Britta Eyrich Jessen
Tenure Track Adjunkt
Projekter jeg er involveret i:
2020-2023: Projektmedlem i TIME (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://time-project.eu/
2019-2023: Leder af forskningsprojektet SIGMA (finansieret af Lundbeck Fonden). https://www.ind.ku.dk/projekter/sigma/
2017-2019 : Projektmedlem i MERIA (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://meria-project.eu/
2017: Projektkoordinator, ABaCus (Erhvervssamarb. m Tibalo Aps, finansieret af Undervisningsministeriets pulje til udvikling af digitale læremidler, for matematik i udskolingen).
2015-2017: Projektkoordinator i Matematikbroen (Finansieret af A.P Møller fonden, rettet mod udskolingens matematiklærere). https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/nr.-492017-matematikbroen/
2015 Projektkoordinator i Matematikudredningen. Finansieret af Undervisningsministeriet. https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2015-42/
2014: Assisterende forsker i Overgangsprojektet finansieret af Undervisningsministeriet https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2014-37/
Andre engagementer
2020- : Ekspert i gymnasiegruppen, Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning, NCUM. https://matematikdidaktik.dk/om-ncum/
2019- : Redaktør for Nordic Studies in Mathematics Education, NOMAD. http://ncm.gu.se/nomad
Primære forskningsområder
Forskningsmæssigt arbejder jeg indenfor:
- Den Antropologiske Teori for Didaktik
- Undersøgelsesbaseret matematikundervisning i form af Studie- og Forskningsforløb
- Betingelser for matematikundervisning (analyse af niveauer af codeterminisme)
- Teorien om Didaktiske Situationer
- Matematisk modellering
- Læreres udvikling af professionsviden og lektionsstudier
- Gymnasieniveauets matematikundervisning
Undervisnings- og vejledningsområder
Universitetsundervisning:
2023: PhD kursus 'Introduktion til den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD)' - forelæsning og vejledning af artikler
2022 -: De matematisk modellerende videnskaber, kursus på kandidaten i STEMundervisning, forelæsning, øvelser, kursusansvar.
2022: PhD kursus 'Skriv for at blive publiceret i matematik og naturfagsdidaktik' - forelæsninger, øvelser og vejledning af artikler.
2021: PhD kursus om Forskning i STEM lærerviden - forelæser
2019: PhD kursus i indholdsanalyser i matematik- og naturfagsdidaktik - kursusansvarlig og forelæser
2015- : Videregående matematikdidaktik (DidMatV) - periodevis medunderviser, holdt forelæsninger, øvelser og vejledt eksamensprojekter
2012- : Grundkursus i naturfagenes didaktik (DidG) - Øvelseslærer for matematikere og dataloger, holdt forelæsninger, kursusansvarlig i 2016 & 2022.
PhD projekter (medvejleder), Specialer (vejleder, medvejledt), bachelorprojekter (vejleder)
Anden undervisning
Kursusansvarlig for "Matematik i Forandring - kom godt i gang med reformen" (MiF). Efteruddannelseskursus for matematiklærere på gymnasiale uddannelser i samarbejde med matematiklærerforeningen (2017-2019).
Teoretisk Pædagogikum - Formand (2023- ), medlem af faggruppen for matematik (2019-2022). Underviser i matematikdidaktik og hvordan man kan være undersøgende på egen praksis gennem det fagdidaktiske projekt.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Teachers learning to design and implement mathematical modelling activities through collaboration
Jessen, Britta Eyrich, 2020, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.. Jankvist, U. T., Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Veldhuis, M. (red.). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University, Netherlands, s. 1182-1189Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Questioning the world by questioning the exam
Jessen, Britta Eyrich, 2019, I: Educaçao Matemática Pesquissa . 21, 4, s. 127-141 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
The ecology of study and research paths in upper secondary school: The case of Denmark and Japan
Jessen, Britta Eyrich, Otaki, K., Miyakawa, T., Hamanaka, H., Mizoguchi, T., Shinno, Y. & Winsløw, Carl, 2019, Working with the Anthropological Theory of the Didactic in Mathematics Education: A comprehensive casebook. Bosch, M., Chevallard, Y., Garcia, F. J. & Monaghan, J. (red.). Routledge, s. 118-138 21 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Undersøgelsesbaseret matematikundervisning: En introduktion til inspiration
Jessen, Britta Eyrich, Axelsen, J. & Winsløw, Carl, 2019, Matematiklærerforeningen. 118 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Undervisning
- Udgivet
HOW TO GENERATE AUTONOMOUS QUESTIONING IN SECONDARY MATHEMATICS TEACHING?
Jessen, Britta Eyrich, 2017, I: Recherches en Didactique des Mathematiques. 37, (2/3), s. 217-245 2.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
- Udgivet
Study and Research Paths at Upper Secondary Mathematics Education: a Praxeological and Explorative study
Jessen, Britta Eyrich, 2017, Department of Science Education, Faculty of Science, University of Copenhagen. 214 s. (IND's Skriftserie).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
ID: 36080400
Flest downloads
-
228
downloads
HOW TO GENERATE AUTONOMOUS QUESTIONING IN SECONDARY MATHEMATICS TEACHING?
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
112
downloads
Questioning the world by questioning the exam
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
77
downloads
Teachers learning to design and implement mathematical modelling activities through collaboration
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet