Punktum for ESERA 2025: Vil sætte præg på dansk forskning i naturfagsdidaktik
Værtskabet for dette års ESERA-konference udgør en enestående mulighed for dansk naturfagsdidaktisk forskning.

I en uge har København været centrum for naturfagdidaktisk forskning, hvor mere end 1750 forskere har gæstet ESERA-konferencen i Øksnehallen. Og selvom deltagerne nu har returneret deres navneskilte og det sidste slide er vist, vil konferencen sætte spor i danske uddannelsesforskning.
Det mener Jesper Bruun, lektor og Conference Chair for ESERA 2025.
”For dansk naturfagsdidaktisk forskning generelt har det her værtskab givet en enestående mulighed,” understreger han.
”Danske forskere har i ugens løb fået adgang til et netværk og en platform, der kan sætte varige spor i vores internationale samarbejder og på den måde, vi udvikler forskning på i fremtiden.”
Vægt på dialog
Også for den danske naturfagsundervisning kan konferencen få en markant afsmitning. Når den nyeste forskning i alt fra bæredygtighedsdidaktik til digitale læringsformer præsenteres her i København, kan det sætte præg på de mange initiativer, der allerede er i værk i Danmark for at styrke naturfagsundervisningen – fra efteruddannelsesprogrammer til udviklingsprojekter og partnerskaber mellem skoler og forskere.
”Vi har på konferencen lagt vægt på at skabe dialog – både forskere imellem og mellem forskere og det danske uddannelseslandskab – blandt andet gennem besøg på gymnasier og forskellige danske naturfagsdidaktiske tilbud,” fortæller Jesper Bruun.
“På den måde kan konferencen være med til at inspirere og kvalificere det arbejde, der allerede er i gang, og dermed gradvist påvirke, hvordan undervisningen udvikler sig.”

Kæmpe anerkendelse
Efter mere end to års forberedelse, er Jesper Bruun stolt af de rammer som den lokale konference-komité er lykkedes med at skabe for den hidtil største ESERA-konference.
”At vi får lov til at afholde ESERA 2025 på Københavns Universitet, og specifikt på Institut for Naturfagenes Didaktik, er en kæmpe anerkendelse,” siger Jesper Bruun.
”Det viser, at vi internationalt bliver betragtet som et sted, der kan drive udviklingen i naturfagsdidaktisk forskning. For os betyder det et enormt løft i synlighed, og det placerer København og IND som et globalt samlingspunkt for feltet.”
Rum til samarbejde
ESERA 2025 har sat fokus på de store omstillinger, vi står midt i: bæredygtighedskrisen og digital transformation. For begge temaer gælder det, at naturfagsundervisning spiller en afgørende rolle, mener Jesper Bruun.
”Vi har brug for forskningsbaseret viden om, hvordan undervisningen kan ruste eleverne til at forstå og handle i en verden præget af disse forandringer,” siger han.
Danske forskere har i ugens løb fået adgang til et netværk og en platform, der kan sætte varige spor i vores internationale samarbejder og på den måde, vi udvikler forskning på i fremtiden.
”For at opbygge den viden har vi brug for en bred vifte af perspektiver og forskningstilgange. Det er derfor, det er så vigtigt, at vi har et rum som ESERA til at bygge samarbejder og udveksle forskningsresultater.”
ESERA 2025 er støttet af Novo Nordisk Fonden. Den 17. udgave af ESERA-konferencen finder sted i Malaga, Spanien i 2027.