Henriette Tolstrup Holmegaard
Lektor
Institut for Naturfagenes Didaktik
Universitetsparken 5
2100 København Ø
Medlem af:
Universitetspædagogik
Equity i Naturfaglig Uddannelse
Interesseområder
Twitter: @hholmegaard
Primære forskningsområder
Lektor, ph.d. i science education. Leder for forskningsgruppen Equity in Science Education. Henriettes forskning centrerer sig om at forstå forskellige børn og unges valgprocesser, transitioner, og møde med kulturelle praksisser i STEM-undervisning og uddannelse. Gennem hendes forskning i de identitetsforhandlinger børn og unge bliver præsenteret for i mødet med STEM, stiller hun skarpt på de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at se sig selv i – og blive set i STEM. Sammen med Lene Møller Madsen leder hun i øjeblikket projektet GATE. Derudover er hun leder af den kvalitative del af projektet SCOPE, samt en del af det britiske projekt ASPIRES 3.
GATE
Poul Due Jensens fond står bag projektet GATE, der undersøger, hvorfor en stor del af de unge kvinder, der allerede i gymnasiet har valgt naturvidenskab, afstår fra at fortsætte på naturvidenskabelige og tekniske videregående uddannelser. På den baggrund vil GATE udvikle, afprøve og implementere en Gender Aware Teaching for Equality-tilgang i naturvidenskab på gymnasiet. Dette vil blive udviklet i tæt samarbejde med naturvidenskabelige lærere i gymnasier på stx og htx. GATE skal – på grundlag af forskningsresultaterne – føre til konkrete ændringer i undervisningen i naturvidenskab på gymnasieniveau med det sigte at både unge kvinder og mænd inkluderes og understøttes i deres aspirationer for naturfagene. Henriette Tolstrup Holmegaard udgør sammen med Lene Møller Madsen projektledelsen i GATE.
https://www.ind.ku.dk/projekter/gate/
Scope: Danske børn og unges science kapital
Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden finansierer SCOPE-projektet, der i op til 10 år skal undersøge hvordan børn og unges viden om, interesse for og relation til science udvikler sig over tid. Et særligt blik vil være på at forstå, hvordan børn og unges erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science. Det kan gøre os klogere på, hvorfor nogle børn og unge udvikler og fastholder en science interesse, mens den forsvinder hos andre. Det er en interesse som har betydning for børnenes dannelse som samfundsborgere og for nogle også for deres valg af uddannelse.
Henriette Tolstrup Holmegaard indgår i Scope som co-PI i det samlede projekt der ledes af VIVE, og som leder af den kvalitative del af projektet der er et tæt samarbejde med KP og VIA.
Aspires 3: Science Capital
Professor Louise Archer og hendes gruppe på UCL, har udviklet begrebet science kapital i en britisk kontekst ved et ambitiøst længdesnits studie af børn og unges aspirationer og interesser for STEM. Henriette Tolstrup Holmegaard deltager som ekstern ekspert i Aspires 3, der følger populationen ind på de videregående uddannelser
Læs mere her: https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/departments/education-practice-and-society/aspires-research
Projektet er støttet af UKRI Economic and Social Research Council
Forskning i de videregående STEM-uddannelser
Derudover har Henriette Tolstrup Holmegaard løbende beskæftiget sig med studerendes (fra)valg og transisitioner til, i og fra de længere videregående teknat uddannelser. Særligt er hun interesseret i studerendes akademiske navigtion, fastholdelse og valgprocesser.
Derudover arbejder Henriette løbende med at udvilke anvende kvalitaitve metoder.
Primære forskningsområder
Min forskning centrerer sig omkring børn og unges valgprocesser, deltagelsesmønstre og relationer til STEM. Særlig interesserer jeg mig for de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at engagere sig i STEM. Køn er et særligt fokusområde.
Pt. deltager jeg i to nationale og et internationalt forskningsprojekt. Derudover er jeg koordintor for forskere der internationalt arbejder med begrebet Science Identitet:
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Når ’altid’ er foranderligt: En longitudinal, kvalitativ, narrativ tilgang til unges overgange til og fra universitetet
Holmegaard, Henriette Tolstrup, 2018, Ungeperspektiver. Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen.. Pless, M. & Sørensen, N. U. (red.). 1 udg. Aalborg Universitetsforlag, Bind 7. s. 13-39 26 s. (Ungdomsliv, Bind 7).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Science students’ post-bachelor’s choice narratives in different disciplinary settings
Madsen, Lene Møller & Holmegaard, Henriette Tolstrup, 2023, I: European Educational Research Journal. 22, 2, s. 216-235 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 11328782
Flest downloads
-
4355
downloads
Finding a way to belong: negotiating gender at University STEM study programmes
Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1248
downloads
To Choose or Not to Choose Science: Constructions of desirable identities among young people considering a STEM higher education programme
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1034
downloads
A journey of negotiation and belonging: understanding students' transition to science and engineering in higher education
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet