Ansatte ved Institut for Naturfagenes Didaktik – Københavns Universitet

Lars Ulriksen

Lars Ulriksen

Professor

Medlem af:

  • Universitetspædagogik

Min forskningsinteresse vedrører mødet mellem på den ene side elevene eller de studerende med deres forudsætninger, erfaringer, interesser, forestillinger og perspektiver, og på den anden side uddannelsen med dens undervisningsformer, indhold, rammer, kulturer, traditioner, undervisere og andre studerende. Hvad sker der i dette møde, hvad har betydning for, hvad der sker, og hvordan det påvirker de studerendes eller elevernes udvikling af identitet og af at høre til på uddannelsen, såvel som deres interesse, motivation og læringsudbytte?

Konkret har jeg arbejdet med universitetsstuderende, især inden for naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser, og deres valg af uddannelse og overgang til de første år på universitetet. Vi har undersøgt hvordan de studerende håndterer, den undervisning og det indhold de møder, hvad de studerende oplever som vanskeligt i overgangen til videregående uddannelser og hvilken betydning det har for gennemførelse og frafald på de første år på universitetet.

Jeg har også arbejdet med de gymnasiale uddannelser, med de vanskeligheder gymnasiefremmede elever (dvs. elever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) har i gymnasiet, og mere bredt på de udfordringer elever oplever i overgangen fra grundskole til gymnasiet.

Primære forskningsområder

  • Universitetspædagogik mshp. naturvidenskabelige uddannelser
  • Universitetsstuderende
  • Overgange mellem uddannelsestrin
  • Frafald og fastholdelse på universitetet og andre videregående uddannelser
  • Gymnasieuddannelser og gymnasiefremmede

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Making sense of curriculum - the transition into science and engineering university programmes

    Ulriksen, L., Holmegaard, H. T. & Madsen, L. M., 1 mar. 2017, I : Higher Education. 73, 3, s. 423-440 18 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde

    Holmegaard, H. T., Madsen, L. M. & Ulriksen, L., 2015, I : MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2015, 3, s. 43-59 17 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    God undervisning på de videregående uddannelser: En forskningsbaseret brugsbog

    Ulriksen, L., okt. 2014, Frederiksberg: Frydenlund. 437 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  4. Udgivet

    What do we know about explanationsfor drop out/opt out among young people from STM higher education programs?

    Ulriksen, L., Madsen, L. M. & Holmegaard, H. T., 2010, I : Studies in Science Education. 46, 2, s. 209-244 36 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    The Implied Student

    Ulriksen, L., 2009, I : Studies in Higher Education. 34, 5, s. 517-532 16 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

ID: 914786