Ny bevilling forlænger forskning i børn og unges science-kapital
SCOPE-projektet er blevet forlænget til 2030 for at give ny vigtig viden om, hvordan børn og unges science-kapital udvikler sig over tid.

Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden har bevilget 20,7 mio. kr. til en forlængelse af SCOPE-projektet frem til 2030.
Projektet undersøger hvad der former børn og unges forhold til science. Og med forlængelsen kan projektet give ny vigtig viden om, hvordan science-kapitalen udvikler sig over tid, og hvordan den hænger sammen med de unges efterfølgende uddannelsesvalg.
“Vi er utroligt glade for at vi får lov til at udføre anden det af SCOPE-projektet, fordi vi får lov til at følge de unge over længere tid. Det betyder, at vi følger børn og deres familier fra børnehaveklassen, da projektet startede, indtil slutningen af 8. klasse”, siger professor Lars Ulriksen, der er en del af projektet.
“Bevillingen fra de to fonde giver SCOPE-projektet et sjælden set stort omfang og varighed.“

Forbindelse mellem skole og fritid
SCOPE-projektet er et samarbejde mellem VIVE, IND, Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Det nationale naturfagscenter Astra.
Siden 2019 har projektet fulgt eleverne på ca. 100 grundskoler og ca. 40 gymnasier og alle landets erhvervsskoler for at afdække de faktorer, der former børn og unges forhold til science – både i skolen, i hjemmet og i hverdagen i øvrigt. Og det er det arbejde, der nu få lov til at fortsætte helt frem til 2030.
“Projektet er særlig interesseret i forbindelsen mellem elevernes science kapital som bliver udviklet uden for skolen, og den kapital som de kan bruge og udvikle i skolen. Den første del af SCOPE-projektet har peget på, at der er vanskeligheder med at skabe forbindelse mellem de to – og det glæder vi os til at undersøge nærmere,” fortæller Lars Ulriksen.
Ruste børn og unge
SCOPE-projektet udgav i 2023 rapporten ”Børn og unges science-kapital”, som blandt andet påpegede, at danske børn og unge har en masse science-kapital med hjemmefra. Rapporten giver også bud på, hvor skolens naturfag og undervisningsform kan udvikles til at bygge videre på værdien af det, som børnene har med hjemmefra af science-kapital.
Institut for Naturfagenes Didaktik står for den kvalitative del af forskningsprojektet. I den forskning, der foreløbigt er kommet ud af projektet, kan man blandt andet læse om børns oplevelse af naturen, om naturvidenskabens bidrag til almendannelsen, og om hvordan elever selv mener, man er god til naturfag.
Hvad er SCOPE?
SCOPE er et stort, nationalt projekt hvis mål er at dokumentere børn og unges science-kapital som den udvikler sig over tid. Den kvalitative del af projektet ledes af os her på Institut for Naturfagenes Didaktik. Den kvantitative del af SCOPE varetages af VIVE.
Den kvalitative del af SCOPE har som mål at undersøge, hvordan børn og unges ressourcer, erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science.
Tilbuds- og projektudviklingschef hos VIVIE Hanne Søndergård Pedersen, der står i spidsen for projektet, håber at SCOPE-forskningen kan bidrage til at flere børn og unge oplever, at de er rustet til at kunne forholde sig kompetent og kritisk til naturvidenskabelige og teknologiske problemstillinger.
”Det giver os mulighed for at indsamle og analysere unikke data ved at følge de samme børn og unge over en lang periode – både gennem interview og spørgeskemaer. Det kan fx give os indsigt i, hvordan science-kapitalen udvikler sig over tid, og hvordan science-kapital hænger sammen med de unges efterfølgende uddannelsesvalg,” siger hun i en meddelelse.
“Vi kan også blive klogere på, hvordan denne udvikling ser ud på tværs af fx køn, social baggrund og etnicitet – og hvorfor der er forskelle.”