Carl Winsløw

Carl Winsløw

Professor

Medlem af:

    Primære forskningsområder

    Matematikkens Didaktik, særlig:

    - universitetsniveauet, inkl. matematiklæreruddannelse

    - komparative studier af matematikundervisning (primært og sekundært niveau)

    - IT-brug i matematikundervisning

    - epistemologiske teoridannelser i matematikkens og naturfagenes didaktik.

    Aktuel forskning

    - Lektionsstudier som matematikdidaktisk arbejdsmetode

    - Samspillet mellem forskning og undervisning på universitetsniveauet

    - Opgavedesign til universitetsmatematik

    - Studie- og forskningsforløb i matematik

    Undervisnings- og vejledningsområder

    Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)

    Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UV-Mat, bachelorkursus)

    Matematikkens Didaktik (DidMat, 2. dels kursus)

    Projekter (bachelor, kandidat) samt specialer i matematikkens didaktik

    Ph.d.-vejledning og ph.d.-kurser

    Udvalgte publikationer

    1. Udgivet

      Lesson study in mathematics with TDS and RME as theoretical support: two cases from the European TIME project

      Jessen, Britta Eyrich, Bos, R., Doorman, M. & Winsløw, Carl, 2023, I: International Journal for Lesson and Learning Studies. 12, 1, s. 52-64

      Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

    2. Udgivet

      Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education

      Biehler, R. (red.), Liebendörfer, M. (red.), Gueudet, G. (red.), Rasmussen, C. (red.) & Winsløw, Carl (red.), 2022, Cham: Springer. 736 s. (Advances in Mathematics Education).

      Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

    3. Udgivet

      Didactics of Mathematics as a Field of Mathematical Research: The Anthropological Approach

      Winsløw, Carl, 2023, Mathematicians' Reflections on Teaching: A Symbiosis with Mathematics Education Theories. Stewart, S. (red.). Cham: Springer, s. 123-138 (Advances in Mathematics Education).

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

    4. E-pub ahead of print

      Functional modelling with study and research paths: a theoretical proposal

      Cabero, I. & Winsløw, Carl, 2023, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.

      Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

    5. Udgivet

      Mathematical Analysis at University

      Winsløw, Carl, 2022, Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. Chevallard, Y., Barquero, B., Bosch, M., Florensa, I. & Gascón, J. (red.). Birkhäuser Verlag, s. 295-305 11 s.

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

    Udvalgte aktiviteter

    1. European Society for Research in Mathematics Education (Ekstern organisation)

      Winsløw, Carl (Formand)

      20212027

      Aktivitet: Medlemskab - typerMedlemskab af styrelse i virksomhed eller organisation

    2. Recherche en Didactique des Mathématiques (Tidsskrift)

      Winsløw, Carl (Redaktør)

      1 jan. 2006 → …

      Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typerRedaktør af tidsskriftForskning

    3. Keynote: Modéliser le mathématique et le didactique: les modèles praxéologiques comme outil de recherche

      Winsløw, Carl (Andet)

      14 maj 2024

      Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

    4. Keynote: Klein's second discontinuity - a fundamental problem in European research on mathematics education

      Winsløw, Carl (Andet)

      4 maj 2024

      Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

    5. Journées d'études DEMIPS

      Winsløw, Carl (Andet)

      2 jul. 2024

      Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

    6. Teachers’ Inquiry in Mathematics Education

      Winsløw, Carl (Andet)

      23 feb. 2023

      Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

    ID: 6486