Forskningssamarbejde skal kortlægge unges syn på naturfag i rigsfællesskabet
Projektet er en del af den internationale ROSES-undersøgelse, og bliver ledet af Professionshøjskolen Absalon og Institut for Naturfagenes Didaktik i tæt samarbejde med forskere og uddannelsesinstitutioner i Grønland og på Færøerne,
Fra 2025-2028 skal forskere i Danmark, Grønland og Færøerne i fællesskab indsamle og analysere data fra 14-16-årige skoleelever for at få en forståelse af unges interesse, holdning og fremtidsplaner indenfor naturfag og teknologi.
Projektet med titlen ROSES - The Relevance of Science Education – Second er støttet af Novo Nordisk Fonden med en bevilling på 4,875 mio. kr., og er en opfølgning på ROSE - Relevance of Science Education, som Danmark deltog i tilbage i 2003. Dengang blev der indsamlet data om unges interesse for naturfag og teknologi på tværs af ca. 40 lande – denne gang deltager 50 lande.
Det bliver særligt interessant at følge udviklingen siden den oprindelige ROSE-undersøgelse, hvor det stod klart, at unges syn på naturfag varierede markant, mener Anders Vestergaard Thomsen, lektor, ph.d. ved Professionshøjskolen Absalon og projektleder på ROSES.
"Dengang sagde mange, at naturfag er vigtigt, men 'ikke noget for mig', og der var tydelige kønsforskelle. Ved at sammenligne de to studier kan vi se, om tiltagene for at fremme interesse for naturvidenskab og teknologi har haft effekt, og om de unges interesse for naturfag i skolen er blevet mere positiv – eller om vi skal gentænke undervisningen."
Fra Institut for Naturfagenes Didaktik deltager lektor Jan Sølberg, der også var med som forsker i den oprindelige undersøgelse ROSE, der løb af stablen fra 2003 til 2007. Derudover deltager Kari Thynebjerg, som ph.d. studerende på Institut for Naturfagenes Didaktik med formålet at indsamle data ifm. ROSES.
ROSE og ROSES er tænkt som supplement og modspil til internationale undersøgelser som fx PISA og TIMMS, hvor ROSE og ROSES adskiller sig særligt ved at fokusere på elevernes holdninger, værdier og interesseområder – ikke deres præstationer.
Grønland og Færøerne med fra start
Siden 2003 er der investeret betydelige ressourcer i at styrke naturfagsundervisningen i Danmark – blandt andet med støtte fra private fonde. Alligevel er der begrænset viden om, hvordan unges interesse og holdninger til naturfag har ændret sig over tid. Med ROSES bliver det muligt at følge op på den tidligere undersøgelse og kortlægge, hvilken effekt indsatserne har haft – ikke bare nationalt, men også i et nordisk og globalt perspektiv.
ROSES bygger derfor på det oprindelige ROSE-skema fra 2003, men er blevet tilpasset til nutidige forhold. De næste år vil eleverne i danske, grønlandske og færøske skoler derfor skulle svare på 250 spørgsmål, hvoraf en væsentlig del stammer fra den oprindelige undersøgelse fra 2003, men hvor der er tilført mere nutidige spørgsmål om bl.a. klimaforandringer, bæredygtig udvikling og sociale/digitale medier.
Projektbevillingen fra Novo Nordisk Fonden giver desuden mulighed for at sammenligne unges interesse for naturfag på tværs af rigsfællesskabet. Færøerne og Grønland deltog ikke formelt i dataindsamlingen i 2003 - men bliver denne gang en integreret del af den danske deltagelse i ROSES fra start.
Projektet forventes at omfatte 40-60 skoler i Danmark (over 1.000 elever) samt cirka 700 elever på Færøerne og 800 i Grønland, som skal deltage i ROSES, når dataindsamlingen starter i 2026.
Kontakt
Jan Sølberg
Lektor
Institut for Naturfagenes Didaktik
E-mail: jans@ind.ku.dk
Mobil: +4521697437