Henriette Tolstrup Holmegaard

Henriette Tolstrup Holmegaard

Lektor

Medlem af:

  • Universitetspædagogik

Interesseområder

Twitter: @hholmegaard

Min forskning centrerer sig omkring børn og unges valgprocesser, deltagelsesmønstre og relationer til STEM. Særlig interesserer jeg mig for de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at engagere sig i STEM. Køn er et særligt fokusområde.

Pt. deltager jeg i to nationale og et internationalt forskningsprojekt. Derudover er jeg koordintor for forskere der internationalt arbejder med begrebet Science Identitet:

Scope: Danske børn og unges science kapital

Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden finansierer SCOPE-projektet, der i op til 10 år skal undersøge hvordan børn og unges viden om, interesse for og relation til science udvikler sig over tid. Et særligt blik vil være på at forstå, hvordan børn og unges erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science. Det kan gøre os klogere på, hvorfor nogle børn og unge udvikler og fastholder en science interesse, mens den forsvinder hos andre. Det er en interesse som har betydning for børnenes dannelse som samfundsborgere og for nogle også for deres valg af uddannelse.

Jeg indgår i Scope som co-PI i det samlede projekt der ledes af VIVE, og som leder af den kvalitative del af projektet der er et tæt samarbejde med KP og VIA.

Aspires 3: Science Capital

Professor Louise Archer og hendes gruppe på UCL, har udviklet begrebet science kapital i en britisk kontekst ved et ambisiøst længdesnits studie af børn og unges aspirationer og interesser for STEM. Jeg deltager som ekstern ekspert i Aspires 3, der følger populationen ind på de videregående uddannelser

Læs mere her: https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/departments/education-practice-and-society/aspires-research

 

Stifter og koordinator for Special Interestgroup i Science Identities

Under den Europæriske Science Education association har jeg, i samarbejde med Professor Louise Archer, stiftet en gruppe for forskere der arbejder med begrebet science identitet. Begrebet benyttes særligt at forskere der interesserer sig for hvordan forskellige grupper er udfordret i at se sig selv som en science person.

 

Forskning i de videregående STEM-uddannelser

Derudover har jeg løbende beskæftiget mig med studerendes (fra)valg og transisitioner til, i og fra de længere videregående teknat uddannelser. Særligt er jeg interesseret i studerendes akademiske navigtion, fastholdelse og valgprocesser. Min seneste publikationer handler om studerendes 'imagined futures' og hvordan den er tæt knyttet til deres studie-kultur, samt om talent og køn på universitet.

Jeg arbejder desuden med at udvilke anvende kvalitaitve metoder.

Primære forskningsområder

Min forskning centrerer sig omkring børn og unges valgprocesser, deltagelsesmønstre og relationer til STEM. Særlig interesserer jeg mig for de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at engagere sig i STEM. Køn er et særligt fokusområde.

Pt. deltager jeg i to nationale og et internationalt forskningsprojekt. Derudover er jeg koordintor for forskere der internationalt arbejder med begrebet Science Identitet:

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Når ’altid’ er foranderligt: En longitudinal, kvalitativ, narrativ tilgang til unges overgange til og fra universitetet

    Holmegaard, Henriette Tolstrup, 2018, Ungeperspektiver. Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen.. Pless, M. & Sørensen, N. U. (red.). 1 udg. Aalborg Universitetsforlag, Bind 7. s. 13-39 26 s. (Ungdomsliv, Bind 7).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

ID: 11328782