17. december 2025

Skoleleder: En win-win for skolen, at vores lærer tager kandidaten i STEM-undervisning 

Uddannelse

Det er ikke blot den enkelte lærer, der kan udvikle sig ved at tage kandidatuddannelsen i STEM-undervisning. Det kan faktisk komme hele skolen til gode.  

win win situation
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning kan komme hele skolen til gode.

Sådan lyder erfaringen fra Strandvejsskolen i København, hvor Nicoline Strange er matematik- og naturfagslærer samtidig med, at hun læser en kandidatoverbygning til sin læreruddannelse.  

“Generelt oplever vi det som en win-win-situation", siger skoleleder Ulrikke Wandler.  

“Nicoline kommer ud og får nye input, og så kommer hun tilbage med meget inspiration og gode ideer og tanker til undervisning. Det er noget, der kommer alle til gode. Og vigtigst af alt vores børn.” 

Hvis man som skole vil have de bedste undervisere, bliver man også nødt til at investere i, at de har de kompetencer der skal til, understreger Ulrikke Wandler.

"Vi skal bakke på, når medarbejderne gerne vil videreudvikle sig. Fordi alternativ er værre. Jeg synes, man skal være bekymret for alle dem, der ikke søger uddannelse og videreuddannelse. Særligt i skoleregi.” 

Ulrikke Wandler
Vi skal bakke på, når medarbejderne gerne vil videreudvikle sig. Fordi alternativ er værre, siger skoleleder Ulrikke Wandler. 

En resource for skolen

Gennem indtil videre halvandet års studier har Nicoline Strange fået et blik for, hvordan hun kan løfte ikke bare sin egen undervisning, men også kollegaernes, som tager gladeligt imod nye ideer og projekter. 

“Jeg er nok blevet en mere handlekraftig og mere initiativrig medarbejder, der gider at gøre lidt ekstra, fordi jeg kan se at det giver noget positiv både til medarbejdere og til skolen som helhed,” siger Nicoline Strange.  

I det nye år skal Nicoline Strange blandt andet gennemføre et forløb, hvor eleverne skal lave deres egne iskerneboringer – et forløb der er udviklet som en del af kandidatuddannelsen. Samtidig har hun i samarbejde med sine kolleger startet flere pilotprojekter, der går på tværs af fag og klasser. 

Nicoline Strange
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning har gjort Nicoline Strange til en mere handlekraftig og mere initiativrig medarbejder, mener hun.

“Jeg tænker, at når man får lov at komme på sin uddannelse, så kommer der også en ressource tilbage på skolen i, at jeg kan løfte opgaver, som man måske ville enten skulle købe sig til af en konsulent, eller man skulle have ekstra ledelse på.” 

Genfundet begejstring

Nicoline Strange underviser to dage om ugen på Strandvejsskolen og bruger resten af tiden på studiet. Den konstruktion har krævet lidt praktisk arbejde, men det er ikke en udfordring, man ikke kan løse, hvis man vil det, siger Ulrikke Wandler  

“Hvad er det, vi vil have? Vi vil gerne have dygtige, engagerede medarbejdere, og der er jo ingen tvivl om, at Nicoline brænder for naturvidenskab og er en super dygtig lærer inden for det. Det vil vi jo gerne bakke op om.” 

Jeg synes, man skal være bekymret for alle dem, der ikke søger uddannelse og videreuddannelse.

Ulrikke Wandler, skoleleder ved Strandvejsskolen

Ulrikke Wandler håber på, at Nicoline Strange efter kandidaten vil blive på skolen – eventuelt stadig på deltid, så der er tid til at prøve andre ting ved siden af. Og Nicoline Strange har da også fået en fornyet smag for lærergerningen gennem studiet.  

“Det var min plan, at jeg skulle lave noget helt andet bagefter. Men fordi der har været så stor opbakning fra skolen, så tænker jeg, at jeg i hvert fald tager et år mere her – og måske mere.” 

“Der er helt klart noget begejstring for at undervise, der er vendt tilbage i den her uddannelses proces.”

Emner

Læs også