Lektionsstudier kan udvikle gymnasielæreres undervisningspraksis og -viden
Vi ved fra international forskning at lektionsstudier kan udvikle læreres praksisviden vedrørende matematikundervisning. Vi ved fra tidligere danske undersøgelser, at gymnasielærere er glade for denne måde at arbejde med deres lærerfaglighed på, da det giver et skarpt fokus på matematikken i undervisningen og hvordan man bedst sikrer elevernes læring af faget. MathNet arbejder systematisk med denne tilgang for gymnasielærere på tre skoler, og dette INDsigt seminar vil dele første resultater fra netværkets arbejde. MathNet er en del af IND’s ’Forskningsprogram for undervisning i science og matematik i gymnasiet’, der søger at skabe meningsfulde samarbejder mellem gymnasielærere, skoler og forskere med henblik på at udvikle gymnasieundervisningen.
Lektionsstudier er en del af Japanske læreres undervisningspraksis, hvor man flere gange årligt arbejder sammen om en fælles undervisningsudfordring eller problem, undersøger, hvordan andre har adresseret samme eller tilsvarende problem. Herefter laves en fælles lektionsplan. En lærer fra planlægningsgruppen gennemfører undervisningen imens de andre observerer. Til lektionen vil man have inviteret en ekstern kommentator, der har stor viden om undervisningen i faget, og som kan udfordrer lærernes videre løsning af problemet. Umiddelbart efter lektionen afholdes et reflektionsmøde, hvor alle deler observationer knyttet specifikt til lektionsplanens mål og som kan forklare en årsagssammenhæng mellem den leverede undervisning og observerede læring blandt eleverne. Afslutningsvis giver den eksterne kommentator en opsamling på diskussionen og de videre perspektiver på at videreudvikle lærernes viden, der kan vindes ved undervisningseksperimentet.
En anden del af netværkets formål, er at analyserer hvilken facilitering, der er afgørende vigtig for, at lektionsstudierne leder til udvikling af undervisning og dermed øget læring hos eleverne. Her er forskerne i netværket i gang med at kortlægge facilitering fra møder og de videnslandkort, der udfolder sig blandt lærerne ved refleksionsmøderne.
Forskerne i netværket dækker både danske og internationale forskere fra Europa og Japan.
Tilmeld dig her senest 17. oktober kl. 10
Læs også:
https://www.ind.ku.dk/Nyheder/nyheder-2025/mathnet/
https://www.ind.ku.dk/Nyheder/2022/lektionsstudier/
https://www.youtube.com/watch?v=0eFJ2miTf1g
https://www.ind.ku.dk/Nyheder/nyheder-2024/forskningsprogram-gym/