Ny debat: Hvordan skal gymnasielærere uddannes i fremtiden?
Institut for Naturfagenes Didaktik lægger fundamentet til vigtig debat med ny rapport om gymnasielæreruddannelsen.

Med en ny international kortlægning vil Institut for Naturfagenes Didaktik invitere til debat om, hvordan gymnasielærere uddannes i fremtiden.
Målet er at sætte gang i en konstruktiv samtale om, hvordan vi bedst kan tilrettelægge gymnasielæreruddannelsen i Danmark i fremtiden, fortæller professor i naturfagsdidaktik Lene Møller Madsen.
“Gymnasielærere spiller en central rolle i at forberede unge til både videre uddannelse og et samfund i forandring. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden drøfter, hvordan vi bedst indretter uddannelsen, så den kan følge med nye krav, ny viden og nye generationer af elever.”
Reflektion og dialog
Arrangementet finder sted onsdag den 8. oktober 2025 fra kl. 14:00 til 16:00 i Magrethe Bohr-salen i Niels Bohr-bygningen, Jagtvej 128, København N
På debatdagen præsenteres rapporten Education of Upper Secondary Science Teachers in Denmark and Neighbouring Countries, der kortlægger gymnasielæreruddannelsens struktur, indhold og praksis i Danmark samt i Sverige, Norge, Finland og (nord-)Tyskland – lande, som Danmark deler både geografisk nærhed og mange uddannelsesværdier med.
Formålet er at skabe et evidensbaseret fundament for dialog, siger Lene Møller Madsen.
“Formålet er ikke at pege på færdige løsninger, men at skabe et solidt grundlag for refleksion og dialog,” understreger professor Lene Møller Madsen, der sammen med adjunkt Daniela Fiedler står bag rapporten.
“Vi ser på, hvordan de forskellige uddannelsessystemer er opbygget, hvordan fagligt og didaktisk indhold vægtes, og hvordan de omsætter uddannelse til en gymnasielærerpraksis. På den måde kan vi blive klogere på både styrker og udfordringer – og få øje på nye muligheder for udvikling.”
Paneldiskussion om gymnasielæreruddannelsens fremtid
Efter rapportpræsentationen følger en paneldiskussion med aktører fra både uddannelsessektoren og gymnasieverdenen, modereret af Mathias Lund Schjøtz. Panelet tæller:
- Andreas de Neergaard, Prodekan for uddannelse ved Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, KU
- Carl Winsløw, professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, KU
- Mette Skovgaard Andersen, centerleder ved Det nationale Center for Fremmedsprog
- Calina Fuglsang-Damgaard, medlem af Hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL)
- Maja Bødtcher-Hansen, rektor for Frederiksberg Gymnasium og formand for Danske Gymnasier
- Repræsentant for XTX-området (Navn kommer)
Diskussionen giver deltagerne mulighed for at udforske både de aktuelle udfordringer og fremtidige muligheder for at udvikle gymnasielæreruddannelsen i takt med samfundets og skolens krav.
Arrangementet afrundes med en reception, hvor deltagerne kan netværke og drøfte indsigterne fra debat og rapport i en mere uformel ramme.