Carl Winsløw
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik
Universitetsparken 5, 2100 København Ø
Danmark
Medlem af:
Matematikkens Didaktik
Primære forskningsområder
Matematikkens Didaktik, særlig:
- universitetsniveauet, inkl. matematiklæreruddannelse
- komparative studier af matematikundervisning (primært og sekundært niveau)
- IT-brug i matematikundervisning
- epistemologiske teoridannelser i matematikkens og naturfagenes didaktik.
Aktuel forskning
- Lektionsstudier som matematikdidaktisk arbejdsmetode
- Samspillet mellem forskning og undervisning på universitetsniveauet
- Opgavedesign til universitetsmatematik
- Studie- og forskningsforløb i matematik
Undervisnings- og vejledningsområder
Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)
Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UV-Mat, bachelorkursus)
Matematikkens Didaktik (DidMat, 2. dels kursus)
Projekter (bachelor, kandidat) samt specialer i matematikkens didaktik
Ph.d.-vejledning og ph.d.-kurser
Udvalgte publikationer
- Udgivet
External Didactic Transposition in Undergraduate Mathematics
Bosch, M., Hausberger, T., Hochmuth, R., Kondratieva, M. & Winsløw, Carl, 2021, I: International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 7, 1, s. 140-162 23 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Authentic Engineering Problems in Service Mathematics Assignments: Principles, Processes and Products from Twenty Years of Task Design
Schmidt, K. & Winsløw, Carl, 2021, I: International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 7, 2, s. 261-283 23 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Lesson study in mathematics with TDS and RME as theoretical support: two cases from the European TIME project
Jessen, Britta Eyrich, Bos, R., Doorman, M. & Winsløw, Carl, 2023, I: International Journal for Lesson and Learning Studies. 12, 1, s. 52-64Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Didactics of Mathematics as a Field of Mathematical Research: The Anthropological Approach
Winsløw, Carl, 2023, Mathematicians' Reflections on Teaching: A Symbiosis with Mathematics Education Theories. Stewart, S. (red.). Cham: Springer, s. 123-138 (Advances in Mathematics Education).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education
Biehler, R. (red.), Liebendörfer, M. (red.), Gueudet, G. (red.), Rasmussen, C. (red.) & Winsløw, Carl (red.), 2022, Cham: Springer. 736 s. (Advances in Mathematics Education).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Mathematical Analysis at University
Winsløw, Carl, 2022, Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. Chevallard, Y., Barquero, B., Bosch, M., Florensa, I. & Gascón, J. (red.). Birkhäuser Verlag, s. 295-305 11 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Udvalgte aktiviteter
European Society for Research in Mathematics Education (Ekstern organisation)
Winsløw, Carl (Formand)
2021 → 2027Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af styrelse i virksomhed eller organisation
Recherche en Didactique des Mathématiques (Tidsskrift)
Winsløw, Carl (Redaktør)
1 jan. 2006 → …Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Redaktør af tidsskrift › Forskning
Lesson Study as a paradidactic infrastructure to develop mathematics teacher knowledge
Winsløw, Carl (Keynote)
11 feb. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Professional and academic bases of university mathematics teaching for the 21st century: the anthropological approach to practice based research
Winsløw, Carl (Keynote)
12 sep. 2020 → 19 sep. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
ID: 6486
Flest downloads
-
2708
downloads
A model of mathematics teacher knowledge and a comparative study in Denmark, France and Japan
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
2002
downloads
A discipline-oriented focus on the links between research and teaching in a research-intensive university: the case of physical geography.
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1986
downloads
International comparative studies on mathematics education: a viewpoint from the anthropological theory of didactics
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet