et tæt samarbejde mellem forskere, lærere og elever, hvor nye ideer afprøves, diskuteres og forfines i praksis.”

Netværket skal derudover sigte efter at opbygge et forskningsgrundlag, der kan belyse både mulighederne og begrænsningerne ved brugen af AI i undervisningen.

Undervisningsmateriale og forskningsartikler

Netværket vil over de næste måneder rekrutere lærere og elever forud for et kick-off arrangement, der vil finde sted i januar 2026. Netværket løber indtil slutningen af 2027 og skal i løbet af den tid både udvikle og afprøve undervisningsmateriale samt udgive forskningsartikler om emnet.

Ideen er at skabe et tæt samarbejde mellem forskere, lærere og elever, hvor nye ideer afprøves, diskuteres og forfines i praksis.

Jesper Bruun

AIMSC (Artificial Intelligence in Mathematics and Science Classrooms) bliver det tredje netværk lanceret under forskningsprogrammet for undervisning i science og matematik i gymnasiet. De første to netværk - SENSES og MathNet – har fokuseret på henholdsvis Embodied Cognition og lektionsstudier.

Kontakt

Jesper Bruun
Lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik
E-mail: jbruun@ind.ku.dk
Telefon: +4535320391

Emner

Læs også