SCOPE - Ressourcer, resultater og publikationer

På denne side kan du finde links til publikationer, formidling, ressourcer og andet materiale fra SCOPE-projektet.

Billede af universitetsavisen
Læs artikel fra Universitetsavisen 

Billede fra Folkeskolens hjemmeside
Læs Folkeskolens artikel om undersøgelse af danske elevers science-kapital

LInk til video fra Astra
Henriette Holmegaard præsenterer begrebet science kapital. Video produceret af astra 

Billede af podcasthjemmeside
Lyt til Henriette Holmegaard i Podcast om unge kvinder og STEM. Produceret af Teknologipagten.

Billede af DR
Lyt til Henriette Holmegaard fortælle om science kapital og inklusion i Kejser på P1

Billede af youtube
Læs mere om den engelske forskning og definitioner på Science Capital

Link til video om Science Kapital
Se engelsk video om begrebet Science Capital 

Billede af NOVO hjemmeside
Læs NovoNordisk fondens omtale af SCOPE

Billede af Gymnasieskolen
Læs omtale af SCOPE i Gymnasieskolen 

Billede af Villums hjemmeside
Læs Villum fondens omtale af SCOPE

Publikationer med deltagelse fra IND

Hoppe, E. E., & Holmegaard, H. T. (2022). Art-based methods in science education research: A systematic review of their prevalence and an analysis of their potentials in addressing complex questions. Nordic Studies in Science Education, 18(3), 323-336.

Nicolaisen, L. B., Ulriksen, L., & Holmegaard, H. T. (2023). Why science education and for whom? The contributions of science capital and Bildung. International Journal of Science Education, Part B, 13(3), 216-229. https://doi.org/10.1080/21548455.2022.2155493  

Nielsen, K. B. (2023). Hvem er museet (ikke) for? I: Jensen, J. T., Aggerbeck, M., Bjerregaard, P., & Præstholm, B. (red.). Fremtidens Museum: Teknologi, samfund og bæredygtig dannelse. Helsingør. 58-65.

Pedersen, H. S., Hindsholm, M., Mikkelsen, M. F., Holmegaard, H. T., Nielsen, K. B., Ulriksen, L., Vixø, K., Blomgreen, C. B., Friis-Hansen, M., Nielsen, S. S., Christiansen, N. M., & Jakobsen, L. S. (2023). Børn og unges science-kapital - Baselinerapprt. VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unges-science-kapital-dx3jj29v

Ulriksen, L. (2023). Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. MONA, 2023(3), 7-25. https://doi.org/10.7146/mona.v23i3.139986

Nissen C. F. R. & Ulriksen, L (2024). Når det særlige sorterer: Mundtlig eksamen og fagsprog som barrierer i uddannelsessystemet. I: S. Dimova, S. Larsen, & J. Mortensen (Eds.), Sprog på dags-ordenen. Languages on the agenda. Festskrift til Anne Holmen (Studier i Parallelsproglighed C18, pp. 131-152). Københavns Universitets Humanistiske Fakultet. https://cip.ku.dk/udvikling-og-forskning/forskning/studier_i_parallelsproglig-hed/C18.pdf

Nielsen, K. B., & Holmegaard, H. T. (2025). The fox, the flowers, and the poking stick: the worlds of young children and their encounters with school science. Cultural Studies of Science Education. https://doi.org/10.1007/s11422-024-10244-0  

Nielsen, K. B. (2025). Hvordan er man en god elev i natur/teknologi? MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2025(3), 7-24. https://doi.org/https://doi.org/10.7146/mona.v25i3.151383