GATEtools: Ressourcer til inkluderende undervisning i gymnasiernes STEM-fag

I forskningsprojektet GATE - Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering undersøger vi, hvorfor mange unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.  

Sideløbende med forskningen i GATE har vi et mål om at omsætte vores forskning til praktiske aktioner, som gymnasielærere og -ledere kan bruge til at få flere elever til at kunne se sig selv i en STEM-karriere.

GATEtools

På denne side finder du undervisningsaktioner, der omsætter forskningen fra GATE-projektet til praksis. Gymnasielærere i fysik, kemi og teknologi fra både HTX, STX og HF har planlagt, udført og reflekteret over alle aktioner – efter inspiration fra forskningen i GATE og vejledning fra forskerne.  

Fælles for aktionerne er, at de starter med en reflekteret nysgerrighed på egen undervisning, og som du vil bemærke, foregår aktionerne på forskellige niveauer. Nogle af aktionerne er rettet mod en bestemt gruppe af elever – nemlig dem som læreren oplever, problemet centrerer sig omkring. Andre aktioner retter sig mod klassen som helhed, og endelig er nogle aktioner fokuseret på at ændre den struktur, undervisningen foregår i, som gør det svært for bestemte elever at deltage. 

Hver aktion kan gennemføres uafhængigt af de andre, men flere af dem indeholder referencer til, hvilke andre aktioner det kan give mening at lave før og efter. Selv om aktionerne er udviklet til fysik, kemi og teknologi, er det vores håb, at mange af dem også kan bruges i andre fag. Hæftet med alle GATEtools kan downloades her. 

Læs rapporten