Lars Ulriksen
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik
Jagtvej 155A
2200 København N
Medlem af:
Universitetspædagogik
Equity i Naturfaglig Uddannelse
Min forskningsinteresse vedrører mødet mellem på den ene side elevene eller de studerende med deres forudsætninger, erfaringer, interesser, forestillinger og perspektiver, og på den anden side uddannelsen med dens undervisningsformer, indhold, rammer, kulturer, traditioner, undervisere og andre studerende. Hvad sker der i dette møde, hvad har betydning for, hvad der sker, og hvordan det påvirker de studerendes eller elevernes udvikling af identitet og af at høre til på uddannelsen, såvel som deres interesse, motivation og læringsudbytte?
Konkret har jeg arbejdet med universitetsstuderende, især inden for naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser, og deres valg af uddannelse og overgang til de første år på universitetet. Vi har undersøgt hvordan de studerende håndterer, den undervisning og det indhold de møder, hvad de studerende oplever som vanskeligt i overgangen til videregående uddannelser og hvilken betydning det har for gennemførelse og frafald på de første år på universitetet.
Jeg har også arbejdet med de gymnasiale uddannelser, med de vanskeligheder gymnasiefremmede elever (dvs. elever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) har i gymnasiet, og mere bredt på de udfordringer elever oplever i overgangen fra grundskole til gymnasiet.
Primære forskningsområder
- Universitetspædagogik mshp. naturvidenskabelige uddannelser
- Universitetsstuderende
- Overgange mellem uddannelsestrin
- Frafald og fastholdelse på universitetet og andre videregående uddannelser
- Gymnasieuddannelser og gymnasiefremmede
Udvalgte publikationer
- E-pub ahead of print
Why science education and for whom? The contributions of science capital and Bildung
Nicolaisen, Line, Ulriksen, Lars & Holmegaard, Henriette Tolstrup, 2023, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Balancing Time: University Students' Study Practices and Policy Perceptions of Time
Ulriksen, Lars & Nejrup, C., 2021, I: Sociological Research Online. 26, 1, s. 166-184 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- E-pub ahead of print
Following rhythms and changing pace: Students’ strategies in relation to time in higher education
Nielsen, Katia Bill & Ulriksen, Lars, 2023, (E-pub ahead of print) I: Teaching in Higher Education. s. 1-15 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
In and out of the STEM pipeline – a longitudinal study of a misleading metaphor
Lykkegaard, E. & Ulriksen, Lars, 2019, I: International Journal of Science Education. 41, 12, s. 1600-1625 26 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Making sense of curriculum - the transition into science and engineering university programmes
Ulriksen, Lars, Holmegaard, Henriette Tolstrup & Madsen, Lene Møller, 1 mar. 2017, I: Higher Education. 73, 3, s. 423-440 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
God undervisning på de videregående uddannelser: En forskningsbaseret brugsbog
Ulriksen, Lars, okt. 2014, Frederiksberg: Frydenlund. 437 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
ID: 914786
Flest downloads
-
4371
downloads
Finding a way to belong: negotiating gender at University STEM study programmes
Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1276
downloads
To Choose or Not to Choose Science: Constructions of desirable identities among young people considering a STEM higher education programme
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
1060
downloads
A journey of negotiation and belonging: understanding students' transition to science and engineering in higher education
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet