Tidligere forskningsprojekter
Øverst på siden ses de senest afsluttede projekter, længere nede på siden er de tidligere projekter kategoriseret under: Projekter rettet mod grundskolen, projekter rettet mod gymnasiale uddannelser og projekter rettet mod videregående uddannelser
KTUM (Knowledge for Teaching Upper-secondary Mathematics)
Projektperiode: 1/9 2023-31/12 2024
Sammenligning og benchmarking på tværs af Europa Projektet havde til formål at udforske en mulig fælles ramme for uddannelsen af gymnasielærere i matematik.
Unge kvinders relation til matematik og de naturvidenskabelige fag
Projektperiode: 01.01.2022 – 31.03.2024
Projektet undersøger unge kvinders relation til matematik og de naturvidenskabelige fag gennem deres ungdomsuddannelse på STX. Fokus er på valget af matematik og de naturvidenskabelige fag samt hvordan unge kvinders relation til fagene udvikler sig og spiller sammen med tanker om fremtiden.
Evaluering af Unge Forskere 2022-2024
Projektperiode: 2022-2024
Unge Forskere er Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence. Unge Forskeres vision er, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan - også de mest talentfulde. Gennem problembaseret projektarbejde og konkurrence får talenterne mulighed for at dyrke deres interesse for science. Science EXPO er Unge Forskeres finale. Her viser og forklarer de mange deltagere deres felt inden for videnskab og teknologi.
Evaluering af Fremtidsmennesket - hvor langt vil du gå?
Projektperiode: 2023-2024
Science centeret Experimentarium har udviklet udstillingen 'Fremtidsmennesket - hvor langt vil du gå?' Formålet med udstillingen var, at den skulle medvirke til at øge børn og unges teknologiforståelse ved at gøre dem klogere på teknologier, som kan påvirke vores liv i en nær fremtid. I udstillingen skulle gæsterne desuden debattere teknologiernes dilemmaer og undersøge deres egne holdninger, værdier og dispositioner.
Elevers deltagelsesmuligheder i naturfagene
Projektperiode: 01.01.20 – 31.01.24 (dog 10 måneders pause pga. corona)
En kvalitativ undersøgelse af overgangen fra 6. klasse til 7. klasse af elevernes deltagelsesmuligheder og udfordringer i naturfagene. Projektet undersøger, hvilken betydning overgangen fra 6. til 7. klasse har for elever og deres deltagelse i og relation til naturfagene, og særligt de in- og eksklusionsprocesser der opstår i samspillet mellem elever, lærere, fag og rammer på tværs af overgangen.
PROMISE
Projektperiode: 1/9-2020 - 1/1-2025
Projektet Philosophy of Personalized Medicine in Practice (PROMISE) er en praksis-orienteret filosofisk analyse af, hvordan personlig medicin påvirker almenmedicinsk praksis. Personlig medicin forventes at forbedre diagnose, behandling og forebyggelse af en lang række sygdomme ved integrering af genetisk information og andre sundhedsdata.
Co-creating Sustainability Communication
Projekt periode: 01.02.2023 - 31.01.2024
Projektet afholdte tre samskabelses-workshops for at kortlægge, undersøge og udvikle potentialer for forskningsformidling som bæredygtighed. Projektet var et tværfakultært samarbejde mellem IND (SCIENCE) og Medicinsk Museion (SUND) og var støttet af Novo Nordisk Fonden.
Evaluering af Unge Forskere
Projektperiode : 2022-2024
Unge Forskere er Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence. Unge Forskeres vision er, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan - også de mest talentfulde. Gennem problembaseret projektarbejde og konkurrence får talenterne mulighed for at dyrke deres interesse for science. Science EXPO er Unge Forskeres finale. Her viser og forklarer de mange deltagere deres felt inden for videnskab og teknologi.
Tidligere projekter i tre kategorier: Nogle projekter kan fremgå i flere kategorier.
Projekter afsluttet i 2023
Evaluering af "En naturvidenskabelig rejse langs Susåen"
Projektperiode : September 2022 - december 2023
Projektet ”En naturvidenskabelig rejse langs Susåen” havde til formål at bidrage til at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for natur/teknologi blandt børn fra grundskolens mellemtrin. Ambitionen var at få flere elever og deres familier ud for at udforske naturens kræfter langs Susåen, aflure dens principper og opdage, hvordan menneske, natur, teknologi og samfund hænger sammen.
Evaluering af "En naturvidenskabelig rejse langs Susåen"
Projektperiode : September 2022 - december 2023
Projektet ”En naturvidenskabelig rejse langs Susåen” havde til formål at bidrage til at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for natur/teknologi blandt børn fra grundskolens mellemtrin.
Evaluering af DR ultra:bit
Projektperiode: 2018 - 2023
DR ultra:bit er et lærings- og undervisningsprojekt udviklet af DR og støttet af Industriens Fond. DR ultra:bit-indsatsen har haft til formål at give elever mulighed for både at navigere i en verden af teknologi, og samtidig inspirere dem til selv at kunne skabe nye løsninger med teknologi.
Evaluering af Hovedet i Havet
Projektperiode: 2019 – 2023
Projektet ’Hovedet i Havet’ havde som ambition at sætte havet på skoleskemaet i naturfagsundervisningen i grundskolen. Projektet ville med udgangspunkt i den nyeste forskning udvikle levende og oplevelsesrig formidling og undervisning, som vækker børn og unges nysgerrighed for den marine verden.
Det skulle ske gennem udvikling af en digital platform for marine undervisningsforløb og -materialer, etablering af netværk for skibsbaseret undervisning, forankring af projektet i landets kommuner samt en opkvalificering af naturfagsundervisning og naturfagslærere i grundskolen.
Evaluering af Science Talenter i grundskolen
Projektperiode: 2021-2023
Formålet med Science Talenter i grundskolen var at inspirere unge talenter på grundskolens 7., 8. og 9. årgang til en fremtid inden for naturvidenskab, at sikre deres faglige udvikling med udfordringer på et passende niveau og at give dem et stærkt fagligt og socialt netværk, som kan være med til at understøtte deres sociale udvikling. Samtidig skulle der udvikles helt nye undervisningsformater, der kunne nå ud til en større kreds af unge i alle egne af landet, så mange flere interesserede elever kunne blive opdateret på aktuel naturvidenskabelig forskning og få mulighed for at få stimuleret et spirende talent.
Læreres praksis i en målstyret Folkeskole: Formativ evaluering i biologiundervisning
Projektperiode: 01.01.2017 – 31.07.2023
Målstyring, kompetencer og formativ evaluering er blevet centrale begreber i Folkeskolen. Projektet vil afdække biologilæreres tilgange til og udfordringer med disse aspekter. Derudover undersøger projektet, i hvilket omfang og hvordan lokale teamsamarbejder kan kvalificere biologi-læreres formative evalueringspraksis. Formålet er at skabe viden om læreres praksis, samt hvordan de kan støttes i arbejdet med målstyring med fokus på formativ evaluering af kompetencer.
Matematikdidaktisk design for statistisk literacy - Vi undersøger verden
Projektperiode: 01.01.2019 – 31.05.2023
Statistisk literacy, dvs. forudsætninger for at forholde sig kritisk og indsigtsfuldt til kvantitative data og udsagn baseret på sådanne, er nødvendig for alle borgere i nutidens samfund. Projektet undersøger hvordan designformatet ”studie og forskningsforløb” (SFF) og teknologiske ressourcer kan bruges til at styrke folkeskolens bidrag til elevernes statistiske literacy. Metoden er et didaktisk designforskningsprojekt, hvor eksemplariske SFF designes, afprøves og dokumenteres i samarbejde med lærerteams.
Evaluering af Growbot Universe
Projektperiode: 2019-2023
Formålet med GrowBot Universe var at styrke 7. og 8. klasseselevers naturvidenskabelige og teknologiske dannelse og kompetencer gennem hands-on engineering processer i et fysisk og digitalt læringsunivers. Det bestod af mobile fysiske GrowBots og et virtuelt univers med programmering, data visualiseringer og beslutningsmodeller, hvor eleverne oplevede styrker og udfordringer ved at mange bidrager til at løse fælles globale udfordringer.
Projekter afsluttet i 2022
Evaluering af Krible Krable
Projektperiode: 2021-2022
Formålet med projektet var at understøtte småbørns begyndende naturvidenskabelige dannelsesrejse, men fokuserede særligt på smådyr, natur og science. Krible Krable‐projektet ønskede også at være med til at skabe gode voksne rollemodeller, i henholdsvis dagtilbud og indskoling, der gennem deres naturfaglige kompetencer og engagement, kunne formå at pirre børnenes nysgerrighed, bane vejen for gode oplevelser i naturen i hverdagen og vække deres naturfaglige interesse.
Evaluering af Naturfagsmaraton II
Projektperiode: Juli 2019 – december 2022
Naturfagsmaraton var et årligt tilbagevendende undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet arrangeret af Naturvidenskabernes Hus. Ved at deltage i Naturfagsmaraton gennem en periode på skolen og det afsluttende lokale arrangement, var det hensigten at give elever og lærere erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, som skulle styrke elevernes motivation for at lære mere i de naturvidenskabelige fag.
Evaluering af Radionauterne
Projektperiode: 2019-2022
Radionauterne var en videnskabelig podcast specielt udviklet til børn i alderen 4-10 år. Formålet med Radionauterne var at skabe et lærerigt indblik i naturvidenskabens verden samt at give børn mulighed, lyst og gå-på-mod til at stille spørgsmål. Radionauterne kan bidrage til styrkelse af danske børns science-kapital fra en meget tidlig alder. Dermed bidrog projektet til den spæde naturvidenskabelige interesse og viden, der har været påvist at være en afgørende faktor for børns interesse i STEM-fagene op gennem barndommen og i ungdommen.
Evaluering af Skramloteket
Projektperiode: 2019-2022
Skramloteket er et naturteknisk værksted for børn og unge i København. Ideen bag Skramloteket er, at børns praktisk-eksperimenterende arbejde med det naturfaglige område er af afgørende betydning for opbygningen af en naturvidenskabelig interesse.
Generiske kompetencer i naturfagene
Projektperiode: 01.01.2018 – 20.04.2022
Med indførelse af det tværfaglige tema innovation og entreprenørskab i den danske folkeskole, skal lærere i naturfagene både forholde sig til det fagfaglige indhold såvel som mere generiske aspekter ved elevernes læring. Dette har vist sig at være en udfordring for mange lærere, hvorfor projektet vil undersøge; hvilke modsætninger og muligheder lærerne i folkeskolen oplever, når de skal realisere generiske kompetencemål i naturfagsundervisningen.
Projekter afsluttet i 2021
Evaluering af Masseeksperimentet
Projektperiode: 2021
Masseeksperimentet 2021 satte fokus på indeklima og trivsel og havde til formål at engagere eleverne i naturfagsundervisningen, dels ved at de selv fik en stemme i forhold til deres undervisningsmiljø og arbejde med naturvidenskabelig arbejdsmetode, og dels ved at forskere skulle bruge resultaterne af deres arbejde til at skabe ny viden om indeklima på danske skoler.
Evaluering af Matematiske Escape Rooms
Projektperiode: 2020 - 2021
Garderhøjfortet i Gentofte Kommune har i flere år udbudt matematiske escape rooms til elever i udskolingen. Som en del af fremtidens udskoling ønskede kommunen at videreudvikle escape rooms til Garderhøjfortet, som kunne styrke elevernes motivation i matematik, og som kunne bruges til at synliggøre elevernes læring og styrke fællesskabet. Projektets primære målgruppe var elever og lærere i udskolingen.
Projekter afsluttet i 2020
Evaluering af Fremtidens skole
Projektperiode: 2016 - 2020
Formålet med projektet ’Sammen skaber vi fremtidens skole’ var at opkvalificere naturfagslærere i udskolingen med kompetencer, der ville gøre dem i stand til i naturfaglige teams at udvikle, planlægge og gennemføre fællesfaglig naturfagsundervisning i samarbejde med lokale virksomheder. Kompetenceudviklingen var målrettet naturfagslærere fra tre udvalgte kommuner, hvorefter projektets resultater fra disse kommuner skulle spredes til yderligere kommuner.
Evaluering af Science Talent Junior
Projektperiode: 2019-2020
Science Talent Junior var et projekt under Astra/Science Talenter, der var målrettet elever i 7. og 8. klasse.
Forløbet havde til formål at inspirere talenterne til en fremtid inden for naturvidenskab, at sikre deres faglige udvikling med udfordringer på et passende niveau og at give dem et stærkt fagligt og socialt netværk, som kunne være med til at understøtte deres sociale udvikling.
Evaluering af Engineering i skolen
Projektperiode: 2017-2020
Med projektet Engineering i skolen samlede Engineer the future en lang række centrale partnere omkring en fælles, koordineret, national indsats om at bringe engineering ind i undervisningen i den danske grundskole, så alle børn og unge kunne få mulighed for teknologisk dannelse gennem engineering.
Projekter afsluttet i 2019
Baggrundsanalyse af evalueringstilgange i naturfagene i grundskolen
Projektperiode: 2019
Der er fra Børne– og Undervisningsministeriet formuleret et behov for at få udviklet evalueringsværktøjer, der både kan evaluere eleverne tilfredsstillende, understøtte lærernes tilrettelæggelse af undervisningen og vidensdeling mellem lærerne på tværs af årgange og trin mm.
Evaluering af Naturfagsmaraton
Projektperiode: September 2016 – 2019
Naturfagsmaraton er et årligt tilbagevendende undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet arrangeret af Naturvidenskabernes Hus. Ved at deltage i Naturfagsmaraton gennem en periode på skolen og det afsluttende lokale arrangement, er det hensigten at give elever og lærere erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, som skal styrke elevernes motivation for at lære mere i de naturvidenskabelige fag.
Foranalyse til Naturvidenskabelige kampagner 2019 - 2021
Projektperiode: 2019
Regeringens naturvidenskabsstrategi rummer en målsætning om, at flere børn og unge skal interessere sig for naturfag i grundskolen og vælge naturvidenskabelige gymnasiefag og erhvervsfaglige STEM- uddannelser. Som led i udmøntningen af den nationale naturvidenskabsstrategi skal Børne- og Undervisningsministeriet iværksætte flerårige kampagner, som tager udgangspunkt i naturvidenskabelige fortællinger og sætter fokus på naturvidenskabens spændende og forunderlige verden.
Evaluering af Naturvidenskabsfestivalen
Projektperiode: 2016-2019
Naturvidenskabsfestivalen er en årligt tilbagevendende event i uge 39 for grundskoler og gymnasier i hele landet, arrangeret af Astra. Hvert år har sit naturvidenskabelige tema, som skolerne kan arbejde med på forskellige måder og formålet er at engagere og fremme elevernes interesse for naturvidenskab.
Øgning af elevernes udbytte af det praktiske og undersøgende arbejde i skolens biologiundervisning gennem formative evalueringer
Projektperiode: 1/3-2015 til 1/6-2019
Projektet ville i samarbejde med folkeskolelærere udvikle og empirisk teste didaktiske designs med tilknyttet understøttende materiale i form af kompetencemålsformater. De didaktiske designs havde til hensigt at integrere lærings- og evalueringsaktiviteter, og de tog udgangspunkt i progressionsopdelte kompetencemål.
Projekter afsluttet i 2018
ATV-projekt om ”Fremtidens digitale skole”
Projektperiode: 2017-2018
Digitale Læremidler er gennem de seneste årtier i stigende grad blevet indført i såvel folkeskole som på gymnasiale og videregående uddannelser, og Danmark hører til de lande i verden, der er ganske langt fremme på dette område. Digitale læringsredskaber har stor og positiv betydning, fordi de kan bruges til at differentiere undervisningen, engagere den enkelte elev og styrke indlæringen osv.
Evaluering af Big Bang til Naturfag
Projektperiode: 2017 - 2018
Projektet Big Bang til Naturfag (BB2N) er arrangeret af Niels Bohr Instituttet og Aarhus Universitet. BB2N består af to workshops på hhv. AAU og KU, hvor 250 – 300 naturfagslærere vil få en naturfaglig opdatering, mulighed for at arbejde med nyt naturfagligt materiale og planlægge FFFO forløb med udgangspunkt i skabelseshistorien fra Big Bang til det moderne menneske.
Undersøgelsesbaseret matematikundervisning og lektionsstudier
Projektperiode: 1/1-13 – 31/10-18
Projektet undersøgte betingelser og muligheder for, at matematiklærere i fagteams kan designe og analysere undersøgelsesbaseret undervisning, så elevernes udbytte forbedres. Specifikt var det hensigten at udforske funktionen af nye designværktøjer for lærere baseret på Teorien om Didaktiske Situationer, Open-ended Approach og arbejdsformen lektionsstudier.
Hypatia - Kønsinklusion i naturfagsundervisning
Projektperiode: 08/2015 - 07/2018
Hypatia var en forskningsbaseret kampagne, målrettet europæiske nøgleorganisationer inden for naturfagsundervisning og -formidling. Blandt organisationerne var museer og science centre, skoler, industri og forskningsinstitutioner. Kampagnen integrerede kønsinklusion i disse organisationers aktiviteter, og inddrog 13-18-årige piger og drenge.
Evaluering af Animationer af Naturens Fænomener
Projektperiode: 2016 – 2018
Projektet havde til formål at udnytte de særlige styrker ved animationer som læringsmiddel til at øge børn og unges interesse og forståelse for naturen og naturfaglige emner. Målgruppen var lærere og elever i 4.-8. klasse i hele landet i fagene natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. Projektholder var Naturvidenskabernes Hus.
Projekter afsluttet i 2017
ASTE - Advanced Science Teacher Education
Projektperiode: 2012-2017
Projektet var et samarbejde mellem to professionshøjskoler (UCC og UC-Metropol) og to universiteter (Københavns og Aarhus Universitet) om at udvikle en sciencelæreruddannelse til grundskolens ældste klassetrin, som bl.a. fokuserer på sammenhænge mellem de indgående fag (matematik, fysik/kemi, biologi og geografi), sammenhænge mellem uddannelsens teoretiske og praktiske dele, bl.a. ved brug af nye praktikformer og sammenhænge mellem relevante institutioner.
Videnskortlægning til national STEM-strategi
Projektperiode:
IND bidrog til udviklingen af den nationale STEM-strategi ved at udarbejde et litteraturstudie og en praksiskortlægning. Den nationale STEM-strategi blev udviklet af en bredt sammensat gruppe af eksperter under et formandskab der blev ledet af ASTRA. Jens Dolin var en del af formandsskabet og Henriette T. Holmegaard deltagog i ekspertgruppen.
Grøn Generation
Projektperiode: Oktober 2013 - marts 2017.
I Projekt Grøn Generation skulle 2 koordinatorer fra hver af 10 kommuner udvikle en UBU-fremmestrategi over en periode på 3 år. Evalueringen havde fokus på kommunernes proces og på hvilke forandringer, der blev skabt i kommunerne gennem arbejdet med UBU-fremmestrategien.
Projekter afsluttet i 2016
ASSIST-ME
Projektperiode: 2013-2016
ASSIST-ME var et EU-forskningsprojekt om evalueringsmetoder i grundskolen og gymnasiet i naturfagene, teknologi og matematik. I projektet undersøges summative og formative evalueringsmetoder som kan støtte og udvikle en undersøgelsesbaseret tilgang i undervisningen.
Elevforudsætninger og faglig progression
Projektperiode: 2015-2016
Forskningsprojektet Elevforudsætninger og faglig progression var en tematisk fokuseret fortsættelse af følgeforskningsprojekter ”Faglig overgang fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser”, - en pilotundersøgelsen af fire gymnasieskolers løfteevne og følgeforskningsprojektet om mulig understøttelse af gymnasiefremmede elevers faglige udbytte forskningsprojekt.
Matematikbroen
Projektperiode: 1/1 2015-31/12 2016
80 folkeskolelærere blev efteruddannet mhp. bedre at kunne forberede eleverne på de gymnasiale uddannelsers matematik. Design og effekt blev undersøgt forskningsbaseret af IND. Projektet blev afsluttet med en slutrapport.
Projekter afsluttet i 2015
ISI 2015
Projektperiode: 2014-2015
Industriens Fond, Odense Kommune og Dansk Naturvidenskabsformidling er partnere i projektet ISI 2015 - Innovation, Science, Integration. Projektet er seksårigt og gennemføres fra 2009-15 på fem folkeskoler i Odense. ISI2015 har som overordnet mål at forbedre især tosprogede unges færdigheder inden for naturfag og få flere til at vælge en naturfaglig, gymnasial ungdomsuddannelse.
Projekt X - udvikling af undervisning i et krydsfelt
Projektperiode: 01.01.2011 - 30.06.2015
Projekt X er et samarbejde mellem kommuner, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser om at udvikle efteruddannelsestilbud målrettet undervisere inden for natur, teknik og sundhed. Projektet ledes af NTS-centeret og dækker alle kommuner i Region Syddanmark.
Projekter afsluttet 2008-2013
Den Røde Tråd
Projektperiode: 01.01.2011-01.04.2013
Den røde tråd var et projekt der havde til formål at udvikle og afprøve værktøjer der kunne bidrage til at skabe sammenhængende naturfagsundervisning med god faglig progression og naturlige overgange gennem hele skoleforløbet - med særlig fokus på overgangen mellem natur/teknik og naturfagene i udskolingen.
Projekt Syd
Projektperiode: 01.01.2011 – 31.12.2012
IND evaluerede løbende processen og resultaterne af indsatsen forbundet med ” Projekt Syd – fra børnehave til ph.d.” i perioden efteråret 2011 til projektets afslutning i udgangen af 2012. Projektet ”fra børnehave til ph.d.” var et regionalt samarbejdsprojekt i Region Syd under ledelse af NTS-centeret. Projektets overordnede formål var at udvikle undervisningsforløb, der kan ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag knyttet til natur, teknik og sundhed.
S-TEAM projektet (Science-Teacher Education Advanced Methods)
Projektperiode: Maj 2009 - maj 2012.
S-TEAM projektet undersøgte og sammenholdte den nyeste viden om naturfagsdidaktik med praktisk erfaring i læreruddannelse. Projektet var defineret på europæisk niveau for at sikre inddragelse af national ekspertise inden for curricula, pædagogik og prasis.
Projektet omfattede 25 institutioner fordelt på 15 lande.
Evaluering af Science-kommuneprojektet
Projektperiode: 2008-2011
Science-kommuneprojektet udvikledes på baggrund af visionen om, at børns og unges interesse for naturfag og teknik kan styrkes, hvis alle gode kræfter indenfor kommunegrænsen spiller sammen. Projektet byggede videre på erfaringer fra det veldokumenterede projekt Science Team K, og efter projektets formelle afslutning arbejder mange Science-kommuner fortsat for en bedre udnyttelse af naturfagsressourcerne.
VAP, Validering af PISA Science
Projektperiode: 2007 - 2009
Det overordnede formål med VAP-projektet var at placere PISA 2006 science undersøgelsen i en dansk kontekst. Som en forudsætning herfor blev PISA 2006 science undersøgt dels på sine egne præmisser og dels i forhold til de danske mål for naturfagene.
SETAC - Science Education As a Tool for Active Citizenship
Projektperiode: 2008 til juli 2011
EU-projektet "SETAC" søgte at forbedre elevers motivation for at lære naturvidenskab ved at investere i elevernes uddannelse, men også i lærerne. Konsortiet bestod af formelle såvel som uformelle undervisere og forskere, der arbejdede med at udvikle koblinger mellem skolernes, universiteternes og science museernes ekspertiser, samt med at udvikle metoder der kan forbedre kvaliteten af naturfagsundervisningen, både i skolerne og på museerne.
Videnskabsformidling via web
Projektperiode: December 2009 - juni 2011
Projektets formål var at skaffe viden om hvordan videnskabsformidling via webmediet gøres bedst muligt i forhold til brug i undervisning, og at formidle denne viden til producenter af videnskabsformidling.
Mind the Gap
Projektperiode: 2008 - 2010
Arbejdspakke 3 fokuserede på hvordan UBNU kunne anvendes til at fremme elevers naturfaglige kompetencer. Dette skete ved at sammenligne læreplaner i naturfag i forskellige EU-lande og videooptage eksempler på god naturfagsundervisning som fremmer naturvidenskabelige kompetencer.
National Strategi for natur, teknik og sundhed
Projektperiode: 2007 - 2008
Regeringen tog i 2007 initiativ til en national strategi for styrkelse af natur, teknik og sundhed for at få flere unge til at uddanne sig inden for områderne. Undervisningsministeren og videnskabsministeren offentliggjorde 19. marts 2007 en arbejdsgruppe, der skulle komme med forslag til, hvordan en strategi kunne udformes.
Projekter 2000-2002
Bachelorer - ej blot til pynt
Projektperiode: januar-maj 2002
Projektet kortlægger 'frafaldet' på de 2-årige kandidatuddannelser i MDFKfagene ved KU 1985-2002. Det viser bl.a. at siden 1992 har mindst 15 personer hvert år forladt KU med en bachelorgrad. For fysik omfatter undersøgelsen også en kortlægning af beskæftigelsen: mindst 2/3 har fået en videre uddannelse uden for KU.
TIME
Projektperiode: 1/12 2019 - 31/8 2022
IND deltager i EU-projektet TIME om læreres design af undersøgelsesbaseret matematikundervisning i gymnasiet. TIME-projektet involverer desuden Matematiklærerforeningen fra Danmark, og en række europæiske partnere.
Evaluering af Hverdagsfysik
Projektperiode: 2019-2021
Hverdagsfysik var et projekt, hvis formål var at udvikle undersøgelsesbaserede forløb til fysikundervisningen i gymnasiet. I projektet blev der udviklet en række undervisningsforløb i fysik C, B og A til stx og htx, som lægger op til, at eleverne laver undersøgende arbejde. I forløbene skal eleverne arbejde med at formulere hypoteser og opstille og udføre eksperimenter om hverdagsfænomener, som de selv undrer sig over.
Evaluering af Science Talent Senior
Projektperiode: 2019 - 2021
Science Talent Senior er et nationalt talentprogram for gymnasieelever i 1., 2. og 3. g, som gennemføres af Science Talenter i Sorø. Science Talent Senior skal sikre, at deltagerne får adgang til højt kvalificerede campforløb med det formål at inspirere talenterne til en fremtid inden for naturvidenskab, at sikre deres faglige udvikling med udfordringer på et passende niveau og at give dem et stærkt fagligt og socialt netværk.
Videnskabsteori, videnskabshistorie og tværfaglighed til gymnasiet
Projektet vil udvikle eksemplariske undervisningscases baseret på videnskabshistoriske episoder af dansk og internationalt ophav. Disse cases løser både fag-faglige aspekter og lægger op til erkendelsesteoretiske diskussioner og tværfaglige samarbejder mellem de naturvidenskabelige fag og med andre fag som fx dansk, historie og samfundsfag.
Implementering af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen
Projektperiode: 2020
Børne- og Undervisningsministeriet ønsker at understøtte naturvidenskabskoordinatornetværket og har givet PLUSS og IND i opdrag bidrage til at skabe et fundament for, at gymnasielærere bliver understøttet i deres faglige praksisfællesskaber lokalt på deres egen skole – særligt med henblik på øget implementering af samfundsrelevante problemstillinger i undervisningen.
Evaluering af Science Talent Academy
Projektperiode: 2017 – 2020
Science Talent Academy er et læringsforløb for naturvidenskabelig talenter udvalgt på gymnasier i hele landet. Science Talent Academy har til formål at give talenter inden for det naturvidenskabelige og tekniske område en unik mulighed for at dygtiggøre sig, møde udfordringer, udfolde deres talent samt styrke deres lyst til læring.
Evaluering af Unge Forskere 2018-2019
Projektperiode: 2018-2019
Unge Forskere er en årligt tilbagevendende naturvidenskabelig talentkonkurrence. I 2019 blev Unge Forskere afholdt for 31. gang. Konkurrencen er delt i to hovedspor: junior for grundskoler og senior for ungdomsuddannelser. På begge spor skal deltagerne indsende et projekt på baggrund af et selvvalgt emne i kategorierne Life Science, Physical Science eller Technology, som samlet dækker alle science-fagene. Deltagerne kan stille op individuelt eller i grupper på op til tre.
MERIA
Projektperiode: 1/9 2016 - 31/8 2019
IND har deltaget i EU-projektet MERIA om didaktisk design mhp. ”relevant, interessant og anvendelig” matematikundervisning i gymnasiet. MERIA-projektet involverede desuden Niels Grønbæk (MATH) og matematiklærerforeningen, foruden en række europæiske partnere.
PICoSTE (Promoting Instructional Coherence in Science through Teacher Education)
Projektperiode: 2017 – 31/8 2019
Gymnasielærerveje
Projektperiode: 1. januar 2018 - 30. april 2019
Formålet med undersøgelsen var at afdække forestillinger om og veje til at blive gymnasielærer ved at besvare disse spørgsmål: Hvilke forestillinger om gymnasielærerprofessionen findes hos gymnasieelever, hvad karakteriserer deres faglige interesser og overvejelser om valg af uddannelse? Hvorfor har pædagogikumkandidater valgt at blive gymnasielærere, og hvornår og hvordan træffer de beslutningen om denne karrierevej?
ATV-projekt om ”Fremtidens digitale skole”
Projektperiode: 2017-2018
Digitale læringsredskaber har stor og positiv betydning, fordi de kan bruges til at differentiere undervisningen, engagere den enkelte elev og styrke indlæringen osv. Imidlertid kan teknologierne bruges mere ambitiøst i Danmark i dag. Det bekymrer ATV’s Digitale Vismænd, at udbredelse og implementering ikke går hurtigere, og at de digitale medier og bagvedliggende teknologiers potentialer ikke realiseres i højere grad.
Kvantitativt studie - kategoriseringer af elevtilgange til undervisning og aktiviteter i undervisningen
Projektperiode: 2017-2018
Projektet tog udgangspunkt i et stort datamateriale, samlet i et 4-årigt afsluttende gymnasieforskningsprojekt.
Hypatia - Kønsinklusion i naturfagsundervisning
Projektperiode: 08/2015 - 07/2018
Hypatia var en forskningsbaseret kampagne, målrettet europæiske nøgleorganisationer inden for naturfagsundervisning og -formidling. Blandt organisationerne var museer og science centre, skoler, industri og forskningsinstitutioner. Kampagnen integrerede kønsinklusion i disse organisationers aktiviteter, og inddrog 13-18-årige piger og drenge.
Videnskortlægning til national STEM-strategi
IND bidrog til udviklingen af den nationale STEM-strategi ved at udarbejde et litteraturstudie og en praksiskortlægning. Den nationale STEM-strategi blev udviklet af en bredt sammensat gruppe af eksperter under et formandskab der blev ledet af ASTRA. Jens Dolin var en del af formandsskabet og Henriette T. Holmegaard deltagog i ekspertgruppen.
Grøn Generation
Projektperiode: Oktober 2013 - marts 2017
I Projekt Grøn Generation skulle 2 koordinatorer fra hver af 10 kommuner udvikle en UBU-fremmestrategi over en periode på 3 år. Evalueringen havde fokus på kommunernes proces og på hvilke forandringer, der blev skabt i kommunerne gennem arbejdet med UBU-fremmestrategien.
ASSIST-ME (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education)
Projektperiode: 2013-2016
ASSIST-ME var et EU-forskningsprojekt om evalueringsmetoder i grundskolen og gymnasiet i naturfagene, teknologi og matematik. I projektet undersøges summative og formative evalueringsmetoder som kan støtte og udvikle en undersøgelsesbaseret tilgang i undervisningen.
Elevforudsætninger og faglig progression
Projektperiode: 2015-2016
Forskningsprojektet Elevforudsætninger og faglig progression var en tematisk fokuseret fortsættelse af følgeforskningsprojekter ”Faglig overgang fra grundskolen til de gymnasiale uddannelser”, - en pilotundersøgelsen af fire gymnasieskolers løfteevne og følgeforskningsprojektet om mulig understøttelse af gymnasiefremmede elevers faglige udbytte forskningsprojekt.
Matematikbroen
Projektperiode: 1/1 2015-31/12 2016
80 folkeskolelærere blev efteruddannet mhp. bedre at kunne forberede eleverne på de gymnasiale uddannelsers matematik. Design og effekt blev undersøgt forskningsbaseret af IND. Projektet blev afsluttet med en slutrapport.
Evaluering af Science Talent Forsker
Projektperiode: August 2015 - august 2016
Science Talenter hos Mærsk Mc-Kinney Møller Videnscenter har fra august 2015 til august 2016 gennemført projektet ”ScienceTalent Forsker”, hvori der deltog et antal 3.g elever der af de gymnasier de gik på var blevet udpeget som særlig talentfulde og interesserede i forskning inden for de naturvidenskabelige fag. Formålet med projektet var primært at understøtte elevernes interesse for forskning. Projektet var støttet af Lunbeckfonden.
Evaluering af to skolebaserede projekter under Danske Sciencegymnasier
Projektperiode: Januar - juni 2016
Danske Science Gymnasier (DASG) gennemførte i skoleåret 2015/2016 en række skolebaserede efteruddannelsesforløb for lærere, der underviser i den naturvidenskabelige fagrække i gymnasiet. I disse skolebaserede forløb afprøver DASG et nyt efteruddannelseskoncept, hvor lærere inddrages i udviklingsgrupper med ekstern sparring for at udvikle lokalt definerede og tilpassede undervisningsforløb eller -tiltag.
Udredning af den gymnasiale matematiks rolle og udviklingsbehov
Projektperiode: 1/1 2015 ‐ 1/7 2015
Matematikfagets identitet og formål er under pres set i lyset af IT‐udviklingen og udviklingen i elevrekrutteringen til de gymnasiale uddannelser. Der bør derfor iværksættes en faglig udredning med fokus på: Faglige mål og arbejdsmetoder, lærernes faglige og pædagogiske kompetencer, elevmotivation, de faglige resultater og fagets rolle i fagsamarbejder.
Gymnasiet Tænkt Forfra
Projektperiode: 2012 - 2015
Gymnasiet tænkt forfra var et treårigt projekt, der involverede seks gymnasier (der repræsenterer stx, htx, hhx og hf) i Region Hovedstaden. Projektets formål var at arbejde med organiseringen og implementeringen af undervisningen på en måde, der understøtter, at de deltagende elever udvikler nye innovationskompetencer, et højere fagligt niveau samt større motivation og lyst til at lære. På hvert gymnasium deltog et team af lærere samt eleverne i én klasse, der i hele deres gymnasietid deltager i projektet.
Projekt X - udvikling af undervisning i et krydsfelt
Projektperiode: 01.01.2011 - 30.06.2015
Projekt X er et samarbejde mellem kommuner, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser om at udvikle efteruddannelsestilbud målrettet undervisere inden for natur, teknik og sundhed. Projektet ledes af NTS-centeret og dækker alle kommuner i Region Syddanmark.
PROFILES
Projektperiode: 01.12.2010 – 30.04.2015
Reflektionsorienteret efter-/videreuddannelse af lærere med fokus på undersøgelsesbaseret undervisning i naturfagene. Projektet sigter på at udbrede undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) – det der på engelsk kaldes "Inquiry-Based Science Education" (IBSE). PROFILES partnerne faciliterer innovative og længerevarende efter-/videreuddannelsesforløb for naturfagslærere i gymnasieskolen.
PreSEES (Preparing Science Educators for Everyday Science)
Projektperiode: Jan 2013 – Dec 2014
PreSEES var et EU-projekt, der havde som mål at forberede fremtidens undervisere i de naturvidenskabelige fag til at inddrage socio-videnskabelige problemstillinger i deres undervisning. I projektet deltog 7 partneruniversiteter (University of Nicosia, University of Copenhagen, Universitat Autònoma de Barcelona, Bogazici University, Ecole Normale Supérieure de Cachan, Universitatea din Piteşti, og King's College London).
Anvendelsesorientering, 4. runde
Projektperiode: 2012 - 2013
Fem udviklingsprojekter under Ministeriet for Børn og Undervisning (UVM), hvor gymnasier i samarbejde med virksomheder og uddannelsesinstitutioner udviklede og afprøvede undervisningsforløb der fokuserer på anvendelsesorientering. De fem projekter kædedes sammen af et netværks- og analyseprojekt, som blev ledet af Institut for Naturfagenes Didaktik, og hvor Dansk Naturvidenskabsformidling medvirkede.
Evaluering af naturvidenskabelig dannelse i stx og hf
Projektperiode: 1/12 2013 – 30/6 2014
En af intentionerne med Gymnasiereformen fra 2005 er at styrke de naturvidenskabelige fags bidrag til elevers og kursisters almene dannelse. I foråret 2014 er der på Institut for Naturfagenes Didaktik gennemført en evaluering for Undervisningsministeriet af, hvordan denne intention er realiseret i stx og på hf.
Geovidenskab på vej
Projektperiode: 1. januar 2014 - 1. juni 2014
Geovidenskab er et nyt fag der skabes ud fra, gennem og/eller mellem to traditionelle discipliner og gymnasiefag: nemlig naturgeografi og fysik. Dette kræver udvikling af en ny fagidentitet blandt underviserne. Dette sker blandt andet gennem samarbejdet omkring den daglige undervisning og brug af undervisningsmateriale samt også i høj grad gennem det praktiske arbejde omkring geotopen. Netop brugen af en geotop i undervisningen er et af de nye elementer i geovidenskab, der adskiller faget fra både naturgeografi og fysik.
Gymnasiefremmede elever, 4. runde, 2012/2014
En række skoler eller netværk af flere skoler gennemførte i 2012-2014 udviklingsprojekter under UVM's fokusområde om øget fagligt udbytte for gymnasiefremmede elever. IND gennemførte i tilknytning hertil et netværksprojekt, som skulle støtte og følge skoleprojekterne og bidrage til at analysere og formidle erfaringerne fra de mange projekter.
Nye Naturfagslæreres Netværk 2012-2013
Projektperiode: Januar 2012 - december 2013
Overordnet formål var at etablere og understøtte netværk af nyuddannede lærere i gymnasiets naturfag til i deres første år at udvikle en undervisningsmæssig praksis baseret på feltets erfaringer og fagdidaktisk forskning.
Interesseskabende naturfagsundervisning
Projektperiode: Maj 2012 - oktober 2013
Både dansk og international forskning har tidligere vist, at en stor del af eleverne mister interessen for naturfagene i løbet af deres gymnasietid. Samtidig peger unge, som vælger at fortsætte på en videregående naturvidenskabelig uddannelse, ofte på læreren og undervisningen som en væsentlig grund til deres valg.
Progression og overgang
Projektperiode: Januar 2010 - juli 2013.
IND deltog sammen med en ca 20 gymnasiale uddannelser og en række videregående uddannelsesinstitutioner, bl.a. KU's naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige fakulteter, i projektet Progression og overgang, der skulle forbedre gymnasieelevers overgang fra gymnasial til videregående uddannelse. Region Hovedstaden støttede projektet økonomisk.
Evaluering af forsøgsfaget Bioteknologi
Projektperiode: 22/12 2012 – 30/6 2013
IND gennemførte i 2013 evalueringen af faget bioteknologi på STX- og HTX-området på vegne af Ministeriet for Børn og Undervisning. Det overordnede formål med evalueringen var at undersøge, hvilke muligheder og barrierer faget bioteknologi rummer for elever, lærere og skoleledelser med henblik på organiseringen og implementeringen af undervisningen samt eksaminer.
DNA og Liv - et nationalt undervisningsprojekt for gymnasieelever (pilotprojekt)
Projektperiode: September 2012 – Maj 2013
Statens Naturhistoriske Museum ønskede i samarbejde med Center for GeoGenetik at indbyde gymnasieklasser fra hele landet til at deltage i et enestående og forskningsnært projekt: kortlægningen af biodiversiteten i Danmark på baggrund af elevernes indsamling af DNA i deres lokalområde. Pilotprojektets formål var at afklare de logistiske, økonomiske og didaktiske rammer for hovedprojektet.
Den Røde Tråd
Projektperiode: 01.01.2011-01.04.2013
Den røde tråd var et projekt der havde til formål at udvikle og afprøve værktøjer der kunne bidrage til at skabe sammenhængende naturfagsundervisning med god faglig progression og naturlige overgange gennem hele skoleforløbet - med særlig fokus på overgangen mellem natur/teknik og naturfagene i udskolingen.
Gymnasiefremmede elever, 2. runde, 2011/2012
Ti skoler eller netværk af flere skoler har i 2011-2012 gennemført udviklingsprojekter under UVM's fokusområde om øget fagligt udbytte for gymnasiefremmede elever. IND har i tilknytning hertil gennemført et netværks- og analyseprojekt, som har fulgt og faciliteret skoleprojekterne og analyseret de tværgående erfaringer.
Drømme om universet
Undervisningstilbud til ungdomsuddannelserne på NationalmuseetUndervisningstilbuddet ”Drømme om universet – skiftet fra det geocentriske til det heliocentriske verdensbillede” er et forløb, hvor rollespil, fysikforsøg og kulturhistoriske kilder og genstande er ingredienserne i et tværfaglig dynamisk historie/fysik forløb, der kræver elevernes aktive deltagelse.
Undervisningstilbuddet ”Drømme om universet” er tilrettelagt som et tværfagligt forløb mellem fagene historie og fysik og kan indgå som en del af et AT- forløb, Det Naturvidenskabelige Grundforløb og Fysik C.
Projekt Syd
Projektperiode: 01.01.2011 – 31.12.2012
IND evaluerede løbende processen og resultaterne af indsatsen forbundet med ” Projekt Syd – fra børnehave til ph.d.” i perioden efteråret 2011 til projektets afslutning i udgangen af 2012. Projektet ”fra børnehave til ph.d.” var et regionalt samarbejdsprojekt i Region Syd under ledelse af NTS-centeret. Projektets overordnede formål var at udvikle undervisningsforløb, der kan ændre elevernes opfattelse af de naturfaglige fag knyttet til natur, teknik og sundhed.
Smartphonesgruppe på Facebook
Dette projekt består af en åben Facebook-gruppe, hvor danske gymnasielærere i naturvidenskabelige fag kan dele smartphone-applikationer, som kan være nyttige i forhold til undervisning i naturvidenskab. Der er fokus på applikationer, der kan bruges som videnskabelige redskaber til at opfange og indsamle data der skal analyseres.
ScienceTalenter - Evalueringer
Projektperiode: Januar 2012- marts 2012
Evalueringer af to projekter under ScienceTalenter
Efteruddannelse af naturfagslærere - UBNU -
Projektperiode: 2011-2012
Kurset gennemføres for 2 hold, ét på Fyn og ét i København. Kurset løber over 3 kursusgange fra november 2011 til marts 2012. Et fælles forløb for både gymnasielærere og lærere ved folkeskoler (i udskolingen) skal bidrage til at man i de to skoleformer udvikler en samstemmende terminologi og arbejdsmetoder inden for de naturvidenskabelige fag, så eleverne oplever en mere glidende overgang fra folkeskole til gymnasiale uddannelser.
No Worries
Projektperiode: 1/1-2018 - 31/12-2019
Forskningsprojektet havde fokus på de bekymringer, som nye ph.d.-studerende på SCIENCE/KU har i starten af deres studie. Projektet tog udgangspunkt i en øvelse, som indgår i kurset Introduction course for new PhD students, hvor deltagerne deler deres bekymringer og hjælper hinanden med at finde veje frem og måder at håndtere deres bekymringer.
Gymnasielærerveje
Projektperiode: 1. januar 2018 - 30. april 2019
Formålet med undersøgelsen var at afdække forestillinger om og veje til at blive gymnasielærer ved at besvare disse spørgsmål: Hvilke forestillinger om gymnasielærerprofessionen findes hos gymnasieelever, hvad karakteriserer deres faglige interesser og overvejelser om valg af uddannelse? Hvorfor har pædagogikumkandidater valgt at blive gymnasielærere, og hvornår og hvordan træffer de beslutningen om denne karrierevej?
Akademisk dannelse og supervision (master og ph.d.)
Projektperiode: 2017 – 2018
Et konceptuelt projekt med fokus på den studerendes læring og dannelse. specifikt på mål ud over domæne-specifik viden og færdigheder, de "blødere" læringsresultater som udvikling af uafhængighed, kritisk tænkning, kreativitet og akademisk integritet.
ATV-projekt om ”Fremtidens digitale skole”
Projektperiode: 2017-2018
Digitale læringsredskaber har stor og positiv betydning, fordi de kan bruges til at differentiere undervisningen, engagere den enkelte elev og styrke indlæringen osv. Imidlertid kan teknologierne bruges mere ambitiøst i Danmark i dag. Det bekymrer ATV’s Digitale Vismænd, at udbredelse og implementering ikke går hurtigere, og at de digitale medier og bagvedliggende teknologiers potentialer ikke realiseres i højere grad.
Forskningsbevilling fra Novo Nordisk fonden sætter fokus på talent og overgangen til arbejdslivet
Projektperiode: 2014-2018
To forskningsprojekter på IND satte perioden 2014-2018 fokus på studerendes veje gennem deres universitetsuddannelser. Forskningsprojekterne indgik som et væsentligt bidrag til instituttets forskning i universitetspædagogik på de naturvidenskabelige uddannelser.
Kortlægning af filosofikum i andre lande
Projektperiode: 2017
Uddannelses- og forskningsministeren nedsatte i 2017 en inspirationsgruppe, der skulle se på, hvordan et nyt filosofikum kan indføres på de danske universiteter. I den forbindelse fik Institut for Naturfagenes Didaktik den opgave at gennemføre en kortlægning af eksempler på filosofikumlignende elementer i universitetsuddannelser i en række lande.
Hypatia - Kønsinklusion i naturfagsundervisning
Projektperiode: 08/2015 - 07/2018
Hypatia var en forskningsbaseret kampagne, målrettet europæiske nøgleorganisationer inden for naturfagsundervisning og -formidling. Blandt organisationerne var museer og science centre, skoler, industri og forskningsinstitutioner. Kampagnen integrerede kønsinklusion i disse organisationers aktiviteter, og inddrog 13-18-årige piger og drenge.
Et bedre første år på KU
Projektperiode: 2015-2017
Projekt ”Et bedre første år på KU” forløb i 2015-2017 og rettede sig mod alle der kommer i kontakt med de førsteårsstuderende: undervisere, førsteårskoordinatorer, studievejledere, mentorer og også mod de førsteårsstuderende. Underviseren og undervisningen er for den studerende det afgørende møde med det enkelte fag.
Praksisnær pædagogisk kompetenceudvikling
Projektperiode: 2015 - 2017
Praksisnær pædagogisk kompetenceudvikling var et projekt, der både skulle afdække behovet for underviserrettede kurser/aktiviteter, der adresserer problemer som den enkelte underviser møder i sin praksis, og udvikle sådanne aktiviteter.
Undervisningsportfolio for alle undervisere på KU
Projektperiode: 2013 - 2017
Formålet med projektet var at udvikle et nyt og bedre koncept for undervisningsportfolio på KU. Konceptet skulle både understøtte medarbejdernes pædagogiske udvikling og give den enkelte underviser redskaber til at udvikle og vedligeholde portfolioen. Projektet hørte under KU's universitetspædagogiske indsats (KUUPI).
Kollegasparring
Projektperiode: 2014 - 2017
Kollegasparringsprojektet var et tværgående projekt på KU og en del af KU's universitetspædagogiske indsats (KUUPI). Formålet med projektet var, at undervisere afprøvede og udviklede professionelle samtaler om undervisningen, som er brugbare i de konkrete undervisningsmiljøer på KU. Format og metoder skulle udvikles og tilpasses de konkrete uddannelsesmæssige udfordringer, som de deltagende undervisere ønskede at behandle.
ASTE - Advanced Science Teacher Education
Projektperiode: 2012-2017
Projektet var et samarbejde mellem to professionshøjskoler (UCC og UC-Metropol) og to universiteter (Københavns og Aarhus Universitet) om at udvikle en sciencelæreruddannelse til grundskolens ældste klassetrin, som bl.a. fokuserer på
Forskningsbaseret uddannelse
Projektperiode: 2013 - 2016
Projektet om forskningsbaseret uddannelse (FBU) var et af "2016-projekterne", som var finansieret af KU's såkaldte 2016-pulje til uddannelsesinitiativer. Det var et uddannelsesudviklingsprojekt, som stillede skarpt på integration af forskning og undervisning på Københavns Universitet.
Kunstens poetik - om refleksionsbegrebet i kunstnerisk udviklingsvirksomhed
Projektperiode: 2014 - 2016
Kunstens poetik – om refleksionsbegrebet i kunstnerisk udviklingsvirksomhed var et postdoc-projekt, der skulle bidrage til udviklingen af feltet "kunstnerisk udviklingsvirksomhed" på de kunstneriske uddannelsesinstitutioner i Danmark.
Online og blended learning
Projektperiode: 2016
Projektet ”Online og blended learning” gav underviserne på Københavns Universitet mulighed for i udstrakt grad at anvende online og blended learning til at skabe aktiverende og fleksibel undervisning til gavn for de studerendes læring.
Tværfaglig og tværfakultær uddannelse
Projektperiode: 2013 - 2016
Projektet ’Tværfaglig og tværfakultær uddannelse’ var et af "2016-projekterne" under KU's såkaldte 2016-pulje til uddannelsesinitiativer. Projektet satte fokus på at styrke tværfaglig undervisning og uddannelse på KU. Projektet så på, hvilke udfordringer undervisere og studerende møder i den tværfaglige undervisning, og hvilke muligheder den tværfaglige undervisning giver for de studerendes læring.
Virtuel Neutronspredningsundervisning
Projektperiode: 2012-2016
Virtuel Neutronspredningsundervisning (Virtual Neutrons for Teaching - VNT) var et aktionsforskningsprojekt, hvor vi udviklede og fulgte en frit tilgængelig e-læringsportal om neutronspredning. Den henvender sig til studerende der ønsker at lære om de teorier, teknikker og instrumenter, der anvendes på store neutronsprednings faciliteter.
Studieforløb - database: Studieforudsætninger og studieeffektivitet m.v.
Projektperiode: 1.5.2014-1.4.2015
Opbygning af en database med oplysninger om de studerende på SCIENCE, som kan fungere som varigt statistisk beredskab (uddannelsespolitisk ressource), som forskningsmateriale og som baggrund for udvikling af specifikke undervisningstilbud og andre tiltag i forhold til studerende.
Kemikandidaters overgange til arbejdsmarkedet
Projektperiode: Juli – 2015
Formålet med dette projekt var at undersøge kemikandidaters overgange til arbejdsmarkedet. Projektet havde fokus på nyuddannede kemikere fra kandidatuddannelsen i kemi ved Københavns Universitet (uddannet i perioden 2005-2010).
Pædagogisk kompetenceprofil
Projektperiode: 2015
Den pædagogiske kompetenceprofil er tænkt som et redskab, som undervisere og deres ledere kan anvende ved MUS sammen med undervisningsportfolien. Den skal medvirke et fælles sprog om undervisningskompetencer, og danne grundlag for en fælles standard på Københavns Universitet for, hvordan man beskriver undervisningskompetencer.
Teknologistøttet SCIENCE-læringsmiljø
Projektperiode: 1.5.2014-1.11.2015
Projektets hensigt var at opbygge viden på fakultetet (IND og DIKU) om teknologistøttet og teknologistyret læring og læringsmiljøer i forhold til eksisterende, men ikke udbredte, og cutting-edge teknologier. I et antal cases fra forskellige fagtraditioner inden for SCIENCE afprøvedes om og i givet fald hvordan ny computerteknologi kunne understøtte den studerendes læring, fx i forbindelse med perceptuelle hindringer, som kan være vanskelige at overkomme i eksisterende læringsformer.
Studietidsforbrug - praksisser og barrierer
Projektperiode: 1.5.2014-31.10.2015
Hvor lang tid bruger de studerende om ugen på at studere – og hvorfor? Formålet med projektet var at kvalificere diskussionen om universitetsstuderendes tidsforbrug. Projektet anlagde et bredt perspektiv på de studerendes tidsforbrug som en del af deres samlede studieliv.
PreSEES (Preparing Science Educators for Everyday Science)
Projektperiode: Jan 2013 – Dec 2014
PreSEES var et EU-projekt, der havde som mål at forberede fremtidens undervisere i de naturvidenskabelige fag til at inddrage socio-videnskabelige problemstillinger i deres undervisning. I projektet deltog 7 partneruniversiteter (University of Nicosia, University of Copenhagen, Universitat Autònoma de Barcelona, Bogazici University, Ecole Normale Supérieure de Cachan, Universitatea din Piteşti, og King's College London).
Fremtidens naturvidenskabelige læringsplatform baseret på virtuelle laboratorier
Projektperiode: 01-08-2012 til 30-06-2014
Det er velkendt at traditionelle ”kogebogs”-øvelser ikke resulterer i et læringsudbytte, der svarer til de læringsmål de tilskrives. Dette projekt sigtede mod at udvikle og afprøve en række virtuelle web-baserede laboratorieøvelser i biokemi og molekylærbiologi, der enten kan indgå som forberedelse til hands-on øvelser eller som rene online øvelser, der ikke udføres i laboratoriet.
Hvad er en Nano-studerende?
Projektperiode: December 2013 – juni 2014
Formålet med undersøgelsen var at undersøge de studerendes møde med studiet, deres integration på studiet og de studerendes overvejelser om at blive eller forlade studiet. Undersøgelsen formidler de studerendes perspektiv på første studieår på nanoscience og bidrager med input, der kan bruges fremadrettet for uddannelsen.
Videregående innovationsdidaktik for universitetsundervisere
Projektperiode: 2013
Projektets formål var at udvikle et kursus til erfarne undervisere, der havde deltaget i Adjunktpædagogikum, og som gerne ville prøve kræfter med at lade deres studerende indgå i innovative processer som led i undervisningen.
Progression og overgang
Projektperiode: 2010 - 2013
IND deltog sammen med en ca 20 gymnasiale uddannelser og en række videregående uddannelsesinstitutioner, bl.a. KU's naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige fakulteter, i projektet Progression og overgang, der skulle forbedre gymnasieelevers overgang fra gymnasial til videregående uddannelse. Region Hovedstaden støttede projektet økonomisk.
Unges valg, fravalg og fastholdelse på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser
Projektperiode: Februar 2009 - januar 2013
En undersøgelse af de unges valg af videregående uddannelse, særligt valg og fravalg af de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser.
Nyindretning af lokale A107 på HCØ
Projektperiode: 2012
Projektet har haft til formål at nyindrette et undervisningslokale (A107 på 1. sal på HCØ, Universitetsparken 5, 2100 Kbh. Ø) ud fra en helhedstænkning hvor det fysiske miljø understøtter kravene til fremtidens undervisning der er kendetegnet ved høj grad af it-understøttelse, autentiske undervisningsforløb, variation og aktiv læring. Med afsæt i dette lokale blev gennemført et forløb hvor udvalgte undervisere afprøvede og dokumenterede lokalets potentialer.
S-TEAM projektet (Science-Teacher Education Advanced Methods)
Projektperiode: 2009 - 2012
S-TEAM projektet undersøgte og sammenholdte den nyeste viden om naturfagsdidaktik med praktisk erfaring i læreruddannelse. Projektet var defineret på europæisk niveau for at sikre inddragelse af national ekspertise inden for curricula, pædagogik og prasis.
Projektet omfattede 25 institutioner fordelt på 15 lande.
RIS - Interesser og rekruttering til tekniske og naturvidenskabelige uddannelser
Projektperiode: Maj 2009 - april 2012
Faktorer som påvirker rekruttering, fastholdelse og ligestilling mellem kønnene på videregående uddannelser i teknik, naturvidenskab og matematik
Studieintroduktion Model 2012
Projektperiode: 2011 til 2014
Det Naturvidenskabelige Fakultet gennemfører et tre årigt udviklingsprojekt omkring første studieår på bacheloruddannelserne ved SCIENCE. Visionen er at udvikle og implementere en samlet satsning på hele fakultetet, der skaber de bedst mulige rammer for: Den enkelte studerendes overgang fra ungdomsuddannelse til bacheloruddannelse ved SCIENCE, Studiemiljø og undervisning på første studieår.
Lektionsstudiers funktion i matematiklærerinduktion
Projektperiode: 2007-2011
Projektet falder inden for matematikkens didaktik og drejer sig om matematiklærerviden og dens udvikling i overgangen mellem uddannelse og praksis. Hovedspørgsmålene drejer sig om hvorvidt og hvordan lektionsstudier kan bidrage hertil. Perspektivet er at bidrage til bedre praksisformer i matematiklæreruddannelse og -induktion.
GIS som fagprofil
Projektperiode: 2008 - 2011.
Hvordan skaber de studerende en fagprofil? Med henblik på at udvikle en teoretisk model samt på at forstå hvordan studerende udvikler en faglig identitet, blev der gennemført empiriske undersøgelser af 8 studerende, som deltog i universitetskurset "GIS i planlægning og ledelse".
Læring af GIS - Undersøgelse af forskellige læringsstrategier hos studerende og deres relation til forskellige undervisningstilrettelæggelser
Projektperiode: 2008-2011
Projektet undersøgte empirisk dialogen mellem underviser og studerende på to forskelligt tilrettelagte introduktionskurser til Geografiske informationssystemer. Projektet søgte at afdække de studerendes læreproces i relation til deres læringsstrategi, selve GIS-softwaren samt deres løsning af geografiske problemstillinger.
Ph.d.-vejledning: At lede vejen
Projektperiode: 2010
Pjecen "At lede vejen" er blevet til på grundlag af interviews med 15 nuværende og tidligere ph.d.-studerende, samt 7 ph.d.-skoleledere og 3 ph.d.-vejledere ved Københavns Universitet. Der er interviewet både ph.d.-studerende og vejledere ved alle 8 fakulteter.
10. Maj-konference 2010
Projektperiode: Marts 2009 - Maj 2010
Konference om matematik- og naturfagsdidaktik. Maj-konferencen er en aktivitet som institutionerne i netværket bag Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik (DCN) har fortsat efter DCN's formelle afslutning i 2001. I 2010 er det KU (NAT, LIFE og FARMA) som skal være vært for konferencen.
Vestafrikansk Netværk for studier af miljøændinger
Projektperiode: 2008 - 2011
Projektet indebar etablering af et vestafrikansk netværk af universiteter involveret i fælles forsknings- og forsknings-kapacitetsopbygningsaktiviteter inden for anvendelse af jordobservations-data og GIS til studier af miljømæssige ændringer, herunder konsekvenser af klimaændringer på arealanvendelse og vandressourcer.
Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet
Projektperiode: Oktober 2009 til marts 2010
Projektet har udarbejdet en rapport som med baggrund i didaktisk/pædagogisk forskning og danske og internationale erfaringer med byggeri giver et overblik over hvad der er afgørende for et godt undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Visionerne konkretiseres med bud på mulige ombygninger af HCØ-komplekset, Universitetsparken 5.
Implementering af kvalifikationsrammen på SCIENCE
Projektperiode: 2009/10
Fakultetet og studienævn har besluttet at implementere den nye danske kvalifikationsramme for videregående uddannelse som blev vedtaget i 2008. Hovedargumenterne herfor er at kvalifikationsrammen nu indgår i lovgivningen som et begrebsapparat der skal anvendes ved akkreditering af nye og eksisterende uddannelser.
Evaluering og udforskning af faciliterede studiegrupper
Projektperiode: 2009 - 2010
På DPU er der til forbedring af studiemiljø og frafaldsstatistikken iværksat tre faciliterede fora for studerende i 2009 (i pilotfasen forår 2009 kun for studerende på pæd.psyk, modul 3 og 4): a. Faciliterede studiegrupper, der mødes en time før hver forelæsning i anerkendende og konstruktive processer mellem 2-4 studerende, b. Facilitering af en stærkere faglig identitet, bl.a. gennem virksomhedsbesøg, samt c. en faciliteret tirsdagsbar, hvor en faglig eftermiddag umærkeligt glider over i socialt samvær over middag og dans. IND er involveret i evaluering og udforskning af de faciliterede studiegrupper.
Gymnasielærerdag 2010 - NAT, LIFE, FARMA: "Natur og sundhed"
Projektperiode: 20. september til 23. november 2009
IND deltager i planlægningen af naturvidenskabelig inspirationsdag for gymnasielærere, som skal finde sted fredag den 8. januar 2010. Det Naturvidenskabelige Fakultet (NAT), Det Farmaceutiske Fakultet (FARMA) og Det Biovidenskabelige Fakultet (LIFE) står i fællesskab for arrangementet.
Naturvidenskabelige studiekompetencer i praksis
Projektperiode: 2013
Projektet afsøgte om der kan identificeres særlige naturvidenskabelige studiekompetencer, som er nødvendige for at klare et studium ved det naturvidenskabelige fakultet på Københavns Universitet, i hvilken udstrækning de studerende har disse kompetencer med fra gymnasiet. Projektet belyste dermed også overgangen fra gymnasium til naturvidenskabelig videregående uddannelse.
Institutudviklingsprojekter 2009
Projektperiode: 2009
I 2009 igangsættes et projekt ved hvert institut under SCIENCE. Udviklingsprojekterne indgår som en integreret del af institutternes opfølgning på de systematiske undervisningsevalueringer og er en fælles strategisk satsning i 2009 under det strategiske indsatsområde "Kvalitetssikring af uddannelse og undervisning". IND deltager i alle projekter som konsulent mhp. sparring og vidensdeling.
Klimaforandringer som wicked problem
Projektperiode: 2007-2009
Kurset retter sig til deltagere med en længerevarende uddannelse indenfor teknologi, naturvidenskab eller samfundsfag. Deltagerne lærer gennem forskellige videnskabsteoretiske og samfundsfaglige metoder at analysere grundlaget for at kunne træffe så kvalificerede beslutninger som muligt indenfor problemområder der relaterer sig til klimaforandringer.
Gymnasielærerdag 2009 - NAT, LIFE, FARMA
IND deltager i planlægningen af naturvidenskabelig inspirationsdag for gymnasielærere, som skal finde sted fredag den 30. januar 2009. Det Naturvidenskabelige Fakultet (NAT), Det Farmaceutiske Fakultet (FARMA) og Det Biovidenskabelige Fakultet (LIFE) står i fællesskab for arrangementet.
Undervisningsevaluering på NAT
Projektperiode: 2008
Det Naturvidenskabelige Fakultet har bedt IND medvirke til at levere input til et fælles spørgeskema til studenterevalueringen af obligatoriske kurser på fakultetet, samt støtte i forbindelse med implementering, inspiration og ressourcer vedr. evaluering.
Frafald fra matematikuddannelsen
Projektperiode: 2008
Institut for Matematiske Fag bad i foråret 2008 IND identificere årsager til matematikuddannelsens 'tidlige' frafald, dvs årsager til at studerende forlader bacheloruddannelsen i matematik inden for de første par år af studiet. Navnlig faktorer som instituttets uddannelsesansvarlige har mulighed for at reagere på er af interesse her.
Studiemønstre - udvikling af kvantitativt værktøj
Projektperiode: 2008
En tværfaglig og tværinstitutionel projektgruppe er dannet i 2007 med det formål at udvikle et værktøj til at kunne indsamle og fortolke kvantitativ viden om studerendes forskellige måder at studere på og forskellige behov. Værktøjet har form af et spørgeskema med tilhørende analyseforskrifter. Værktøjet tænkes brugbart på tværs af fag og universiteter til udvikling af uddannelserne samt til forskning.
National Strategi for natur, teknik og sundhed
Projektperiode: 2007/8
Regeringen tog i 2007 initiativ til en national strategi for styrkelse af natur, teknik og sundhed for at få flere unge til at uddanne sig inden for områderne. Undervisningsministeren og videnskabsministeren offentliggjorde 19. marts 2007 en arbejdsgruppe, der skulle komme med forslag til, hvordan en strategi kunne udformes. Formanden var dekan for naturvidenskab på Københavns Universitet Nils O. Andersen.
Gymnasielærerdag på NAT 2008
Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet afholdt 1. februar 2008 en faglig inspirationsdag med fokus på jordens klima, før, nu og i morgen. Dagen bød på fælles faglige foredrag og 18 forskellige workshop, og involverede således mange medarbejdere fra fakultetets institutter. Programmet løb fra kl. 9.30 - 20.00 og deltagelse var gratis. Der var overvældende interesse for arrangemenet med ca. 250 deltagere.
Toning af udvalgte studiefag mod gymnasiet
Projektperiode: 2008
Bachelorstudienævnet nedsatte i november 2007 et udvalg, som fik til opgave at komme med forslag til nye tiltag med henblik på at styrke fakultetets indsats i forhold til at uddanne nye gymnasielærere, herunder øge rekrutteringen og fastholdelsen af studerende med dette erhvervsmæssige sigte.
Studiereformevaluering
Projektperiode: 2007
Det Naturvidenskabelige Fakultet gennemførte i 2004 en omfattende studiereform som blandt andet indebar en omlægning af undervisning fra semesterstruktur til en "blokstruktur" med 4 årlige undervisningsblokke.
Formidlingskursus forår 2007
Formålet er at bidrage til kvaliteten af deltagernes naturfaglige formidling og undervisning, med særligt henblik på de aktiviteter som CN forestår i danske grundskoler. Samtidig ønsker vi at gøre os erfaringer med formidlingskurser mhp. at vi inden længe kan udbyde regulere uddannelser i naturfaglig formidling og kommunikation.
Ny karakterskala
Projektperiode: 2007
IND medvirker i arbejdet med at implementere den nye karakterskala og nye målbeskrivelser på det Naturvidenskabelige Fakultet, KU. På forespørgsel af fakultetet gennemførte IND en række workshops på institutterne i uge 16, 2007.
Video i læreprocessen (idræt)
Projektperiode: 2007
Lillan Madsen fra idræt har i gennem flere år eksperimenteret med at inddrage videooptagelser af de studerende, til at støtte læreprocesserne. Udviklingsprojektet retter síg mod at dokumentere og bygge videre på disse erfaringer. (Marts 07 - projektet er sat i bero, afventer evt. senere genoptagelse og præcisering).
Den gode underviser
Projektperiode: 2006
Prodekanen for undervisning nedsatte i november 2006 en arbejdsgruppe med overskriften "Den gode underviser - incitamenter og redskaber".
Projekt "Bedre studiemiljø 2007"
Som udløber af studiemiljøudvalgets arbejde i 2006 er nedsat en arbejdsgruppe i 2007 til at foretage konkrete forandringer af det fysiske studiemiljø på HCØ, Universitetsparken 5. Målsætningen er at der er mærkbare og synlige ændringer allerede fra september 2007. Hovedfokus ligger på at oprette flere og bedre studiearbejdspladser samt at indrette et cafemiljø.
GIS & Kartografi, Blok 1, E2005
Udviklingsprojekt om undervisning i og brug af GIS i den indledende geografiundervisning, muligheder og problemer.
Studiemiljøudvalg 2006
Det Naturvidenskabelige Fakultet har nedsat et studiemiljøudvalg som har haft til opgave i løbet af første halvdel af 2006 at fremkomme med begrundede forslag til forbedring af studiemiljøet. Udvalget har ved udgangen af juni afleveret sin rapport med anbefalinger og idéer. Fokus er først og fremmest vandrehallen i HCØ-komplekset.
GIS i kurset 'Klima, jord & vand', Blok 3, F2006
Som en opfølgning på udviklingsprojektet vedrørende kurset GIS & Kartografi, blok 1, E2005 på Geografisk Institut, har vi ønsket at undersøge, hvordan de studerendes GIS-kompetencer blev anvendt i den efterfølgende geografiundervisning. Der er således ikke tale om et udviklings- eller evalueringsprojekt rettet mod kurset Klima, jord & vand i sin helhed, men om en mindre udløber af udviklingsprojektet vedrørende GIS & Kartografi.
Hvidbog 2005
Fakultetet har haft nedsat en arbejdsgruppe med det formål at udarbejde en hvidbog stilet mod Rektor, om naturvidenskabelige universitetsuddannelser. Globaliseringsrådets konference 10.-11. november 2005 var deadline for hvidbogen. Hvidbogen har til formål at give et overblik over hvad vi på Fakultetet véd om naturvidenskabelige universitetsuddannelser mht. rekruttering, fastholdelse, motivation, specialisering, udvikling, samspil med didaktisk forskning mv. Samtidig skal hvidbogen pege på indsatser der vil kunne forventes at have positive effekter.
Projekter fra 2003-04
Rum til Bedre Læring - HCØ's undervisningslokaler
Udvikling af værktøj til undersøgelse af studerendes holdninger og læreprocesser (fysik)
Projekter 2000-2002
Bachelorer - ej blot til pynt: Forløbstidspunkt: januar-maj 2002, Projektansvarlig: Cathrine Fox Maule.
Projektet kortlægger 'frafaldet' på de 2-årige kandidatuddannelser i MDFKfagene ved KU 1985-2002. Det viser bl.a. at siden 1992 har mindst 15 personer hvert år forladt KU med en bachelorgrad. For fysik omfatter undersøgelsen også en kortlægning af beskæftigelsen: mindst 2/3 har fået en videre uddannelse uden for KU.
Veje gennem fysikstudiet
Forløbstidspunkt: 15/5-2002-1/7-2002
I august 1996 mødtes 37 nye studerende hinanden for første gang i rusgruppen Charm for at blive introduceret til fysikuddannelsen på Niels Bohr Instituttet (NBI) i København. Med på holdet var antropolog Cathrine Hasse, der siden har fulgt, hvorledes det er gået holdet. I februar-juni 1998 gennemførte hendes asistent Birgit Oksbjerg en rundringning til de 37 for at høre om det stadig læste fysik, hvorfor de eventuelt var holdt op samt for at få uddybet nogle spørgsmål, der havde rejst sig for mig i forbindelse med mit feltarbejde blandt de studerende på deres første år på studiet.
Kandidater i matematik-, datalogi, fysik- og kemifagene fra Københavns Universitet, De gik videre, Produktion og beskæftigelse, 1985-1999.
Forløbstidspunkt: December 2001 - marts 2002
Projektet kortlægger beskæftigelsesmønstrene for kandidaterne fra 1985 til 1999 indenfor matematik-, datalogi, fysik- og kemifagene (MDFK) fagvis og i femårsintervaller. Rapporten viser at kandidaterne fra disse fag finder beskæftigelse inden for en bred vifte af forskellige områder - det private erhvervsliv er en stor aftager af alle faggrupper, og den altdominerende arbejdssektor for dataloger, matematik-økonomer, og aktuarer. Den offentlige sektor (herunder hospitaler og sektorforskningsinstitutioner) aftager også en stor del af MDFK-kandidaterne. Undersøgelsen viser også tydeligt at mange af KU's kandidater (>30%) indenfor især kemi- og fysikfagene, samt nogle af matematikfagene tager en ph.d.grad efterfølgende kandidateksamen.